درواقع گاه دمای هوا در این کشور در روزهای سرد سال میتواند به ۴۰ درجه زیر صفر هم برسد! درعین حال برف و یخبندان نیز بخشی جداییناپذیر از این زمستان پنجماهه است.با این حال خودروها همواره نقش سپری محافظ را برای سرنشینان بازی میکنند و سختی و سردی راه را برای آنها بهگرمی و آسایش بدل میکنند. بر این اساس بهدلیل استفاده مردم کانادا از خودروهای مدرن، آنها نگرانی چندانی بابت سر و کله زدن با شرایط غیرطبیعی زمستانی این کشور ندارند و بههمین دلیل صبحها فارغ از اینکه دمای هوا چقدر پایین آمده یا اینکه ارتفاع برف بهچند سانتیمتر رسیده، بهخودرویشان استارت زده، دنده اتوماتیک را روی وضعیت D (راندن) میگذارند و روز خود را آغاز میکنند.
اما درچنین شرایطی اگر خودرو بهاصطلاح تنبل باشد و دنده آن بهراحتی تعویض نشود، راننده مجبور است خودرو را در دور بالاتری بهحرکت درآورد. برای مثال یک خودرو معمولی ۴ سیلندر که درشرایط آبوهوایی گرم و معتدل با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت میکند، دورموتوری حدود ۲۰۰۰ دور بر دقیقه (RPM) دارد. اما در روزهای سرد زمستان دورموتور به ۲۵۰۰ دور بر دقیقه نیز میرسد. اما آیا باید نگران بود که چرا دنده خودرو بهراحتی تعویض نمیشود؟
حرکت با سرعت معمولی در یک بزرگراه درحالی که دورموتور بالاتر از حد نرمال است، بهمعنی سوزاندن بنزین بیشتر است. اما چرا این اتفاق میافتد و چرا گیربکس دنده را بهاصطلاح سبک نمیکند یا چرا گیربکس اتوماتیک خودرویی که ۶ دندهای است، تنها تا دنده ۴ یا ۵ بالا میرود و پس از آن دنده تعویض نمیشود؟
پاسخ به سردی هوا و پایین بودن دما مربوط است؛ زیرا گیربکس اتوماتیک خودرو در استخری از روغن مخصوص شناور میشود و معمولا وقتی عملکرد خوبی دارد که این روغن نه زیاد سرد باشد و نه زیاد گرم و داغ. هنگامی که موتور خودرو دور بالایی دارد، روغن خیلی سرد در زمان تعویض دنده باعث آسیب جبرانناپذیر بهگیربکس اتوماتیک خودرو خواهد شد. بههمین دلیل کامپیوتر کنترلکننده گیربکس تا زمان گرم شدن این روغن از سبک کردن بیش از حد دنده خودداری میکند.
بنابراین خودرویی که در شرایط نرمال تابستانی در دنده ۶ حرکت میکرده، حالا شتاب آن در دنده ۵ تثبیت میشود تا روغن گیربکس حسابی گرم و شرایط برای رانندگی در سرعت بالا آماده و فراهم شود.
درچنین شرایطی بهترین کار برای صرفهجویی در مصرف سوخت، هدایت خودرو با سرعت پایین است تا زمانی که همه اجزای موتور و گیربکس بهاندازه کافی از شوک سرما بیرون بیاید و بهشرایط نرمال برسد.
از سوی دیگر بسته بهشرایط و نوع رانندگی در برف، ممکن است خودروهای مجهز بهگیربکس اتوماتیک با مشکلات خاصی نیز مواجه شوند.
بنابراین درصورت برخورداری از چنین خودروهایی لازم است در شرایط برفی با سرعت مطمئنه برانید. زیرا سرعت زیاد خطر از دست دادن کنترل خودرو را بههمراه دارد و سرعت خیلی پایین هم ممکن است مانع از آن شود که در صورت نیاز بهطور ملایم ترمز کنید.
درحالت D، تمام دندهها درگیر هستند. حالت L، یعنی شما اجازه نمیدهید دنده از یک بیشتر شود. دنده ۲ در گیربکسهای اتوماتیک نیز بهاین معناست که دنده خودرو به ۳ هم نرسد و ۲ نقطه آخر باشد.
برای رانندگی در برف با خودرو گیربکساتوماتیک بهتر است که از حالت Snow Mode کمک بگیرید. Snow Mode یا حالت برفی، از هرز گشتن چرخها جلوگیری میکند. این درحالی است که هنگام رانندگی در برف، واکنشها بهشدت تعیینکننده وضعیت خودرو هستند.
source