منتشر شده در 09 آذر 1403 ساعت 10:00
شرکت نیسان در شرایطی بحرانی قرار گرفته و اصلاً حال و روز خوبی ندارد. این خودروساز ژاپنی اخیراً در یک کنفرانس خبری وضعیت خود را در «حالت اضطراری» توصیف کرد.
با اتخاذ اقدامات گستردهای از جمله تعدیل ۹۰۰۰ نفر از پرسنل، کاهش ظرفیت تولید جهانی به میزان ۲۰ درصد، فروش سهامِ میتسوبیشی و تأخیر در معرفی مدلهای جدید، تلاش دارد به حیات خود ادامه دهد. در کنار این اقدامات، نیسان برای بهبود شرایط مالی خود به دنبال جذب سرمایهگذاریهای کلیدی نیز میباشد.
نکته تأملبرانگیز اینکه یکی از مقامات نیسان چند روز قبل هشدار داده که این شرکت تنها ۱۲ تا ۱۴ ماه فرصت دارد شرایط مالی خود را بهبود بخشد. وی در این رابطه گفت : «این یک چالش بزرگ است. در نهایت، ما نیاز داریم که بازارهای ژاپن و آمریکا درآمدزا شوند.»
فروش سهام نیسان توسط رنو و مشارکت با هوندا
در همین حال، رنو که زمانی مالک ۴۶ درصد از سهام نیسان بود، حالا سهم خود را به کمتر از ۴۰ درصد کاهش داده و کماکان به فروش سهام ادامه میدهد. همزمان، هوندا در حال نهایی کردن توافقی با نیسان برای توسعه مشترک خودروهای الکتریکی است. این مشارکت از دید برخی کارشناسان و حتی مدیرعامل سابق نیسان یعنی کارلوس گون، به معنای تصاحب نیسان توسط هوندا تعبیر شده است. آقای گون پیشتر در مصاحبهای گفته بود: «من تصور نمیکنم که همکاری میان هوندا و نیسان بدون تصاحب اتفاق بیفتد. این احتمالاً تصاحب پنهانی نیسان و میتسوبیشی توسط هوندا خواهد بود.»
تلاش برای جذب سرمایهگذار اصلی
طبق گزارشهای منتشر شده از فایننشال تایمز، نیسان در حال مذاکره برای یافتن یک سرمایهگذار اصلی جدید است. احتمال دارد که رنو بخشی از سهام خود در نیسان را مستقیماً به هوندا واگذار کند.
چالشهای پیش رو
در حالی که نیسان تلاش دارد از این بحران عبور کند، وضعیت اضطراری و کاهش منابع مالی، توان رقابت این شرکت را محدود کرده است. با وجود این، مشارکت با هوندا و تمرکز بر توسعه خودروهای الکتریکی میتواند نقطه عطفی در مسیر بازسازی این برند ژاپنی باشد.
نیسان که زمانی یکی از برجستهترین خودروسازان جهان بود، اکنون در یک نبرد سخت برای حفظ جایگاه خود در صنعت خودرو قرار دارد. آیا این شرکت میتواند با جذب سرمایهگذار جدید و تمرکز بر فناوریهای آینده از این بحران عبور کند؟ زمان پاسخ این سوال را خواهد داد.
source