پس از اصلاح قیمت فروش کارخانه خودروهای داخلی در روزهای پایانی آبانماه گذشته، به مدت ۳روز بازار خودرو ایامی توفانی و داغ را سپری کرد که ناشیاز شوک تغییر قیمت شرکتی محصولات ایرانخودرو و سایپا بود. اما پس از این افزایش سنگین که ناشی از آن هرجومرج سهروزه بود، بازار در روز نخست آذرماه جاری، اولینعقبنشینی را تجربه کرد. با اینحال، از آنجا لیست قیمتهای کارخانه ابتدا براساس قیمت پایه (بدون احتساب هزینههای جانبی شامل مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، عوارض شمارهگذاری و…) اعلام شده بود و سپس نوبت به اعلام قیمت نهایی رسید، بازار خودرو طی روزهای سوم و چهارم آذرماه، دوباره متاثر از این موضوع روند افزایشی را دنبال کرد؛ روندی که از روز پنجم آذرماه بهواسطه اعلام برنامههای دولت چهاردهم برای واردات خودرو متوقف شد و هیجان متقاضیان خرید خودرو بهرغم هیاهوی نمایشگاهداران بهیکباره فرونشست. بدین ترتیب، افت قیمتها ادامهدار شد و از پنجم آذرماه تا پایان هفته گذشته، شاهد روند کاهشی قیمت خودرو در بازار بودیم.
همسویی حداکثری محصولات سایپا با روند کاهشی بازار
همانطور که اشاره شد، کاهش نسبی قیمتها پس از شوک اصلاح قیمت خودروسازان و اعلام برنامههای دولت چهاردهم برای واردات خودرو، بازار را دوباره آرام کرده است. ازسویدیگر، بهواسطه کمتر شدن فاصله قیمت کارخانه و بازار، انگیزه حضور دلالان در بازار خودرو نیز کمتر شده است. این آرامش در بخش محصولات گروه خودروسازی سایپا بیشتر احساس میشود. محصولات سایپا کمترین میزان همراهی با روند افزایشی قیمتها در روزهای آتشین بازار و بیشترین میزان همسویی با روند کاهشی بازار از روز دوشنبه هفته گذشته را داشتند.
عدم کشش بازار در همراهی با روند افزایشی
یکی از دلایلی که قیمت خودرو در بازار بهرغم رشد اولیه پس از اصلاح قیمت کارخانه، رو به کاهش گذاشت، عدم کشش لازم برای همراهی با روند افزایشی بود. زیرا مردم دیگر قدرت خرید خودرو صفرکیلومتر با قیمتهای بالاتر را ندارند. از این رو، با همه فضاسازی انجامشده در سه روز نخست پس از افزایش قیمتهای شرکتی، هیجان متقاضیان خرید خودرو فرونشست و برخلاف همیشه که جهش قیمتها مردم را از ترس تداوم این روند، به بازار خودرو میکشاند. این بار دیگر کسی تاب و توان مالی تقبل این جهش نداشت. از سوی دیگر، حداکثر افزایش قیمت خودرو در کارخانه حدود ۲۴۱میلیون تومان (در مورد محصول دناپلاس اتومات ایرانخودرو) بود، درحالیکه حداکثر افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار کمتر از ۱۰۰میلیون تومان بود. بدینترتیب، فاصله قیمت کارخانه و بازار محصولات ایرانخودرو و سایپا تا حد زیادی کم شد و بدین ترتیب، انگیزه دلالان برای حضور در بازار کاهش یافت.
حتی هم عدهای از واسطهها که با طمع افزایش بیشتر قیمتها، اقدام به خرید خودرو از بازار آزاد کرده بودند، با شروع روند نزولی بازار سریعا خودروهای خود را آگهی کردند تا حداقل متضرر نشوند. این ازدیاد آگهیهای فروش در نمایشگاهها و پلتفرمهای اینترنتی موجب شد تا عرضه از تقاضا پیشی بگیرد و روند کاهشی قیمتهای بازار شروع شود.
استمرار کاهش قیمتها در بازار
به نظر میرسد به دنبال اتفاقی که بهتازگی در بازار رخ داده است، باید منتظر استمرار در کاهش قیمتها نیز باشیم، زیرا تمایل به خرید کاهش یافته و فروشندگان برای این که ضرر کمتری متحمل شوند، سریعا با قیمتهای پایین برای فروش موافقت میکنند. درنتیجه این کاهش قیمتها، شاهینپلاس که قیمت بازار آن تا یکمیلیارد و ۱۶۵میلیون تومان رسیده بود، در روز پنجشنبه هفته گذشته با سقوط ۲۶میلیونتومانی به یکمیلیارد و ۱۳۹میلیون تومان کاهش یافت. از این رو، اغلب کارشناسان بازار خودرو به خریداران واقعی پیشنهاد میکنند تا عجولانه پای معامله نروند و صبر کنند تا در روزهای آتی پس از تثبیت قیمتها، از طرحهای فروش خودروسازان ازجمله گروه سایپا یا بازار آزاد خودرو موردنظر خود را تهیه کنند.
عرضه محصولات گروه خودروسازی سایپا در آذرماه
گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده است؛ بر اساس برنامه مدون عرضه محصولات تولیدی و در راستای امکان ثبتنام مشتریان جدید و همچنین تنظیم بازار، در هفته دوم آذرماه از طریق سامانه فروش اینترنتی محصولات گروه خودروسازی سایپا به آدرس saipa.iranecar.com فروش محصولات خود را آغاز خواهد کرد. براساس اعلام گروه خودروسازی سایپا، التهابات موجود در بازار گذرا و تحتتاثیر رفتار هیجانی است و مطمئنا این گروه بهمنظور تنظیم بازار تا پایان سال جاری فروش فوقالعاده و پیشفروش انواع محصولات را خواهد داشت.
source