کلید این استراتژی استفاده از پلتفرمهایی است که با هر دو پیشرانه سازگار هستند. برای مثال، CLA جدید بر روی پلتفرمی ساخته شده که معماری ماژولار مرسدس بنز (MMA) نامیده میشود. این پلتفرم بیشتر شبیه به یک نوع طرح اسکیت بورد است که برای قرار دادن یک باتری نسبتاً باریک در زیر محفظه سرنشینان طراحی شده است. نسخه برقی از یک موتور الکتریکی قدرتمند در عقب، با یک موتور اضافی اختیاری در جلو برای دستیابی به حالت تمام چرخ محرک استفاده میکند.
در عین حال، کانسپت MMA میتواند یک موتور احتراق داخلی را بپذیرد که به صورت متعارف در قسمت جلوی خودرو و با قابلیت انتقال نیرو به دو چرخ عقب به صورت عرضی نصب شده است به عبارت دیگر، این پلتفرم انعطافپذیر میتواند ساختار موتور عقب، دیفرانسیل عقب را در نسخههای برقی و ساختار موتور جلو، دیفرانسیل جلو را در هنگام استفاده از پیشرانه احتراقی در خود جای دهد. در هر دو مدل سیستم تعلیق در جلو مک فرسون و در عقب مولتی لینک خواهد بود.
پیشرانه CLA 2026
مدل بنزینی CLA جدید از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ جدید با سیستم هیبرید خفیف 48 ولتی استفاده میکند. مرسدس با درک این موضوع که موتورهای درون سوز در آینده به حداکثر کارایی نیاز دارند، از پیشرانه کوچک تری با حجم کمتر استفاده کرده است!
البته استفاده از یک پیشرانه ۳ سیلندر نیز مطرح بود، اما در نهایت مرسدس بنز تصمیم گرفت با طراحی یک پیشرانه ۴ سیلندر کاملا جدید، خود را از مشکلات زیاد موتورهای ۳ سیلندر مانند لرزش و صدای زیاد خلاص کند!
موتور جدید از نظر اندازه ظاهری هم متفاوت شده و طول و ارتفاع کمتری دارد، کورس کوتاهتر شاتون ها و استفاده از پیستونهای کوچکتر و سبکتر نیز نیاز به بالانسر را از بین بردهاند.
نسبت تراکم 12:1 و حداکثر بوست توربوی 26.1 psi برای تولید 188 اسب بخاری و گشتاور 300 نیوتن متری بسیار زیاد به نظر میرسد. اما مطابق با قوانین آلایندگی جدید اروپا، این موتور با این شرایط از آلایندگی مناسبی برخوردار شده است.
همچنین پیشرانه از چرخه کارآمد میلر استفاده میکند که در آن زمان بندی بسته شدن سوپاپ های هوای ورودی متفاوت است استفاده کرده که موجب می شود نسبت تراکم 12:1 این پیشرانه بیشتر شبیه تراکم 9:1 باشد…!
این موتور به نسخه جدیدی از گیربکس اتوماتیک دوکلاچه مرسدس 8F-DCT متصل میشود که دارای یک موتور الکتریکی 27 اسب بخاری است. این موضوع میتواند قدرت خودرو را در شرایط مختلف افزایش دهد و در زمان ترمز گیری در تعویض دنده ها نیز با احیای نیروی ترمز، به ترمز گیری بهتر خودرو کمک کرده و باتری ها را شارژ کند!
در این گیربکس علاوه بر کلاچهای متداول درون این جعبه دنده های دوکلاچه، کلاچ سومی نیز وجود دارد که میتواند موتور را به طور کامل از این گیربکس جدا کند که اکنون 8F-eDCT نام دارد.
جداکردن کامل موتور نه تنها امکان حرکت کارآمدتر و بدون استهلاک پیشرانه را فراهم میکند، بلکه به خودرو امکان میدهد تحت برخی شرایط به تنهایی با نیروی الکتریکی کار کند.
در حالت هیبریدی معمول، باتری تنها 1.3 کیلووات ساعت است. اما اکنون این یک پک باتری سبک و جمع و جور است که در زیر کف راننده نصب شده و تنها 20 کیلوگرم وزن دارد. در مجموع، وزن این پیشرانه 17 درصد کمتر از نسخه 2.0 لیتری با موتور الکتریکی 48 ولتی تسمه محور است.
مرسدس هنوز در مورد بهبود مصرف سوخت با این پیشرانه صحبتی نکرد، اما ما حدس میزنیم بهبودی 10 تا 20 درصدی نسبت به CLA فعلی داشته باشد.
جزئیات نسخه الکتریکی
مرسدس بنز CLA الکتریکی حتی نوآورانهتر است. نسخه استاندارد با یک موتور الکتریکی 268 اسب بخاری در عقب و یک موتور اضافی 107 اسب بخاری در جلو با انتقال نیرو 4Matic عرضه میشود.
نکته جالب این است که موتور عقب دارای یک جعبه دنده دو سرعته است که به طور خودکار تعویض میشود تا کارایی پیشرانه را به حداکثر برساند. اگرچه موتورهای الکتریکی در طیف وسیعی از خروجی و دور در دقیقه کارآمد هستند، بازده آن ها همچنان متفاوت است. این گیربکس با تعویض دنده های خود به کاهش دور موتور همزمان با حفظ کارایی کمک می کند.
در نسخههای چهار چرخ محرک، موتور جلو تنها زمانی فعال میشود که به قدرت یا کشش اضافی آن نیاز باشد. به این ترتیب، پیشرانه جلو تنها به یک گیربکس تک سرعته الکتریکی مجهز شده است، همچنین یک کلاچ برای جدا کردن در زمان های نیاز آن، در دیفرانسیل جلو قرار گرفته است. مرسدس میگوید این امر، اصطکاک محور جلو را تا 90 درصد کاهش میدهد.
باتری نصب شده در CLA الکتریکی از فناوری شیمیایی جدیدی استفاده میکند و همچنین برای کار، با ولتاژ 800 ولت طراحی شده است و این اولین محصول مرسدس بنز با این تکنولوژی محسوب می شود!
در بازار ایالات متحده ما احتمالا فقط باتری 85.0 کیلووات ساعتی را دریافت خواهیم کرد که از 192 سلول با تکنولوژی NMC (نیکل، منگنز، کبالت) استفاده میکند. اندازه هر سلول تقریباً به اندازه دو کتاب است که در سراسر کف خودرو قرار داده شدهاند.
با اضافه شدن اکسید سیلیکون به آندهای گرافیت، این باتری حدود 20 درصد چگالی انرژی بیشتری نسبت به باتریهای قبلی مرسدس دارد و 680 وات ساعت توان تولید میکند. این باتری 496 کیلوگرمی برای حفظ دما با مایع خنک میشود.
یک پک باتری ارزان تر ۵۸ کیلووات ساعتی با تکنولوژی قدیمی لیتیوم یون فسفات نیز وجود دارد که در بازار ایالات متحده عرضه نخواد شد.
هردو این پکیج ها می توانند با یک شارژر DC سریع 320 کیلوواتی تنها در 10 دقیقه انرژی کافی را برای 297 کیلومتر رانندگی در خود ذخیره کنند. البته این عدد برای سیکل استاندارد WLTP است و در شرایط واقعی تر، شاید بتوان رقم پیمایش ۲۴۰ کیلومتر با ده دقیقه شارژ را دقیق تر دانست.
به گفته مرسدس بنز، پیمایش خودرو با شارژ کامل باتری حدود 745 کیلومتر در سیکل WLTP است، که در تست EPA ممکن است 592 کیلومتر یا کمی بیشتر باشد. به گفته مرسدس، اگر با باتری پر شروع کنید و دو بار 10 دقیقه شارژ با یک شارژر 320 کیلوواتی انجام دهید، میتوانید 1260 کیلومتر WLTP را طی کنید. با شرایط واقعی تر، این مسافت به 1006 کیلومتر خواهد رسید…! بنابراین CLA الکتریکی جدید یک روز تمام رانندگی بدون تاخیر قابل توجه برای شارژ را فراهم می کند!
CLAرکورد برد خودروهای الکتریکی تایکان را می شکند
این CLA وعده میدهد که یک سدان ساب کامپکت توانا و کاربردی باشد. شاید مهمتر از آن، نشان میدهد که پیشرفتهای فنی زیادی برای استفاده از پیشرانههای الکتریکی و حتی چند ترفند دیگر در سمت بخش پیشرانه احتراقی وجود دارد.
این مدل احتمالا در اواخر سال 2025 راهی بازار ایالات متحده خواهد شد و همین فناوری به شاسی بلند کامپکت GLA و حداقل یک کراس اوور دیگر نیز منتقل خواهد شد.
source