چند روز پیش بود که خودروسازان رسما از افزایش میانگین ۳۰ درصدی قیمت کارخانهای محصولاتشان با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر دادند. با توجه بهاعمال این مجوز، مشخص بود منحنی قیمت در بازار خودرو نیز در واکنش بهرشد ۳۰ درصدی قیمتها در مبدا، روندی صعودی در پیش خواهد گرفت.
در آن مقطع، دو سناریو مطرح بود. نخست اینکه منحنی قیمت در بازار خودرو حولوحوش ۳۰ درصد اضافهشده بهقیمت پایه خودروها، رشد خواهد کرد. این سناریو البته طرفداران زیادی نداشت و سناریوی محتملتر، افزایش قیمت خودرو در بازار با نرخی بسیار کمتر از ۳۰ درصد بود.
درنهایت آنچه اتفاق افتاد، سناریوی دوم بود؛ چه آنکه قیمت خودروها بسیار کمتر از میزانی که در مبدا اضافه شد، بالا رفت.
هرچند از ابتدا نیز سناریوی محتمل این بود که منحنی قیمت خودرو در بازار بهدلیل ارتفاع بلند قیمتها و نبود کشش برای جهش، بهاندازه مبدا رشد نخواهد کرد؛ اما عواملی مانند عدم پرش بلند نرخ ارز و تا حدی ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده و صفرکیلومتر برقی و هیبرید نیز در تحقق این سناریو نقش داشتند.
بازار خودرو چند ماهی میشود که تا حدی راه خود را از بازار ارز جدا کرده و منحنی قیمت خودروها دیگر با هر نوسان ارز، چندان افتوخیز شدیدی ندارد. البته این بهمعنای جدایی تمام و کمال مسیر ارز و خودرو از یکدیگر نیست؛ چه آنکه اگر قیمت ارز نوسان شدیدی را چه به سمت بالا و چه به سمت پایین تجربه کند، قطعا بازار خودرو تحتتاثیر آن قرار خواهد گرفت.
بنابراین عدمهمراهی بازار ارز، در رسیدن بازار خودرو بهثبات نسبی این روزها بیتاثیر نبوده است. در کنار این موضوع، ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده و صفرکیلومتر برقی و هیبرید نیز هرچند اندک، بر کنترل قیمت خودروها در بازار پس از اعمال مجوز ۳۰ درصدی نقش داشت.
آرامش فعلی بازار خودرو در شرایطی است که احتمال افتوخیز منحنی قیمت در بازار آزاد در روزهای مانده تا انتهای سال تحت عوامل خودرویی و غیرخودرویی وجود دارد.
معمولا عوامل موثر بر منحنی قیمت در بازار خودرو شامل انتظارات تورمی، نوسان قیمت ارز، افتوخیز عرضه و اخبار و مصوبات مرتبط با خودرو میشود. بنابراین هر یک از این عوامل میتوانند منحنی قیمت خودرو را در بازار آزاد بهسمت بالا یا پایین تحریک کنند.
در این بین، وعده اخیر مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور مبنی بر افزایش تولید و عرضه در ماههای باقیمانده از سال، میتواند بهکنترل یا حتی کاهش قیمت در بازار آزاد کمک کند. تا انتهای مهرماه امسال، تولید خودروهای داخلی نسبت بهمدت مشابه سال قبل کاهشی بوده است. حالا اما خودروسازان وعده بهبود تولید و عرضه را دادهاند که اگر رقم قابلتوجهی باشد و اتفاقاتی مانند جهش قیمت ارز و رشد انتظارات تورمی رخ ندهد، منحنی قیمت در بازار افت خواهد کرد.
این در شرایطی است که اگر قرار بر رشد انتظارات تورمی و جهش قیمت ارز باشد، اثر افزایش عرضه از سوی خودروسازان بر منحنی قیمت در بازار، تا حد زیادی خنثی خواهد شد. البته نوسان جزئی قیمت ارز نمیتواند شوک خاصی بهبازار خودرو وارد کند، اما رشد مثلا چند هزار تومانی قیمت ارز چیزی نیست که بازار خودرو بهآن بیتفاوت بماند.
عامل اثرگذار دیگر بر بازار خودرو در ماههای پیش رو، تصمیمهای خودرویی بهخصوص در حوزه واردات است. بهعنوان مثال اگر آییننامه واردات خودروهای برقی و هیبرید کارکرده بهطور کامل اجرا شود و ورود این خودروها بهبازار کلید بخورد، حتما اثر کاهشی بر منحنی قیمت خواهد داشت.
اتفاق بزرگتر این است که واردات خودروهای کارکرده بنزینی وارد فاز اجرا شود. در این صورت، افت قیمت قابلتوجهی در بازار خودرو رخ خواهد داد؛ مخصوصا اگر سایر عوامل مانند انتظارات تورمی و قیمت ارز نیز یاری کنند. بههر حال، فعلا بازار خودرو از شوک افزایش قیمت در مبدا رها شده و روزهای آرامی را سپری میکند؛ هرچند بهگفته فعالان بازار، خرید و فروش چندانی انجام نمیشود و رکود در جریان است.
کاهش قیمت ۲۵ میلیونتومانی کیامسی J۷
خودروهای داخلی در آخـــــــرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۲۶ میلیــــــــونتومانی را تجربه کردند. جایی که شاهین پلاس اتومات (۱۴۰۳) با ۲۶ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۱۳۹ میلیونتومان، دنا اتومات آپشنال (۱۴۰۳) با ۱۷ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۶۵ میلیونتومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیونتومان کاهش ۸۶۷ میلیونتومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۷۰ میلیونتومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۸ میلیونتومان کاهش ۷۳۰ میلیونتومان و پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۶ میلیونتومان کاهش ۷۰۸ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۵ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت کیامسی J۷ (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۶۲۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیونتومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۸۰۵ میلیونتومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۵۸۰ میلیونتومان و لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۹۰۵ میلیونتومان رسید.
از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۴ میلیاردتومان، نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیونتومان، هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیونتومان و ونوسیا استار (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
source