نیسان سیلفی و هوندا سیویک دو سدان ژاپنی جذاب وارداتی هستند که در بازار ایران با یکدیگر رقابت می کنند. در این مطلب به مقایسه آنها می پردازیم.
بازار سدانهای کامپکت و جمعوجور وارداتی کشورمان بهتدریج در حال متنوع شدن است، هرچند که هنوز هم نسبت به بازارهای آزاد کشورهای منطقه فاصله زیادی از این جهت حس میشود. به هر حال با آزاد شدن نسبی واردات خودرو، شاهد حضور محصولات جدیدی همچون نیسان سیلفی و هوندا سیویک هستیم که میتوانند طرفداران خودروهای سدان ژاپنی را تا حدودی خوشحال کنند. در ادامه به مقایسه نیسان سیلفی هیبریدی وارداتی آمیتیس خودرو با هوندا سیویک وارداتی شرکت آذریوردسال میپردازیم تا این دو خودروی رقیب برای مشتریان و سایر مخاطبان بیشتر شناخته شوند و نقاط ضعف و قوت آنها نسبت به یکدیگر مشخص شود.
پیشنهاد می شود بخوانید ؛ مقایسه هوندا سیویک و کیا K5 توربو
درباره نیسان سیلفی هیبرید و هوندا سیویک
نیسان سیلفی آمیتیس به نسل چهارم این خودرو تعلق دارد. نسل اول نیسان سیلفی در سال ۲۰۰۰ پا به میدان گذاشت و نسل چهارم آن از سال ۲۰۱۹ در بازارهای جهانی موجود است. حالا این خودرو در قالب نسخههای هیبرید و بنزینی و با چهره فیسلیفت شده توسط شرکتهای مختلف، از جمله آمیتیس خودرو، به بازار ایران هم راه پیدا کرده است.
اما سیویک از محصولات مشهور شرکت هوندا است که انصافاً از لحاظ کیفیت و طراحی، جذابیت بالایی برای طرفداران خودروهای اصیل ژاپنی دارد. این ماشین با اصالت ژاپنی تاکنون در قالب ۱۱ نسل پا به میدان گذاشته که جدیدترین مورد آن مربوط به سال ۲۰۲۲ است و حالا از سال ۱۴۰۳ توسط شرکت آذریوردسال در ایران نیز به فروش میرسد.
ویدیوی معرفی نیسان سیلفی آمیتیس خودرو
ویدیوی معرفی هوندا سیویک
مقایسه طراحی بدنه
ظاهر این دو خودرو به اندازه بعضی طرحهای جدید فانتزی به نظر نمیرسد، بلکه یک استایل باوقار، جوانپسند، تا حدودی خشن و به دور از تکلفات امروزی برای آنها در نظر گرفته شده است. البته نیسان سیلفی در سال ۲۰۲۳ فیسلیفت شده و حالا از جلوپنجره جدید و برخی دیگر از جزئیات متفاوت نسبت به مدل قبلی سود میبرد. این تغییرات سبب شده تا طراحی چهره این خودرو به فرمهای چینیپسند کمی نزدیک شود و شاید همان طرح مدل قبلی بیشتر برای طرفداران جذاب به نظر برسد. اما به هر حال طرح جدید نیز زیباست و بهویژه افراد مدرنپسند را میتواند بهخوبی راضی کند.
اما هوندا سیویک استایلی باوقار، کمی کلاسیک، بدنه کشیده و چهره قاطع از خود به نمایش میگذارد که با فرم فستبک بخش عقب میتواند برای مشتریان خانوادگی و افرادی که به اصالت برند هوندا اهمیت میدهند، خودروی جذابی باشد.
بنابراین، در مجموع هر دو سدان ژاپنی روبروی ما از لحاظ طراحی ظاهری جذابیتهای خاص خود را دارند و به نظر میرسد که تنها سلیقه مشتریان و نوع نیازهای بصری آنها است که میتواند در انتخاب یکی از این دو از لحاظ طراحی ظاهری حرف آخر را بزند.
مقایسه مشخصات فنی نیسان سیلفی و هوندا سیویک
مشخصات فنی این دو خودرو کاملاً با یکدیگر متفاوت است؛ چراکه یکی از آنها یعنی نیسان سیلفی هیبریدی آمیتیس، در واقع یک قوای محرکه تمام برقی دارد که باتری آن از طریق یک موتور سه سیلندر ۱.۲ لیتری بنزینی تنفس طبیعی شارژ میشود. حداکثر قدرتی که موتور برقی این خودرو تولید میکند حدود ۱۳۴ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتنمتر است که همین نیرو باعث به حرکت درآمدن نیسان سیلفی هیبریدی میشود. مطابق با اکثر خودروهای برقی، در اینجا یک گیربکس تکسرعته وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را بر عهده دارد.
اما هوندا سیویک در قالب یک خودروی بنزینی کلاسیک وارد بازار ایران شده و موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ پرقدرتی را برای کارکرد خود فراهم کرده است. این پیشرانه کمحجم قدرت فوقالعادهای در حد ۱۸۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتنمتر را از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT به چرخهای جلو منتقل میکند. مطابق انتظار، شتاب صفر تا صد هوندا سیویک نسبت به نیسان سیلفی هیبریدی بالاتر بوده و حدود ۸.۱ ثانیه طول میکشد تا خودرو از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، اما نیسان سیلفی هیبریدی این فرایند را بهطور متوسط ظرف مدت زمان ۹.۵ ثانیه طی میکند.
از نظر مصرف سوخت، نیسان سیلفی قاعدتاً شرایط بهتری دارد و تنها معادل ۴.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین میسوزاند. اما میانگین مصرف سوخت هوندا سیویک، بهعنوان یک خودرو تمام بنزینی حدود ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است که اگرچه برای خودروی ۱۳۸۹ کیلوگرمی بنزینی اصلاً زیاد نیست، اما به هر حال نسبت به خودرو هیبریدی نیسان سیلفی ۱۴۸۰ کیلوگرمی، بنزین بیشتری خواهد سوزاند.
ضمناً هوندا سیویک از سیستم تعلیق مولتیلینک مستقل در بخش عقب استفاده میکند، اما تعلیق عقب نیسان سیلفی هیبرید از نوع تورشن بیم نیمهمستقل است و میتواند در بحث هندلینگ و پایداری باعث ایجاد ضعفهایی برای محصول نیسان در مقایسه با هوندا سیویک شود.
مقایسه طراحی داخل کابین هوندا سیویک و نیسان سیلفی
اگر نگاهی به طرح داشبورد این دو خودرو بیندازیم، متوجه میشوید که طراحی داخلی نیسان سیلفی تا حدودی با جزئیات جذابتر و المانهای اسپرتتر همراه شده که باعث میشود نسبت به طراحی ساده فضای داخلی هوندا سیویک، تا حدودی گیرایی و هیجان بیشتری را به بیننده القا کند. اما افرادی که به دنبال یک فضای داخلی با طراحی اصیل و نه چندان پیچیده هستند، قطعاً با طرح داشبورد و سایر المانهای سادهتر کابین هوندا سیویک ارتباط خوبی برقرار خواهند کرد. بهویژه، حالت سراسری دریچههای تهویه و فرم کلی یکنواخت و دلنشین داشبورد باعث میشود تا مشتریان خانوادگی و بهویژه افراد مسنتر، با این سبک طراحی بیشتر ارتباط برقرار کنند.
از لحاظ کیفیت متریال مواد مصرفشده در ساخت کابین، میتوان گفت که هر دو خودرو شرایط مناسبی دارند، اما به نظر میرسد هوندا سیویک از مواد باکیفیتتری در کابین خود استفاده کرده است. میزان فضای داخلی کابین هر دو خودرو نیز نسبتاً جادار است و میتوانند به راحتی پذیرای ۵ سرنشین بزرگسال با قد نسبتاً بلند باشند.
یکی دیگر از کاربردهای خودروهای سدان، بهویژه محصولات خانوادگی، استفاده از آنها در زمان مسافرت است که نیازمند صندوق عقب جادار برای قرار دادن وسایل خواهد بود. در این بین، نیسان سیلفی از صندوق عقب بزرگ ۵۶۰ لیتری برخوردار است و هوندا سیویک هم ۵۱۲ لیتر ظرفیت صندوق دارد که برای جا دادن چهار تا پنج چندان بزرگ کافی خواهد بود.
مقایسه تجهیزات و آپشنهای رفاهی-ایمنی
نیسان سیلفی آمیتیس خودرو در واقع مدل پایه سیلفی هیبریدی است که با تجهیزات کمتری نسبت به مدل مکس ادیشن به بازار ایران راه پیدا کرده است. اما از طرف دیگر، خوشبختانه هوندا سیویک آذریوردسال یکی از خودروهای سدان غیرچینی است که با سطح نسبتاً کاملی از امکانات در بازار ایران حاضر شده است. بنابراین از همین جا مشخص است که نیسان سیلفی هیبریدی آمیتیس خودرو از نظر تجهیزات و امکانات نسبت به هوندا سیویک آذریوردسال ضعفهای قابلتوجهی دارد که با دقت در فهرست تجهیزات آنها میتوانید به این ضعفها پی ببرید.
تجهیزات هوندا سیویک آذریوردسال:
هشت کیسه هوا، کنترل پایداری، رادار خطخوان، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار برخورد از جلو، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سانروف برقی، گرم کن صندلی های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمهای، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، اندروید اتو و اپل کارپلی، کروز کنترل تطبیقی، رانندگی خودکار بین خطوط، رادار تابلوخوان، تنظیم حالت رانندگی، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سنسور نور و سنسور باران، نور بالای اتوماتیک، آینه الکتروکرومیک، دوربین عقب، دنده پشت فرمان
تجهیزات نیسان سیلفی هیبریدی وارداتی آمیتیس:
۶ کیسه هوا، کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرمی، نورپردازی کابین، استارت دکمهای، سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، جلوآمپر دیجیتال و آنالوگ، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک دوکاناله، صندلی برقی راننده، ترمز پارک برقی و اتوهلد، چراغهای LED، دوربین ثبت وقایع، دوربین دنده عقب، شارژر بیسیم تلفن همراه.
نتیجهگیری: نیسان سیلفی آمیتیس ارزندهتر است یا هوندا سیویک آذریوردسال؟
با توجه به نکاتی که در مورد مقایسه نیسان سیلفی و هوندا سیویک وارداتی در این مطلب به آنها اشاره داشتیم، میتوان گفت که هر دو خودرو از جمله جذابترین سدانهای وارداتی بازار تاکنون به حساب میآیند. اما به نظر میرسد نیسان سیلفی به دلیل قوای محرکه جدید و امکانات کمتر، از لحاظ رونق بازار خریدوفروش در مقایسه با هوندا سیویک ضعفهایی در بازار ایران داشته باشد؛ چراکه معمولاً بازار ایران نسبت به خودروهایی با قوای محرکه هیبریدی جدید و همچنین امکانات کمتر، خیلی روی خوش نشان نمیدهد. بنابراین اگر خودروی خوشفروشتر و با دردسر نگهداری کمتر نیاز دارید، احتمالاً هوندا سیویک فعلاً در بازار ایران گزینه بهتری محسوب میشود.
اما از دیگر جهات، نیسان سیلفی هیبریدی مصرف بنزین پایینتر، شتاب مناسب، استهلاک فنی کمتر (به دلیل موتور سه سیلندر تنفس طبیعی و موتور اصلی برقی) و البته طراحی ظاهری جذاب و استایل کمی اسپرتتر را به شما هدیه میدهد. اگر این موارد جزو معیارهای شماست، نیسان سیلفی هیبریدی آمیتیس میتواند یکی از سدانهای قابل قبول برای شما باشد.
از طرف دیگر، هوندا سیویک به دلایلی مثل بازار خریدوفروش پررونقتر، دردسرهای نگهداری فنی کمتر (بهویژه در صورت نیاز به تعمیرات)، کیفیت ساخت کلی بالاتر، استایل ایرانیپسندتر، کابین جادارتر و باکیفیتتر، و بالاخره آپشنهای به مراتب متنوعتر و مدرنتر، میتواند در شرایط فعلی یکی از بهترین انتخابها در زمینه سدانهای خانوادگی وارداتی به بازار ایران محسوب شود.
source