Wp Header Logo 28.png

به گزارش مجله ماشین، واردات قطعات خودرو از چین بار دیگر موضوعی داغ در صنعت خودروسازی ایران شده است. در شرایطی که سال گذشته نیز با مشابه این بحران‌ها روبه‌رو بودیم، امسال شاهد افزایش قابل توجه واردات قطعه به‌ویژه از چین هستیم. به‌طور خاص، گزارش‌ها و شنیده‌ها از افزایش علاقه خودروسازان ایرانی به واردات قطعات از چین حکایت دارند، امری که نه تنها با واکنش‌های مختلف از سوی قطعه‌سازان داخلی مواجه شده، بلکه نگرانی‌هایی را در پی داشته است.

آیا واردات قطعات از چین در حال افزایش است؟

تحقیقات و گزارش‌های مختلف نشان می‌دهند که واردات قطعات خودرو به ایران، به‌ویژه از چین، در نیمه اول سال جاری افزایش قابل توجهی داشته است. طبق آمارهای رسمی سازمان توسعه تجارت، واردات قطعات خودرو در شش ماه اول سال ۱۴۰۳ به میزان قابل توجهی نسبت به سال گذشته رشد کرده است. این افزایش به ویژه در بخش قطعات خودروهایی با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی مشاهده می‌شود، به‌طوری که واردات این قطعات در نیمه اول امسال حدود ۱۸ برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

این آمار به‌طور غیرمستقیم تاییدی بر ادعای برخی از قطعه‌سازان است که افزایش واردات قطعات، به‌ویژه از چین، را به‌عنوان تهدیدی برای تولید داخلی و بقای صنایع قطعه‌سازی ایران می‌دانند.

چرا خودروسازان به واردات از چین روی آورده‌اند؟

خودروسازان ایرانی دلایل مختلفی برای افزایش واردات قطعات از چین دارند. اولین دلیل، تضمین تداوم تولید است. به‌دلیل مشکلات متعدد در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان داخلی، خودروسازان می‌ترسند که در صورت توقف تامین قطعات از سوی سازندگان داخلی، خطوط تولید آنها با مشکل روبه‌رو شود. واردات از چین، به‌ویژه از طریق تهاتر نفت، به خودروسازان این اطمینان را می‌دهد که تولیداتشان با قطعات مورد نیاز تامین شود.

علاوه بر این، قیمت پایین‌تر قطعات چینی نسبت به قطعات داخلی از دیگر دلایل جذابیت واردات از چین برای خودروسازان است. با این حال، قطعه‌سازان داخلی معتقدند که این قطعات با کیفیت مطلوب سازگاری ندارند و در نتیجه ممکن است مشکلات کیفیتی برای خودروهای تولید داخل ایجاد کنند.

آمار و ارقام واردات قطعات خودرو: حقیقت چیست؟

بر اساس گزارش‌های موجود از خودروسازان بزرگ کشور، واردات قطعات از چین از ابتدای سال ۱۴۰۳ روندی صعودی داشته است. ایران‌خودرو، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان ایران، پیش‌بینی کرده که در سال جاری مصرف ارزی این شرکت برای واردات قطعات از چین تا ۴.۵ برابر نسبت به سال گذشته افزایش یابد. همچنین سایپا نیز پیش‌بینی کرده است که مصرف ارزی این شرکت در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول افزایش خواهد یافت.

این آمارها نشان می‌دهد که خودروسازان به‌طور جدی به واردات قطعات از چین روی آورده‌اند و مصرف ارزهای خارجی، به‌ویژه یوآن چین، افزایش چشمگیری داشته است. این در حالی است که قطعه‌سازان داخلی به‌ویژه از تهدید واردات قطعات ارزان قیمت چینی نسبت به کیفیت قطعات داخلی و اثرات منفی آن بر تولید داخل نگران هستند.

چه آینده‌ای برای صنعت قطعه‌سازی ایران؟

افزایش واردات قطعات از چین، به‌ویژه در شرایطی که مشکلات نقدینگی و مطالبات معوق در صنعت قطعه‌سازی همچنان ادامه دارد، می‌تواند تهدیدی جدی برای تولید داخلی و استقلال صنعت خودروسازی کشور باشد. قطعه‌سازان داخلی که با مشکلات مالی و عقب‌افتادگی در دریافت مطالبات از خودروسازان مواجه‌اند، معتقدند که این سیاست می‌تواند به رکود در صنعت قطعه‌سازی و حتی کاهش کیفیت تولیدات داخلی منجر شود.

با این حال، خودروسازان به دلیل مشکلات موجود در تامین قطعات داخلی و هزینه‌های بالای تولید، همچنان به واردات از چین تمایل دارند. این روند، که از طریق تهاتر نفت ایران با کالاهای چینی انجام می‌شود، به نظر می‌رسد که تا زمانی که مشکلات داخلی صنعت قطعه‌سازی حل نشود، ادامه یابد.

در مجموع، افزایش واردات قطعات خودرو از چین به عنوان یک موضوع حساس در صنعت خودروسازی ایران باقی خواهد ماند و نیازمند تدابیر جدی برای حفظ کیفیت تولیدات داخلی و حمایت از قطعه‌سازان ایرانی است.

افزایش واردات قطعات خودرو از چین در سال جاری، به‌ویژه در شرایط بحرانی صنعت قطعه‌سازی ایران، نگرانی‌هایی را در پی داشته است. در حالی که خودروسازان این واردات را به عنوان راهی برای تضمین تداوم تولید می‌بینند، قطعه‌سازان داخلی نسبت به اثرات منفی آن بر کیفیت و اشتغال داخلی هشدار می‌دهند. با توجه به وضعیت فعلی، نیاز به سیاست‌های حمایتی و هماهنگی میان خودروسازان و قطعه‌سازان بیش از پیش احساس می‌شود.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir