منتشر شده در 10 آذر 1403 ساعت 17:00
تویوتا از نسخه نهایی نسل کنونی سوپرا رونمایی کرد. این نسخه با نام A90 Final Edition معرفی شده و آخرین مدل از کوپه اسپرت کمپانی ژاپنی محسوب میشود. با تصمیم تویوتا از این نسخه فقط ۳۰۰ دستگاه راهی بازار ژاپن و اروپا خواهد شد. در مقایسه با مدل استاندارد، این نسخه هم از لحاظ ظاهری و هم در بخش فنی تفاوتهایی داشته و از پیشرانه ای قویتر سود میبرد.
مشخصات فنی برای تویوتا سوپرا A90 Final Edition
در زیر کاپوت نسخه نهایی تویوتا سوپرا همان موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی قرار دارد. این موتور توربو شارژ که از ب ام و تأمین شده، به لطف بازنگریها حالا ۴۲۹ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این ارقام در مقایسه با خروجی موتور سوپرای استاندارد عرضهشده در بازار ایالات متحده ۴۷ اسب بخار و ۷۰ نیوتن متر بیشتر هستند. شاید بدانید به دلیل قوانین سفت و سخت مربوط به میزان گازهای آلاینده تولیدی، میزان قدرت تولیدی پیشرانه در نسخه مخصوص بازار اروپا به ۳۳۵ اسب بخار محدود شده است. وظیفه انتقال قدرت در نسخهA90 Final Edition به گیربکس شش سرعته دستی محول شده است. این گیربکس نیرو را به چرخهای عقب انتقال میدهد.
اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم افزایش خروجی موتور در عواملی مثل بهینهسازی سیستم مکش هوا، استفاده از کاتالیست با فشار کم و اصلاح سیستم کنترل موتور ریشه دارد. همچنین، تویوتا در سیستم انتقال روغن موتور نیز بازنگریهایی انجام داده تا هنگام رانندگیهای پرفشار – مثل رانندگی در پیست – روغن همواره به صورت متوازن توزیع شود. در کنار اینها باید گفت که سیستم خنک کاری تقویت شده و عملکرد دیفرانسیل فعال عقب بهبود یافته است؛ ضمن اینکه نصب اگزوز تیتانیومی اکراپوویچ باعث شده نسخه نهایی سوپرا صدایی جذابتر و گیراتر تولید کند.
تعلیق و شاسی برگرفته از مدل مسابقه ای GT4
تویوتا سوپرا A90 Final Edition از سیستم تعلیق KW با قابلیت تنظیم بهره میبرد که از نسخه مسابقهایGT4 الهام گرفته شده است. به منظور دستیابی به هندلینگی بهتر، میلههای تعادلی این نسخه در جلو و عقب و دیگر اجزای تعلیق تقویت شده و زاویه کمبر چرخها افزایش پیدا کرده است.
نسخه نهایی تویوتا سوپرا روی رینگهای سبکوزن ۱۹ اینچی در جلو و ۲۰ اینچی در عقب سوار شده است. تایرهای این نسخه از سری میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ بوده و چسبندگی بیشتری دارند. به موازات تقویت پیشرانه، سیستم ترمز این نسخه نیز قویتر شده و اکنون از برند معروف برمبو هستند. این سیستم شامل دیسکهای بزرگ ۱۹ اینچی منفذدار، لنتهای بهتر و شیلنگهای ترمز فولادی ضد زنگ میشود.
طراحی ظاهری خاص و کابین منحصربهفرد
تویوتا سوپراA90 Final Edition در مقایسه با مدل استاندارد طراحی اسپرتتری دارد. از جمله ویژگیهای متمایز این نسخه باید به اسپویلر فیبرکربنی، شکاف روی کاپوت، اسپلیتر باز طراحی شده با تیغههای مخصوص و اگزوزهای دوگانه با طراحی اختصاصی اشاره کنیم.
در داخل کابین، نصب صندلیهای فیبرکربنی ریکارو Podium CF با روکش آلکانتارا شاخصترین تغییری است که در نسخه نهایی تویوتا سوپرا به چشم میخورد. برای ایجاد هیجان بیشتر، صندلی راننده، کمربندها و کنسول میانی به رنگ قرمز طراحی شدهاند. این رنگ با رنگ مشکی صندلی سرنشین و سایر تزئینات تضاد زیبایی ایجاد کرده است. ناگفته نماند در نسخه نهایی تویوتا سوپرا، روکشها از آلکانتارا و تزئینات از فیبرکربن هستند.
بروزرسانی نسخه استاندارد تویوتا سوپرا برای بازارهای جهانی
علاوه بر معرفی نسخه A90 Final Edition، تویوتا نسخهای بروزشده از سوپرای استاندارد را نیز معرفی کرده است. این نسخه که از لحاظ آیرودینامیک و عملکرد شاسی ارتقا یافته، در ژاپن، اروپا و استرالیا عرضه خواهد شد. در اروپا این نسخه با نامLightweight Evo و در استرالیا با نامTrack Edition به فروش خواهد رسید. گفته میشود طبق برنامههای فعلی تویوتا، نسل پنجم سوپرا فقط تا پایان سال آینده مهمان خطوط تولید خواهد بود.
مشخصات تویوتا سوپرا A90 Final Edition در یک نگاه | |
موتور | توربو شارژ ۳ لیتری شش سیلندر خطی |
توان خروجی | ۴۲۹ اسب بخار |
گشتاور | ۵۷۰ نیوتنمتر |
سیستم انتقال قدرت | گیربکس دستی شش سرعته |
رینگها و تایرها | جلو ۱۹ اینچ، عقب ۲۰ اینچ، میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ |
تیراژ تولید | ۳۰۰ دستگاه |
مروری بر تاریخچه نسل کنونی تویوتا سوپرا
نسل پنجم تویوتا سوپرا با کد A90 در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و پس از سالها غیبت، این خودروی نمادین و افسانهای ژاپنی به بازار بازگشت. این نسل نتیجه همکاری نزدیک تویوتا با ب ام و است و بسیاری از قطعات فنی آن با رودستر Z4 مشترک هستند.
اجداد سوپرا خاطرات بسیار خوبی برای طرفداران رانندگیهای اسپرت و هیجانانگیز رقم زده بودند. از این رو انتظار میرفت نسل جدید خاطرات خوش گذشته را برای دوستداران سوپرا زنده کند. اما با وجود انتظارات بالا، نسل پنجم این کوپه دورگه ژاپنی-آلمانی نتوانست در جلب نظر مثبت مشتریان عملکرد موفقی داشته باشد. آمارها نشان میدهند این نسل در بازارهای مختلف فروش ضعیفی داشته و به نوعی شکست خورده است. قیمت نسبتاً بالا، رقابت سخت در کلاس خودروهای اسپرت و اشتراکات فنی زیاد با ب ام و Z4 از جمله دلایل عدم موفقیت سوپرای جدید هستند.
source