منتشر شده در 10 آذر 1403 ساعت 17:30
گریپ کنترل سیستمی است که در بسیاری از خودرو های امروزی می بینیم و معنای آن کنترل چسبندگی است. در این مطلب به بررسی این سیستم می پردازیم.
برای بسیاری از رانندگان پیش آمده که خودرو در سطح یا موقعیتی از جاده خودرو گیر کرده و کسی هم نبوده در آن موقعیت کمک کند و یا در شرایط برفی زنجیر چرخ همراه نداشته اید. به دنبال این مهندسان دست به طراحی سیستم های کمک رانندگی پرداختن یکی از این سیستم ها گریپ کنترل (Grip Control) است البته این سیستم در کمپانی های مختلف نام های مختلفی دارد و در کل به این سیستم کنترل کشش و چسپندگی پیشرفت می گویند. گریپ در واژه به معنایی چسپندگی است، گریپ کنترل یعنی کنترل چسپندگی.
در ادامه به بررسی این سیستم خواهیم پرداخت که چیست و چگونه کار می کند، چه مزایا و معایبی دارد؟
حتما بخوانید ؛ تنظیم حالت رانندگی چیست و چه کاربردی دارد؟
گریپ کنترل چیست و چگونه کار میکند؟
گریپ کنترل (Grip Control) سیستم کمکی است که بیشتر در خودروهای کراساوور، SUV و برخی خودروهای شهری استفاده میشود. وظیفه اصلی این سیستم، بهبود چسبندگی لاستیکها به سطح جاده در شرایطی است که سطوح لغزنده، گلی، شنی یا یخی هستند. این سیستم به نوعی ترکیبی از فناوریهای کنترل کشش (Traction Control) و سیستم ضد قفل ترمز (ABS) است که به طور هوشمند نیروی وارد شده به چرخها را مدیریت میکند برای مثال این قابلیت می تواند تا حدودی نقش زنحیر چرخ را کم رنگ تر کند و لازم نباشد در برخی شرایط زنجیر چرخ استفاده کنید.
عملکرد گریپ کنترل به کمک حسگرها که وضعیت هر چرخ و سطح جاده را تحلیل میکنند، ممکن میشود. در شرایط لغزش یا کاهش چسبندگی، این سیستم نیروی محرکه را به چرخ هایی که اصطکاک بیشتری دارند منتقل کرده و با کاهش گشتاور چرخهای لغزنده، مانع از هرزگردی آنها میشود. در کنار این، کنترل ترمزها و تغییرات در شتابگیری خودرو نیز به صورت خودکار توسط این سیستم انجام میگیرد.
انواع مدلهای گریپ کنترل
گریپ کنترل در خودروهای مختلف با مدلها و رویکردهای متفاوتی پیادهسازی میشود که بسته به سازنده و نوع خودرو ممکن است تغییر کند:
گریپ کنترل استاندارد: این مدل در بسیاری از خودروهای شهری و کراساوورها استفاده میشود و بیشتر بر عملکرد در سطوح یخی و لغزنده تمرکز دارد.
گریپ کنترل چندحالته: برخی خودروها به گریپ کنترلی مجهز هستند که امکان انتخاب حالتهای مختلف مانند جاده برفی، شنی، گلی یا عادی را به راننده میدهد. این قابلیت به کمک یک دکمه یا چرخ تنظیم در داخل خودرو فعال میشود و تنظیمات خودرو را با شرایط جادهای هماهنگ میکند این قابلیت در پژو ۲۰۰۸ فرانسوی موجود است.
گریپ کنترل پیشرفته: این مدل در خودروهای لوکس و شاسیبلندهای آفرودی وجود دارد و از فناوریهای پیچیدهتری مانند دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) و سیستم چهارچرخ محرک استفاده میکند تا در شرایط سختتر نیز عملکرد بهینهای داشته باشد.
مزایا و معایب Grip Control
این سیستم به عنوان یک فناوری ، مزایای زیادی برای رانندگان فراهم میکند، اما همچنان محدودیتهایی دارد که باید در نظر گرفته شود.
یکی از مزیتهای اصلی این سیستم، افزایش ایمنی در رانندگی است. با کاهش احتمال لغزش و بهبود چسبندگی، راننده میتواند با اطمینان بیشتری در شرایط نامساعد جادهای حرکت کند. همچنین، این سیستم در مقایسه با سیستمهای سنتی مانند زنجیر چرخ، راحتی بیشتری فراهم کرده و نیازی به توقف و نصب تجهیزات اضافی ندارد و عملاً همیشه زنجیر چرخ همراه شما است، فقط با یک دکمه فعال میشود و درمقابل اگر زنجیر چرخ فقط در شرایط برفی کار آمد است این سیستم اگر چند حالته باشد در گل ولای و… کار آمد است.
با این حال، گریپ کنترل نمیتواند جایگزین کامل مهارت رانندگی یا تجهیزات فیزیکی مانند لاستیکهای مخصوص زمستان شود. همچنین، در برخی شرایط خاص مانند جاده های بسیار گلی یا عمیق، ممکن است عملکرد این سیستم کافی نباشد. هزینه بالای نصب و تعمیر نیز یکی دیگر از معایب این فناوری محسوب میشود.
گریپ کنترل به عنوان یکی از فناوریهای مهم در صنعت خودرو، نقش قابل توجهی در افزایش ایمنی و راحتی رانندگی در شرایط مختلف دارد. با استفاده از این سیستم، خودروها توانایی بهتری در کنترل و حفظ پایداری در سطوح لغزنده پیدا میکنند و تجربهای امن تر برای راننده و سرنشینان فراهم میشود. با این حال، درک محدودیتهای این فناوری و استفاده صحیح از آن در کنار تجهیزات مناسب میتواند بهترین نتایج را ارائه دهد.
source