Wp Header Logo 122.png

به گزارش مجله ماشین، فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) تصمیم‌گیری‌های خود در جریان گرندپری جنجالی قطر را توضیح داد. پس از اینکه رئیس FIA، محمد بن‌سلیم، در مصاحبه‌ای با نشریه بریتانیایی اوتوسپورت به رانندگان توصیه کرد که به کار خود پرداخته و وارد مسائل سازمان نشوند، این گرندپری به نقطه اوج بحران‌های این سازمان تبدیل شد.

حوادث ابتدایی مسابقه و اعزام ماشین ایمنی

در آغاز مسابقه، آینه بغل یکی از خودروهای ویلیامز، به رانندگی الکس آلبون، از جای خود جدا شد و در خط شروع/پایان مسیر باقی ماند. این آینه به سرعت به یک خطر ایمنی تبدیل شد و هنگامی که ماشین سابری والری بوتاس از روی آن عبور کرد، قطعات فیبر کربن به مسیر مسابقه پخش شدند. در پی این حادثه، کارلوس ساینز و لوئیس همیلتون دچار پنچر شدند اما توانستند ادامه دهند.

چندین دور گذشت تا در نهایت، مدیر مسابقه، روی مارکز، که پس از گرندپری سائوپائولو جانشین نیلز ویتیش شد، تصمیم به اعزام ماشین ایمنی گرفت. روز دوشنبه، FIA دلیل عدم اعزام فوری ماشین ایمنی را توضیح داد. سخنگوی این سازمان به رسانه‌هایی همچون Autoevolution گفت که اعزام ماشین ایمنی برای یک مقدار کم زباله در کنار خط مسابقه، عملی غیرمعمول است.

چرا نوریس جریمه شد؟

پس از پایان اولین دوره استفاده از ماشین ایمنی، حادثه‌ای جنجالی دیگر رخ داد. لندو نوریس، که در آن زمان در جایگاه دوم و پشت سر مکس ورشتاپن قرار داشت، به دلیل سرعت غیرمجاز تحت پرچم‌های زرد دوگانه جریمه شد. جریمه نوریس یک جریمه ۱۰ ثانیه‌ای توقف/رفتن بود که باید آن را در مدت سه دور اجرا می‌کرد. پس از اجرای جریمه، او به جایگاه پانزدهم و آخر سقوط کرد اما در نهایت با عبور از خودروهای کندتر، به جایگاه دهم رسید و یک امتیاز قهرمانی جهان کسب کرد.

جریمه نوریس تأثیر زیادی بر رقابت مک‌لارن با فراری برای عنوان قهرمانی سازندگان داشت. فاصله بین این دو تیم به ۲۱ امتیاز کاهش یافت و حالا رقابت در آستانه آخرین گرندپری فصل در ابوظبی قرار دارد.

توضیحات FIA درباره حوادث جنجالی گرندپری قطر
توضیحات FIA درباره حوادث جنجالی گرندپری قطر

دفاع FIA از جریمه نوریس

FIA از تصمیم خود برای جریمه نوریس دفاع کرد و گفت که این جریمه مطابق با دستورالعمل‌های جریمه‌ای بود که به تیم‌ها در فوریه ۲۰۲۴ ارسال شده بود. علاوه بر این، این سازمان استفاده از پرچم‌های زرد دوگانه را نقض جدی ایمنی می‌داند.

درام‌های اضافی با ماشین ایمنی

در دومین دوره استفاده از ماشین ایمنی، باز هم مشکلاتی پیش آمد. چراغ‌های ماشین ایمنی به طور موقت دچار نقص شدند. پس از پاکسازی بقایای آینه شکسته آلبون، ماشین ایمنی دوباره به دلیل دو حادثه جداگانه involving سرجیو پرز و نیکو هالکنبرگ اعزام شد. نقص فنی چراغ‌ها باعث شد که ماشین ایمنی تعویض شود تا از تکرار مشکل جلوگیری شود.

 FIA در قطر خوش‌شانس بود اما باید از تکرار این حوادث جلوگیری کند

فرمول ۱ به طور مشهور سخت است که داخل خودرو را مشاهده کرد، به خصوص به دلیل فشارهای فیزیکی و نیروهای جی، که موجب می‌شود رانندگان نتوانند به راحتی بر بقایای مسیر نظارت کنند. اما فرمول ۱ یک مدیر مسابقه دارد تا رانندگان بتوانند تمرکز خود را بر روی رقابت بگذارند و مسئولان نیز بتوانند شرایط پیست را بررسی کنند و ایمنی رانندگان، تماشاگران و داوران را تأمین کنند.

در قطر، تیم مارکز و داوران در انجام وظایف خود کوتاهی کردند، چرا که حتی هواداران معمولی هم می‌دانستند که آینه نهایتاً توسط یک خودرو زیر گرفته می‌شود. دو راننده دچار پنچر شدند و خوش‌شانس بودند که از برخورد با موانع اجتناب کردند. اگر خودروهای نسل فعلی فرمول ۱ به اندازه کافی ایمن نبودند یا اگر مناطق گسترده فرار پیست لوسایل با تله‌های شن وجود نداشت، ماجرا می‌توانست به فاجعه‌ای بدل شود.

نیاز به تغییرات در قوانین و اجرایی شدن سریعتر تصمیمات

برای جلوگیری از تکرار آنچه در قطر رخ داد، لازم است تغییراتی اعمال شود. اگر زباله‌ها نتوانند تحت شرایط مسابقه در مدت دو دور پاک‌سازی شوند، باید ماشین ایمنی اعزام شود تا مسیر مسابقه پاکسازی شود و از وقوع حادثه جلوگیری گردد.

این تغییرات و تسریع در تصمیم‌گیری‌ها باید حداقل تا سال ۲۰۲۶ اجرایی شود تا از تکرار هرج و مرج‌های مشابه در آخرین دورهای فصل ۲۰۲۴ جلوگیری شود. اگر این تغییرات اعمال نشود، ممکن است لیبرتی مدیا مجبور شود مداخله کند و بررسی کند که آیا باید خود ورزش را به عهده بگیرد و از FIA جدا شود.

 

لینک کوتاه نوشته

توضیحات FIA درباره حوادث جنجالی گرندپری قطر