منتشر شده در 17 آذر 1403 ساعت 17:00
بسیاری از شهروندان انگلستانی با حفظ مدلهای قدیمی به جای خرید مدلهای نو، باعث افزایش میانگین عمر خودروها در این کشور شدهاند. این روند از یک سو به کاهش فروش نمایندگیها منجر شده و از سوی دیگر به کسب و کار شرکتهای ارائهدهنده گارانتی و تعمیرگاههای مستقل رونق بخشیده است.
نیمی از خودروهای انگلستان بالای ۱۰ سال عمر دارند
به گزارش آخرین خودرو، طبق آمار اگرچه فروش کلی خودروهای نو در سال جاری ۶ درصد افزایش یافته، ولی تعداد مدلهای خریداری شده توسط مشتریان خصوصی با کاهش ۱۱.۸ درصدی روبرو بوده است. از میان ۳۴ میلیون خودروی در حال استفاده در انگلستان، ۱۶ میلیون دستگاه – تقریباً نیمی از کل مدلهای موجود – بالای ۱۰ سال عمر دارند، از این تعداد هم عمر ۱۰.۵ میلیون دستگاه بیشتر از ۱۲ سال میباشد.
دلایل محبوبیت خودروهای قدیمی
فیلیپ ناتارد، مدیر بخش تحلیلی موسسه Cox Automotive، افزایش قیمت خودروهای نو را دلیل اصلی این گرایش میداند. وی در این رابطه گفته:
«قیمت خودروهای جدید طی ۱۵ سال گذشته ۱۲۹ درصد افزایش داشته و از رقم میانگین ۲۲,۸۶۸ پوند به ۵۲,۳۴۲ پوند رسیده که ۵۰ درصد از نرخ تورم بالاتر است.»
آقای ناتارد افزوده:
«اکنون خودروهای دیزلی ۱۴۹ درصد و خودروهای بنزینی ۹۳ درصد گرانتر از مدلهای مشابه در سال ۲۰۰۹ هستند. همچنین تعداد مدلهای دیزلی ۸۸ درصد و مدلهای بنزینی ۶۳ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که خودروهای الکتریکی رشد قابل توجهی داشتهاند؛ اما میانگین قیمت خودروهای الکتریکی امروزی ۶۲,۰۰۰ پوند است که بسیار بیشتر از قیمت متوسط ۴۵,۰۰۰ پوندی برای خودروهای بنزینی و ۵۸,۰۰۰ پوندیِ مدلهای دیزلی میباشد.»
سودآوری شرکتهای گارانتی و تعمیرگاهها
نگهداری از خودروهای قدیمی باعث افزایش تقاضا برای گارانتی و خدمات تعمیرگاهی شده است. جیم موری جونز، مدیر بازاریابی MotorEasy، درباره این موضوع گفته:
«تقاضا برای گارانتی خودروهای قدیمیتر به شدت افزایش یافته است. پیشتر، بیشترین تقاضا برای خودروهای ۴ تا ۶ ساله بود؛ اما اکنون این بازه به ۸ تا ۱۰ سال گسترش یافته است.»
تعمیرگاههای مستقل هم از این روند نفع میبرند. به گفته سخنگوی انجمن تعمیرگاههای مستقل، بسیاری از صاحبان خودروهای قدیمی تعمیرگاههای مستقل را به نمایندگیهای رسمی ترجیح میدهند.
source