در صورت همکاری دولت و وزارت صمت برای حذف دلالان از بازار خودرو و عرضه بدون واسطه محصولات خودروسازان در بورس کالا، این محصول با قیمت مناسب به دست مصرفکننده واقعی خواهد رسید.
در این صورت سود ناشیاز تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار به جای اینکه نصیب واسطهها و دلالان شود، مستقیما وارد کارخانه و چرخه تولید شده و منجر به واقعیتر شدن قیمت خودرو خواهد شد.
علاوهبر این، با سود حاصل از افزایش قیمت احتمالی خودرو که در اختیار تولیدکننده قرار میگیرد، شاهد تولید خودروهای باکیفیتتر، رشد سرمایهگذاری و واقعیسازی قیمت خودرو خواهیم بود.
همچنین با عرضه خودرو در بورس کالا، آگاهی مردم از توانایی خرید خودرو به طور مستقیم و بدون وجود واسطهها افزایش یافته و قیمت خودرو به نرخ واقعی خود نزدیکتر خواهد شد و حتی ممکن است به واسطه افزایش تولید، قیمت خودرو نیز روند کاهشی داشته باشد که به نفع مصرفکننده نهایی است.
قاعدتا حذف واسطهها و دلالها از بازار منجر به قیمتگذاری واقعی میشود. ازسوی دیگر عرضه خودرو در بورس کالا یک اقدام درست به حساب میآید. بهرغم صحبت از حذف شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو اما افزایش قیمت کارخانه محصولات شرکتهای جادهمخصوص، همراه با مصوبه شورای رقابت بوده، این درحالی است که اگر سود حاصل از عرضه خودرو در بورس کالا به کارخانههای خودروسازی سرازیر شود، آنها میتوانند این وجوه را جهت سرمایهگذاری و پرداخت بدهی خود هزینه کنند تا چرخ صنعت خودرو دوباره به حرکت درآمده و با افزایش درآمد و رشد تولید، به کارآفرینی و افزایش اشتغالزایی در کشور کمک کنند.
در چنین وضعیتی سهام شرکتهای خودروساز و قطعهساز نیز از شرایط خوبی برخوردار خواهند شد و در مسیر رشد و سوددهی حرکت میکنند. در مجموع میتوان گفت عرضه خودرو در بورس کالا به رقابتپذیری این صنعت کمک شایانی خواهد کرد و این مساله در نهایت میتواند به تعدیل نرخها در بازار منجر شود.
source