نقد و بررسی طراحی اشکودا کاروک ؛ چهره ای آشنا از سادگی
کراس اوور کاروک یکی از محصولات جدید و غیرچینی در دور جدید واردات است و ما در این مطلب طراحی اشکودا کاروک را بررسی می کنیم. یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر سیاست ها و برنامه های یک خودروساز، سلیقه مشتریان و بازار است که سبب می شود تا تولیدکنندگان خودرو، محصولاتی را مطابق


کراس اوور کاروک یکی از محصولات جدید و غیرچینی در دور جدید واردات است و ما در این مطلب طراحی اشکودا کاروک را بررسی می کنیم.
یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر سیاست ها و برنامه های یک خودروساز، سلیقه مشتریان و بازار است که سبب می شود تا تولیدکنندگان خودرو، محصولاتی را مطابق با این سلیقه طراحی و تولید کنند. در دنیای امروز نیز سلیقه مشتریان و بازار به سمت خودروهای کراس اوور یا SUV سوق پیدا کرده است و بر همین اساس خودروسازانی که در گذشته تمایلی به حضور در این سگمنت نداشتند هم، برای حفظ جایگاه خود و کسب سهم بیشتری از بازار، سعی در حضور فعال و طراحی محصولات متنوع در این کلاس خودرویی دارند.
یکی از این خودروسازان، برند اشکودا است که پیش تر آن را با محصولاتی در قالب سدان و یا استیشن واگن می شناختیم که هرکدام از آن ها نیز از استاندارد بالایی در سگمنت خود برخودار می باشند. با این حال و از حدود یک دهه پیش تب کراس اوور ها و یا شاسی بلندها این خودروساز اهل جمهوری چک را نیز فراگرفته و اکنون شاهد ان هستیم که در کنار مدل های مطرحی مانند سوپرب و اکتاویا، طیف گسترده ای از سبد محصولات اشکودا به شاسی بلندها اختصاص پیدا کرده است.

اشکودا کاروک «Karoq» یکی از نخستین کراس اوور های عرضه شده توسط اشکودا است که در سال ۲۰۱۷ و به عنوان جانشین مدل «Yeti» به بازار عرضه شد که از همان سبک طراحی همیشگی محصولات اشکودا، اما این بار در قامتی بلندتر پیروی می کند و توانسته در طول این چند سال به یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین محصولات اشکودا تبدیل شود. محصولی که اکنون با آغاز دور جدید واردات، قرار است در کنار مدل های سوپرب و اکتاویا به زودی توسط شرکت پارس ساتر هوشمند به بازار عرضه شود که در ادامه سلسله مطالب نقد و بررسی خودروهای جدید، این بار به سراغ این اتومبیل می رویم تا ببینیم که جدیدترین کراس اوور اروپایی بازار، از نظر استایل و سبک طراحی تا چه حد مدرن و زیبا ظاهر شده است و آیا این سبک از طراحی مورد پسند مشتریان ایرانی خواهد بود یا نه.
طراحی اشکودا کاروک در نمای بیرونی
همانطور که اشاره کردیم، اشکودا کاروک برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ به بازار معرفی شد و مدل عرضه شده به بازار ایران نیز از همین نسخه و با همان طراحی اولیه می باشد. اما کاروک در سال ۲۰۲۲ یک بروزرسانی مختصری را که شامل تغییراتی در فرم پردازی چراغ های جلو و عقب، جلو پنجره و مجموعه سپر جلو می باشد را نیز تجربه کرده است. هر چند که این تغییرات بسیار جزئی است، اما حضور محصولی با طراحی به روز تر قطعا از جذابیت های بیشتری، بخصوص برای خودرو دوستان برخوردار می باشد.با این حال حضور یک محصول با استاندارهای بالای اروپایی را به فال نیک می گیریم و به بررسی ویژگی های ظاهری آن می پردازیم.

اشکودا کاروک به عنوان دومین محصول از شاسی بلند های اشکودا پس از کودیاک است که بر پایه پلتفرم معروف MQB گروه فولکس واگن طراحی و توسعه پیدا کرده است و بنابراین با دیدن اشکودا کاروک، چهره ای آشنا را خواهید یافت که پیش از این در ایران با جتا VS5 و یا VS7 نیز شاهدش بودیم.
در کنار این شباهت ها، در نگاه اول، احتمالا کاروک را خودرویی نه چندان زیبا، محافظه کار اما با یک دینامیک طراحی مدرن خواهید یافت که به بخشی مهم از فلسفه طراحی محصولات اشکودا تبدیل شده است. هر چند که تناسبات اصولی و نسبت های دقیق بدنه کاملا چشمیگر می باشد. کاروک در نمای جلو با برخورداری از یک کاپوت عضلانی در کنار جلو پنجره ای چندضلعی با نوارهای عمودی و چراغ های دو تکه با تقسیم بندی نامتقارن از همان زبان طراحی دیگر ساخته های اشکودا پیروی می کند.

در این نما، طراحی خطوط در ترکیب با عناصر فرمی مانند چراغ ها و جلوپنجره چند ضلعی کرومی، حالتی سه بعدی به آن بخشیده است. نکته دیگری که در طراحی و آرایش چراغ های جلو وجود دارد این است که در طراحی آن ها از سنت های غنی هنر شیشه ای و کریستال بوهمیایی «Bohmian Glass» که بخشی از تاریخچه هنری جمهوری چک است الهام گرفته شده است که در ترکیب با الگوهای نورپردازی، توانسته حالتی خاص تر به نمای جلوی کاروک ببخشد.

طراحی سپر و مجموعه ورودی های هوای یک تکه، هر چند در مقایسه با نسخه فیس لیفت پویایی کمتری دارد، اما توانسته علاوه بر بخشیدن حالتی احساس گرا به نمای جلو، عرض بصری خوبی به این کراس اوور سایز متوسط بدهد. ضمن اینکه اگر به نحوه اجرا و امتداد خطوط و جزئیات این نما دقت کنید، با وجود سادگی که از زبان طراحی محصولات اشکودا به یاد داریم، اما همه چیز با نظم و دقت خاصی طراحی شده و در آن هیچ ویژگی بصری فراموش شده ای وجود ندارد.

در نمای جانبی، فاصله بین دو محور بلند به راحتی قابل تشخیص است و این مورد در کنار Greenhouse جعبه ای شکل، نوید بخش یک فضای داخلی مناسب می باشند. اوورهنگ های کوتاه جلو و عقب، خط سقف شیب دار که از نظر بصری در ستون D گسترش یافته است و سپس با حالتی مخروطی شکل در نمای عقب خاتمه میابد، از دیگر ویژگی های این نما می باشد.

در نیم تنه پایینی پروفایل جانبی کاروک، یک خط شخصیتی نسبتا شارپ به صورت مستقیم در سراسر بدنه امتداد پیدا کرده است که در کنار سایر خطوط بدنه در این نما، بخصوص خطوط عریض و زاویه دار که بر روی قوس گلگیرها قاب شده اند، ضمن ایجاد برجستگی ها و گودی های مناسب، بدون آنکه از هیجان بالایی برخوردار باشند، فرمی نسبتا عضلانی و البته روان را به آن بخشیده و حالتی ساختارمند را که یکی از نشانه های SUV های اشکودا می باشد را در آن ایجاد کرده است.
اشکودا کاروک از آیرودینامیک مناسبی در این کلاس با ضریب درگ نزدیک به ۰.۳۰ برخوردار است که از جمله دلایل آن را می توان به اسپویرلر سقفی بلند و طراحی رینگ ها جستجو کرد که البته در نسخه عرضه شده در ایران و با توجه به سایز ۱۸ اینچی، توانسته هم به لحاظ بصری و هم از نظر تناسباتی در پویایی نمای جانبی تاثیرگذار باشند.

در نمای عقب، همانند دو نمای دیگر کاروک، با ظاهر آشنا محصولات اشکودا روبه رو می شویم. در این نما بر امتداد خطوط افقی تاکید شده است که عرض بصری مناسبی را در پیروی از نمای روبه رو ایجاد کرده است.
چراغ ها با آرایشی صاف و شیب دار در قسمت بیرونی و بر روی در محفظه بار اجرا شده است که حالتی متفاوت تری را ایجاد کرده اند. با این حال گرافیک C چراغ ها، نمایی واضحی از یک اشکودا را به رخ می کشد. هر چند که نمای عقب کاروک در مقایسه با سایر ساخته های اشکودا از طراحی پویاتری برخوردار است، اما همچنان بی هیجان، ولی قابل قبول است و در طولانی مدت ارتباط بصری مناسب تری را ایجاد می کند.

طراحی سپر و اجزای آن ساده اما هماهنگ بوده و ترکیب منظمی را در کنار دقت و وسواس مثال زدنی ایجاد کرده است. هر چند بازهم باید به این موضوع اشاره کرد که در نسخه فیس لیفت، جزئیات پویاتری را در این قسمت شاهد هستیم.
طراحی اشکودا کاروک در نمای داخلی
با نگاهی گذرا به داخل کابین کاروک، تقریبا تمامی جزئیات مانند غربالک فرمان، کلیدهای گردان، صفحه نمایشگر و حتی رابط کاربری آن ها نیز مستقیما از سایر محصولات فولکس واگن قرض گرفته شده است.

اما از نظر بصری، عناصر و خطوط داشبورد و کنسول، تلفیق درست و اصولی از اجزا افقی و عمودی است که توانسته حالتی متفاوت تری را نسبت به سدان های این برند به نمایش بگذارد. علاوه بر این و با توجه به تجربه ای که از محصولات قبلی اشکودا و فولکس واگن داشته ایم، این ساختار منظم و هندسی کابین باعث بهبود ارگونومی داخلی شده و تمامی کنترلرها به خوبی در دسترس کاربران می باشد و از پیچیدگی های خاصی برخوردار نیستند. ضمن اینکه ارگونومی صندلی ها نیز در کابین کاروک به خوبی رعایت شده است.همچنین جدا بودن نشانگر کلاستر و نمایشگر مرکزی، حالتی کلاسیک را به داخل کابین کاروک ارزانی داشته است.

از نظر کیفیت مواد متریال استفاده شده در داخل کابین، می توان گفت که کیفیت کلی کاروک پذیرفتنی است، اما محصولات فولکس واگن مانند T-Roc در این بخش اندکی با کیفیت تر ظاهر شده اند. با این حال و با وجود تمام محاسنی که در کابین کاروک وجود دارد، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که با یک خودروی نسبتا اقتصادی در مقیاس جهانی روبه رو هستیم و قطعا نباید انتظار یک طراحی خاص به همراه کیفیت مثال زدنی را داشته باشیم.
کلام پایانی
در یک نگاه کلی و در تکمیل تعریف طراحی اشکودا کاروک باید گفت که این ماشین، از یک طراحی محافظه کارانه و البته ساده همچون سایر ساخته های اشکودا و البته فولکس واگن برخوردار است که با آنکه محصولی شیک پوش و خوش لباس به نظر می اید، اما شاید لباسش چندان با مد روز همخوانی و هماهنگی ندارد. که البته اگر شاهد عرضه نسخه فیس لیفت نیز باشیم قطعا عناصر مدرن تری را از کاروک خواهیم دید.

اما یک نکته را در مورد سبک طراحی کاروک نباید فراموش کنیم، اینکه این مدل در بازار ایران برخلاف سایر بازارهایی که در آن عرضه می شود، محصولی اقتصادی به شمار نمی آید و همین عاملی می شود که مشتری ایرانی در کنار کیفیت، انتظار بیشتری از طراحی محصول مورد نظر خود داشته باشد و به نظر می رسد که کاروک حداقل در زمینه استایل و سبک طراحی و با توجه به رقمی که باید در ایران برای آن پرداخت شود، نتواند این انتظار را برآورده کند. هر چند که در کیفیت بالای آن جای هیچ شک و شبه ای را باقی نمی گذارد.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0