این روزها اغلب خریداران در بازار خودرو کشور بهدنبال بلندقامتان هستند؛ اما داشتن یک سدان خانوادگی میانسایز، هنوز هم برای افراد بسیاری انتخابی مناسب و ایدهآل است. سدانها میتوانند خودروهای لوکسی باشند و همواره برای افرادی که بهدنبال خرید یک خودرو خانوادگی هستند، گزینه مناسبی محسوب میشوند. در این زمینه تویوتا آریون یکی از بهترین گزینهها در میان خودروهای وارداتی کارکرده بهشمار میرود که بالاترین سطح کیفیت و همچنین راحتی را در اختیار شما قرار میدهد.
نگاهی به آمار فروش آریون
همه ما کمری را بهعنوان خوشنامترین و محبوبترین سدان تویوتا میشناسیم. تا به امروز ۹ نسل از این خودرو روی خطتولید این خودروساز صاحبنام ژاپنی قرار گرفته است. نسل ششم این خودرو (موسوم به XV۴۰) از سال ۲۰۰۶ تا اواخــــــر سال ۲۰۱۲ میلادی روی خطتولید تویوتا قرار داشت.
این خودرو در زمان خود، یک سدان میانسایز خانوادگی محبوب در بازارهای جهانی بود. نسخه لوکستر و قویتر این خودرو که در استرالیا، اروپا، تایوان، مالزی، ویتنام و چین جزو یکی از پرفروشترین سدانها بود، با نام آریون معرفی میشود. آریون در بازار ایران نیز از جایگاه خاصی برخوردار است و بهعنوان یک سدان لوکس قدرتمند شناخته میشود.
جالب است بدانید از ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۰ میلادی تا مارس سال ۲۰۱۲ میلادی، کمری درمجموع یکمیلیون و ۳۸۹ هزار و ۴۸ دستگاه در سراسر جهان فروش داشته است. از این میزان، حدود ۴۸۵ هزار دستگاه آریون بهفروش رسیده است. این فروش نشان میدهد آریون یک سدان خانوادگی میانسایز لوکس موفق در بازارهای جهانی است.
طراحی زیبای بدنه
با نگاهی به آریون شاهد همان سبک طراحی زیبا و جذاب کمری XV۴۰ هستیم که استایل جوانپسند و موقری بهاین خودرو میبخشد. پروفیل این خودرو با یک پوزه کشیده و پشت نسبتا کوتاه همراه است. خطوط نسبتا تیز افقی روی بدنه در کنار مجموعهای از سطوح تخت و زاویه بیشتر ستون C سبب شده است استایل اسپرتی برای این سدان بهوجود آید.
در نمای جلو، شاهد چراغهای مربعشکلی هستیم که یک جلوپنجره پنج ضلعی با خطوط کروم در میانه آن قرار دارد. همچنین خطوط تیز روی کاپوت، چهره جذاب، جوانپسند و جسورانهای به این سدان میبخشد. در نمای عقب نیز استفاده از چراغهای کشیده و بزرگ با یک حجمپردازی صریح، نمای زیبا و چشمنوازی را از این سدان خانوادگی بهنمایش میگذارد.
ویژگیهایی مانند نصب اسپویلر روی درِ صندوقعقب و اگزوزهای گرد در طرفین سپر، حس و حال اسپرت بیشتری را نسبت بهکمری القا میکند. همچنین استفاده از رینگهای ۱۸ و ۱۹ اینچی سبب شده است وقار این خودرو دوچندان شود. درواقع فلسفه طراحی و تولید آریون ایجاد تنوع بیشتر نسبت بهکمری و ارائه نسخه اسپرت و پرفورمنسیتر از این خودرو بود.
همچنین بهلطف فاصله محوری ۲۷۷۵ میلیمتری، طول ۴۸۲۵ میلیمتری، عرض ۱۸۲۰ میلیمتری و ارتفاع ۱۴۷۰ میلیمتری، فضای راحتتری در اختیار سرنشینان این خودرو قرار دارد. بهعبارت دیگر تغییر اندک در ابعاد و اندازه بدنه این خودرو سبب شده است فضای راحتتری نسبت بهکمری در اختیار سرنشینان باشد.
کابین لوکس و متریال باکیفیت
با قرارگیری در پشت فرمان آریون، شاهد همان سبک طراحی زیبا و البته مینیمال کمری هستیم. البته طراحی کلیت داشبورد بهگونهای است که همان حس اتاق کمری، در سطحی بالاتر و لوکستر بهسرنشینان منتقل میشود. بر این اساس تریم دو رنگ در داخل و استفاده از دکوراتیو چوب باکیفیت سبب شده است حس لوکس بودن بهخوبی نمایان باشد.
استفاده از پلاستیک نرم Soft Touch و همچنین روکش چرمی صندلیها، کیفیت همیشگی تویوتا را بهخوبی بهنمایش میگذارد. همچنین کلاستر (مجموعه پشت آمپر) بزرگ و باکیفیت با یک نمایشگر ۴ اینچی در بخش میانی آن، یک نمایشگر ۶ اینچی در بخش مرکزی داشبورد و پنل دیجیتالی تنظیم سیستم تهویهمطبوع بههمراه دو دکمه روتاری، کابین این خودرو را مدرن جلوه میدهد.
طراحی دریچههای مستطیلشکل برای سیستم تهویهمطبوع در بالاترین بخش داشبورد و دو دریچه مربعشکل در طرفین داشبورد، حس و حال جذابتری بهکابین آریون میبخشند. طراحی صندلیهای ارگونومیک برای راننده و سرنشین دوم و همچنین طراحی دستهدنده اسپرت مزین به کروم، حس اسپرت بودن بیشتری را در زمان رانندگی بهراکب القا میکند.
ناگفته نماند که در طراحی داخلی آریون، به ارگونومی بالا و استفاده از بهترین متریال تاکید ویژهای شده تا کیفیت تویوتا همچنان در اذهان مخاطبان حفظ شود. همچنین بهمنظور ایجاد فضای دلنشینتر برای سرنشینان، ستون A و ستون C نیز با زاویه بیشتری طراحی شدهاند.
همچنین سانروف، فضای داخلی این خودرو را بسیار جذاب جلوه میدهد. از سوی دیگر باید بهکابین بیصدا و آرام آریون اشاره کرد. قطعات بدنه و مونتاژ این خودرو درسطح بالایی از کیفیت قرار دارد و بههمین دلیل در زمان نشستن در کابین این سدان لوکس ژاپنی، هیچ صدای اضافی شنیده نمیشود.
زیر کاپوت آریون چه میگذرد؟
تویوتا آریون جزو سدانهای پرتوان و با عملکرد بالای بازار ایران است. قلب تپنده این خودرو را یک موتور ۶ سیلندر وی-شکل بهحجم ۳.۵ لیتر با ساختار اتمسفریک تشکیل میدهد. این موتور همان پیشرانه معروف ۲GR-FE است. این پیشرانه بهلطف قرارگیری ۶۰ درجهای سیلندرها نسبت بهیکدیگر، طراحی چهار سوپاپ بهازای هر سیلندر (در مجموع ۲۴ سوپاپ)، مکانیزم دو میلسوپاپرو DOHC، سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپها VVT-i، قطر ۹۴ میلیمتری پیستون، کورس ۸۳ میلیمتری پیستون و نسبت تراکم ۱۰.۷ به یک، توان و گشتاور بالایی تولید میکند.
این پیشرانه حداکثر ۲۷۰ اسببخار قدرت را در ۵۸۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۳۳۶ نیوتونمتر گشتاور را در ۴۷۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) فراهم میآورد. بر اساس آنچه کمپانی تویوتا اعلام کرده است، این پیشرانه با بنزین دارای اکتان ۸۷ میتواند حداکثر ۲۵۷ اسببخار قدرت را در ۵۲۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۳۱۰ نیوتونمتر گشتاور را در ۴۲۰۰ آرپیام بهارمغان آورد.
شاید جالب باشد بدانید که پیشرانه ۲GR-FE آریون بهلطف ساختار جدید طراحی پیشرانه، سیستم فوقالعاده کارآمد روانکاری و عدمحساسیت بهکیفیت بنزین میتواند حداکثر تا ۵۰۰ هزار کیلومتر، موتور کماستهلاکی باشد. البته برای رسیدن بهاین هدف، کارکرد سالانه خودرو نباید بیشتر از ۲۰ هزار کیلومتر باشد و انجام سرویس دورهای در هر ۱۰ هزار کیلومتر و استفاده از روغنموتور پیشنهادی تویوتا ضروری است. همچنین یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک وظیفه انتقال قدرت و گشتاور بهچرخهای جلو را برعهده دارد.
این گیربکس از عملکرد بسیار دقیقی برخوردار است و تعویض دندهها بهموقع انجام میشود. از طرفی در زمان تخت گاز کردن بهخوبی به نیاز راننده پاسخ داده میشود. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک آریون با کد U۶۶۰E معرفی میشود و از ساختار جدید و کاملا متفاوتی نسبت بهسایر رقبا برخوردار است.
این گیربکس با توجه بهتعویض بهموقع روغن و صافی در هر ۱۰۰ هزار کیلومتر، حداکثر تا ۲۵۰ هزار کیلومتر کماستهلاک خواهد بود. همچنین افرادی که بهدنبال خرید آریون هستند، باید بدانند که قطعات موتور و گیربکس و همچنین سیستم تعلیق و بدنه این سدان خوشنام ژاپنی بهراحتی از کشورهای حاشیه خلیجفارس فراهم میشود و در حال حاضر در بازار یدکی کشور نیز این قطعات یافت میشوند.
کیفیت سواری، عملکرد هندلینگ
مهندسان کمپانی تویوتا بهمنظور ارتقای کیفیت سواری آریون در محور جلو از ساختار مکفرسون با طبقهای نسل جدید و در محور عقب از ساختار مولتیلینک استفاده کردهاند. این سیستم تعلیق سبب شده است کیفیت سواری آریون درسطحی قرار گیرد که سواری آن مشابه سدانهای تماملوکس باشد. همچنین در این خودرو از تایرهایی بهسایز ۴۵/۲۲۵ با رینگهای ۱۸ اینچی استفاده شده است.
البته میتوان از رینگهای ۱۹ اینچی نیز استفاده کرد که در نسخه TRD این سدان خوشنام ژاپنی شاهد استفاده از این نوع رینگها هستیم. البته بهدلیل کاهش خرابی و استهلاک سیستم تعلیق بهتر است از رینگهای ۱۸ اینچی در این خودرو استفاده شود. سیستم تعلیق تویوتا آریون بهلطف کیفیت بالا، هزینه نگهداری و خرابی پایینی دارد.
بر این اساس حداکثر تا ۲۰۰ هزار کیلومتر، سیستم تعلیق این خودرو کماستهلاک خواهد بود. در مقابل هندلینگ این خودرو بهلطف توزیع وزن ۵۷ به ۴۳، کمی بیشفرمان است که بهلطف طراحی موتور الکتریکی برای مکانیزم فرمان و همچنین شکل هندسی سیستم تعلیق، این مساله بهخوبی برطرف شده است.
امکانات رفاهی و ایمنی
از مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی تویوتا آریون میتوان به: ۶ ایربگ، سیستم ترمز ABS، EBD، BA، TCS، VSC، کروزکنترل، آینه الکتروکرومیک، سیستم کنترل خودکار روشن و خاموش شدن چراغها، سیستم ورود بدون کلید (کیلس)، استارت دکمهای، سیستم تهویهمطبوع دوگانه بههمراه کانالهای مجزا برای سرنشینان عقب، باز کردن درِ صندوقعقب برقی، صندلی برقی راننده و سرنشین دوم، صندلیهای عقب با قابلیت تاشوندگی دستی، فرمان تلسکوپی، قابلیت تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور، پرده عقب برقی، لامپ زنون برای چراغهای جلو، سقف سانروف برقی، اسپویلر روی درِ صندوقعقب، صندلیهای چرمی، سنسور نور و باران و اگزوزهای دوبل اشاره کرد.
source