آپریلیا بیش از ۲۰ سال است که مدلهای خیابانی توئونو را با حجمهای مختلف از ۵۰ سیسی تا ۱۱۰۰ سیسی تولید میکند. اما همه این موتورها از یک فرمول کلاسیک مشابه برای ساخت موتورسیکلتهای خیابانی بهره بردهاند: یک موتور اسپرت را برداشته، فرمانهای پهن و بلند روی آن نصب کنید، فلاپ ها را کوتاه کنید تا مناسب شود، و تمام! سپس به کافه بروید.
در بحث عملکرد یا کنترل، این موتورها همیشه عالی بودهاند، اما بهن درت میتوان موتوری با برند توئونو را در تاریخچه آپریلیا یافت که زیبا یا خوشتناسب به نظر برسد. این وضعیت با توئونو ۴۵۷ تغییر میکند؛ موتوری که اگرچه بر اساس یک مدل اسپرت ساخته شده است، اما طراحی آن به شکلی جامع و متفاوت انجام شده است. این موتور از بدنهای کاملاً سفارشی بهره میبرد که از همان ابتدا برای یک موتور بدون فلاپ (نیکد) طراحی شده است.
مزایا و معایب آپریلیا توئونو ۴۵۷ مدل ۲۰۲۵
مزایا
طراحی زیبا و مدرن که از دام ظاهر رترو (کلاسیک مدرن) بسیاری از رقبای خود دوری میکند و در عین حال خوشتناسبتر از دیگر مدلهای توئونو است.
شاسی آلومینیومی و موتور دوقلوی خطی که در بسیاری از رقبا از قابهای فولادی و موتورهای تکسیلندر استفاده میشود.
نسبت قدرت به وزن به حداکثر سطح مجاز برای گواهینامههای شهری بینالمللی میرسد.
معایب
احتمالاً گرانتر از بسیاری از رقبای پرفروش خود خواهد بود.
یک نسخه با طراحی کلاسیکتر با برند موتو گوتزی در آینده معرفی خواهد شد که ممکن است برای برخی جذابتر باشد.
قیمت آپریلیا توئونو ۴۵۷ مدل ۲۰۲۵
آپریلیا هنوز قیمت رسمی توئونو ۴۵۷ را اعلام نکرده است، اما این موتور از نظر فنی تقریباً مشابه موتور اسپرت RS457 است. این موضوع نشان میدهد که قیمت آن نمیتواند خیلی پایینتر از ۷هزار و پانصد دلار (قیمت رسمی RS457) باشد. این رقم به طور قابل توجهی از بسیاری از رقبای پرفروش در کلاس موتورسیکلتهای زیر ۵۰۰ سیسی گرانتر است؛ مانند Triumph Speed 400 با قیمت ۶هزار و پانصد دلار. این موتور در دو رنگ عرضه میشود:
قرمز پیرانا با گرافیک سیاه مشابه رنگهای مسابقهای آوریلیا
خاکستری پوما با ترکیب رنگهای سفید، سیاه و قرمز
انجین و عملکرد
نام توئونو ۴۵۷ مستقیماً از ظرفیت غیرمعمول ۴۵۷ سیسی موتور دوقلوی موازی آن گرفته شده که دقیقاً از مدل اسپرت RS457 آمده است.
طراحی این انجین معمولی است: میل بادامک دوگانه بالاسری، چهار سوپاپ برای هر سیلندر و خنک شونده با مایع. این موتور به طور خاص برای گواهینامههای شهری طراحی شده است، جایی که توان به ۳۵ کیلووات (۴۷ اسب بخار) محدود میشود. این موتور دقیقاً همین توان را در ۹۴۰۰ دور در دقیقه ارائه میدهد و حداکثر گشتاور آن ۴۳.۵ نیوتن متر در ۶۷۰۰ دور در دقیقه است.
طراحی موتور بر اساس همان ایدههایی است که در موتورهای V4 بزرگتر ۱۱۰۰ سیسی مدلهای RSV4 و Tuono V4 و همچنین موتور دوقلوی ۶۵۹ سیسی مدلهای RS660 و Tuono 660 استفاده شده است. ویژگیهایی مانند پوسته میللنگ تقسیمشده افقی برای کاهش ابعاد و وزن و سیستم خنککننده داخلی که از لوله کشی های خارجی ناخوشایند جلوگیری میکند، در این موتور گنجانده شدهاند.
جزئیاتی مانند جابجایی محوری سیلندرها (offset cylinders)، پوششهای ضد اصطکاک DLC، بلبرینگهای غلتکی در پمپ آب و شفت های مخالف، و سیستم روان کاری ثبت اختراعشده برای جعبهدنده باعث بهبود کارایی و کاهش اصطکاک شدهاند. گیربکس این موتور شامل ۶ دنده به همراه کلاچ کمککننده و لغزنده است. البته توئونو ۴۵۷ در مقایسه با RS457 از انتقال نهایی کوتاهتری بهره میبرد تا شتاب بهتر را فدای سرعت نهایی کند.
شاسی توئونو ۴۵۷ نیز دقیقاً از RS457 گرفته شده است، که این بدان معناست که طراحی آن بسیار پیشرفتهتر از بسیاری از موتورسیکلتهای هم رده خود است.
شاسی
در حالی که رقبا معمولاً از قابهای لولهای فولادی با طراحیهای محیطی یا خرپایی استفاده میکنند، آپریلیا توئونو ۴۵۷ از دو تیر آلومینیومی بهره میبرد که به دور سر فرمان و قسمت بالای موتور پیچ میشوند تا یک شاسی نیمهکامل ایجاد کنند. در این طراحی، موتور خود بهعنوان بخش پایینی شاسی عمل میکند. این همان ایدهای است که در مدلهای RS660 و Tuono 660 استفاده شده است و به کاهش وزن کمک میکند.
وزن این موتور در حالت خشک تنها ۱۵۹ کیلوگرم است و با مخزن سوخت پر (تا ۹۰ درصد)، به ۱۷۵ کیلوگرم میرسد. این وزن، همراه با توان حداکثری موتور (۳۵ کیلووات)، دقیقاً با محدودیت نسبت قدرت به وزن برای موتورسیکلت های مجاز تحت گواهینامه A2 بینالمللی (۰.۲ کیلووات بر کیلوگرم) مطابقت دارد.
تعلیق و ترمز
سیستم تعلیق این موتور شامل یک دوشاخ وارونه ۴۱ میلیمتری در جلو و یک کمکفنر تکی در عقب است که هر دو قابلیت تنظیم پیشبار دارند اما تنظیمات میرایی آنها ثابت است. بازوی نوسانی (سوئینگ آرم) از جنس فولاد ساخته شده است.
ترمزها توسط برند اقتصادی ByBre از شرکت Brembo تأمین میشوند و شامل یک دیسک جلوی ۳۲۰ میلیمتری با کالیپر چهار پیستونی شعاعی و یک دیسک عقب ۲۲۰ میلیمتری با کالیپر تک پیستونی هستند. این سیستم مجهز به ABS از شرکت Bosch است که امکان غیرفعال کردن ABS چرخ عقب را نیز فراهم میکند. چرخهای ۱۷ اینچی، به همراه تایرهای ۱۱۰/۷۰ در جلو و ۱۵۰/۶۰ در عقب، از مدل RS457 قرض گرفته شدهاند.
طراحی و ارگونومی
بر خلاف دیگر مدلهای توئونو که نسخههای سادهشدهای از موتورسیکلتهای اسپرت آپریلیا هستند، توئونو ۴۵۷ دارای بدنهای کاملاً اختصاصی از جلو تا عقب است و طراحی نیکد واقعی آن شامل یک چراغ جلو است که با فرمان حرکت میکند. این طراحی ظاهری یکپارچهتر و متوازنتر ایجاد میکند. چراغ جلوی مدلهای قدیمیتر توئونو به دلیل نصب روی شاسی (و نه فرمان) اغلب پایینتر و جلوتر از حد معمول به نظر میرسید، اما در توئونو ۴۵۷، چراغ جلو در نزدیکی دوشاخها قرار گرفته که ظاهری زیباتر و متناسبتر به موتور بخشیده است.
اگرچه این مدل فاقد بادگیر و محافظ باد مدلهای دیگر توئونو است، اما مخزن سوخت و صندلی آن بهطور خاص برای حالت رانندگی ایستاده طراحی شدهاند و راحتی بیشتری نسبت به طراحیهای قرض گرفته از مدلهای اسپرت RS ارائه میدهند.
ارتفاع صندلی همچنان ۸۰۰ میلیمتر است (مشترک با RS457)، اما طراحی باریکتر آن دسترسی به زمین را آسانتر میکند. جای پای راننده مشابه مدل اسپرت باقی مانده است، اما فرمان بلندتر و پهنتر، فشار کمتری به کمر و مچها وارد کرده و کنترل بیشتری نسبت به فرمانهای اسپرت مدل RS457 فراهم میکند.
لوازم جانبی اختیاری شامل صندلی راحتتر، صندلی کوتاهتر، دستگیرههای مسافر و کیسههای جانبی و مخزن سوخت هستند.
تجهیزات
توئونو ۴۵۷ از فناوریهای مدرن مانند دریچه گاز برقی (Ride-by-Wire) استفاده میکند که امکان بهرهگیری از سیستمهایی همچون کنترل کشش و حالتهای مختلف رانندگی را فراهم میسازد. حالتهای رانندگی شامل:
اکو: با پاسخدهی تدریجی گاز و تنظیمات کنترل کشش متوسط.
اسپرت: با پاسخدهی سریعتر گاز و کاهش میزان کنترل کشش.
بارانی: با پاسخدهی نرمتر و کنترل کشش بیشتر.
کنترل کشش بهطور مستقل از حالتهای رانندگی قابل تنظیم است و سیستم ABS نیز بهطور پیشفرض در هر سه حالت فعال است، اما میتوان آن را برای چرخ عقب غیرفعال کرد. یک صفحه نمایش رنگی ۵ اینچی TFT و کنترلهای نوری روی فرمان، به همراه قابلیت اتصال بلوتوث برای سرگرمی و مسیریابی از طریق اپلیکیشن Aprilia MIA از دیگر امکانات این مدل است. گزینههای اختیاری شامل سیستم تعویض دنده سریع بالا/پایین، درگاه USB و سیستم نظارت بر فشار باد تایرها میباشد.
نتیجهگیری
این بخش از بازار در مسیر رشد سریع محبوبیت قرار دارد و با توجه به عملکرد موفق مدلهای RS457، RS660 و Tuono 660 در آزمایشهای روزنامهنگاران و مالکان، انتظار داریم که Tuono 457 نیز نمایشی ۵ ستاره ارائه دهد. موتور این مدل برای این کلاس نرم و قدرتمند است و در بخش بالای دور موتور، هیجان رانندگی را تضمین میکند. درباره موقعیت رانندگی و طراحی این موتورسیکلت نیز نظرات مثبت است اما انتخاب تایر استاندارد (OE) ایدهآل نیست.
مشخصات فنی 2025 Aprilia Tuono 457
حجم موتور: 457 سیسی
سیلندرها: دوقلوی موازی
قدرت: 47 اسب بخار (۳۵ کیلووات) در 9400 دور در دقیقه
گشتاور: 43.5 نیوتن متر در 6700 دور در دقیقه
جعبهدنده: 6 سرعته با کلاچ لغزنده
مخزن سوخت: 12.7 لیتر
ترمز جلو: دیسک ۳۲۰ میلیمتری با کالیپر چهارپیستونی ByBre
ترمز عقب: دیسک ۲۲۰ میلیمتری با کالیپر تکپیستونی
وزن: 175 کیلوگرم (با مخزن سوخت پر)
ارتفاع صندلی: 800 میلیمتر
فاصله دو محور: 1350 میلیمتر
source