Wp Header Logo 681.png

به گزارش «اخبار خودرو»،عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

چتر سرما و آلودگی هوا حتی قبل از آغاز فصل زمستان بر سر تهران گسترده شد و گویا به این زودی ها هم قرار نیست سایه غبارآلودش را سر شهروندان پایتخت کم کند. اما تداوم این وضعیت شاید برخی افراد را به این فکر بیندازد برای رهایی از این معضل همیشگی، چه راهکارهای خاص و خارق‌العاده ای وجود دارد؟ البته پاسخ این است که در این زمینه هیچ راهکار خاص و شگفت انگیزی وجود ندارد و صورت‌مساله آلودگی هوای تهران، همان است که سال‌ها قبل بوده ولی همچنان به راهکارهای کلان برای برطرف کردن آن بی توجهی یا کم توجهی می‌شود.

به‌عنوان‌مثال به‌گفته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، در کشور ۱۹ میلیون و ۶۱۴ هزار دستگاه خودرو پلاک‌شده وجود دارد که ۴میلیون و ۷۰۹ هزار دستگاه (معادل ۲۴ درصد)، تنها درتهران تردد می‌کنند. همچنین ۴میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو از این آمار، سواری هستند.

علاوه‌بر این ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت نیز در پایتخت وجود دارد. این در حالی است که سالانه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰هزار خودرو در تهران شماره‌گذاری شده و به تعداد خودروهای ترددکننده در شهر اضافه می‌شوند. اما آیا تهران چه از نظر ترافیکی و ظرفیت معابر و چه مساله تولید آلاینده‌های ناشی‌از فعالیت موتورهای احتراق داخلی، ظرفیت این همه خودرو و موتورسیکلت را دارد؟

پاسخ منفی است و به‌نظر می‌رسد باتوجه به اینکه در حال حاضر خودرو همچنان کالایی سرمایه‌ای است، هرگونه اعمال سیاست برای کنترل و محدود کردن تعداد خودروهایی که سالانه در تهران شماره‌گذاری می‌شوند، می‌تواند باز هم به جهش قیمت خودروهای پلاک تهران در بازار منتهی شود.

از طرفی براساس گفته‌های مسئولان ستاد معاینه‌فنی در سال گذشته، حدود ۲۰درصد خودروهای صفر کیلومتر (که تا چهار سال از گرفتن معاینه‌فنی معاف هستند) در آزمون‌های معاینه‌فنی برتر مردود شدند که حدود 5درصد به‌خاطر نقص فنی در سیستم ترمز و مابقی به دلیل نقص فنی در سیستم موتور، رد شده‌اند.

براساس آمارهای ارائه‌شده، ناگفته پیداست برای کاهش آلودگی هوا حتی نمی‌توان به جایگزینی خودروهای فرسوده با برخی خودروهای تولیدشده دل بست!

از طرف دیگر کیست که نداند سال‌هاست مسئولان امر سعی در افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل دارند ولی سیاست‌های مختلف برای این کار یا زمان‌بر بوده یا عملا با وجود برخی تحریم‌های ظالمانه و البته خودتحریمی‌ها، به صورت کامل اجرایی نشده‌اند و خروج خودروهایی با تکنولوژی قدیمی از خط تولید خودروسازان داخلی با تعللی بسیار زیاد امکان‌پذیر شده است و حتی هنوز هم برخی از این خودروها، روی خط تولید قرار دارند.

با این توضیحات می‌توان گفت پیش‌نیاز اصلاح ساختارهایی که به کاهش تردد خودروها در تهران و کلانشهرهای دیگر کشور منجر شود و همچنین تولید و واردات گسترده خودروهای باکیفیت و با قیمت مناسب؛ اصلاح سیاست‌های کلی تولید و واردات خودرو در اسناد بالادستی کشور است که به نظر می‌رسد هر تلاشی جدا از توجه به این مساله مهم و زیرساختی تاثیرات کوتاه‌مدت و مقطعی دارد که درنهایت مُسکنی است بر دردی عمیق که روزانه سلامت شهروندان را از پیر و جوان گرفته تا کودک و خردسال در سراسر کشور تهدید می‌کند.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir