منتشر شده در 01 دی 1403 ساعت 13:00
نسخه جدید Speed Twin 900 تواناییهای اسپرت، طراحی و تجهیزات پیشرفتهتری به این موتورسیکلت جادهای کلاسیک-مدرن اضافه کرده است که پیش تر نیز به عنوان یک مدل پایه عالی شناخته میشد.
از زمان معرفی اولیه این مدل در سال 2016 تحت نام Street Twin، بیش از ۴۷,۰۰۰ دستگاه از Speed Twin 900 به فروش رسیده است. این مدل به دلیل قیمت مناسب، سواری آسان و سبک اسپرت ملایم خود، محبوبترین مدل کلاسیک مدرن Triumph بوده است. تغییرات اساسی در نسخه جدید، در حالی که موتور و عملکرد اصلی را بدون تغییر حفظ کرده، راحتی و دسترسی را افزایش داده، طراحی آن را تازه کرده و با ارتقای ترمزها، سیستم تعلیق و تغییرات دیگر، جذابیت ورزشی بیشتری به آن اضافه کرده است.
طراحی
طراحی جدید، اگرچه بهروز و تازه به نظر میرسد، اما ترکیب رنگها و خطوط گرافیکی آن ممکن است برای همه جذاب نباشد، اگرچه گزینههای سادهتر مانند مشکی و نقرهای نیز موجود هستند. با این حال، از نظر ظاهری نمیتوان ایراد بزرگی به آن گرفت. این مدل در ابتدا به عنوان نسخهای اسپرتتر از Bonneville T100 با حجم ۹۰۰ سیسی معرفی شد و از نام Street Twin به Speed Twin 900 تغییر نام داد تا با مدل بزرگتر 1200 همخوانی داشته باشد که آن نیز به تازگی بهروزرسانی شده است.
با ورود مدلهای جدید Speed 400 و Scrambler 400X، این موتورسیکلت نیازمند بهروزرسانی و جایگاه بندی مجدد بود که حالا این تغییرات انجام شده است. در مجموع، ظاهر جذاب آن همچنان حفظ شده است، اما موتور با رعایت استانداردهای Euro5+ بهروزرسانی شده، بدون آنکه عملکرد آن تحت تأثیر قرار گیرد. صدای اگزوز اندکی بهبود یافته، موقعیت رانندگی جادارتر شده و سیستم تعلیق، ترمزها و چرخها برای هندلینگ بهتر ارتقا یافتهاند. همچنین کلاستر جدید با قابلیت اتصال بلوتوث و پورت USB-C اضافه شده است. واقعاً چه چیز دیگری میخواهید؟
موقعیت رانندگی
تقریباً مشابه، اما با تغییرات جزئی. موقعیت رانندگی دوستانه Speed Twin 900 همچنان طبیعی و بدون استرس است. تغییرات شامل یک قاب جدید در قسمت عقب است که زین را ۱۵ میلیمتر بالاتر میبرد، دستهها نیز به همان میزان بالاتر و کمی جلوتر قرار گرفتهاند. جاپایی ها، که اکنون از جنس آلومینیوم هستند، فضای بیشتری را برای پاها فراهم کردهاند. برای جبران ارتفاع اضافی زین، قاب جدید و صندلی باریکتر طراحی شدهاند و در صورت نیاز، گزینهای برای کاهش ارتفاع صندلی به میزان ۲۰ میلیمتر نیز در دسترس است.
به طور خلاصه، این مدل همچنان سواری راحت و طبیعی ارائه میدهد و برای طیف گستردهتری از کاربران مناسب شده است. البته، مانند گذشته، این یک موتور جادهای بدون محافظ در برابر باد است، اما امکان افزودن شیشههای محافظ به عنوان لوازم جانبی وجود دارد.
کاربردپذیری
همانطور که اشاره شد، Speed Twin 900 به عنوان یک موتور جادهای بدون محافظ، نمیتواند در همه موارد ایدهآل باشد؛ برای مثال، سفرهای طولانی در بزرگراهها با دو نفر مناسب نیست. با این حال، این یک موتورسیکلت چندمنظوره مناسب است، به ویژه برای کسانی که اولین موتور بزرگ خود را میخرند. این مدل برای رفتوآمد روزانه عالی است، به اندازه کافی سرگرمکننده است تا به عنوان یک گزینه تفریحی در آخر هفتهها جذاب باشد و پایهای عالی برای شخصیسازی بیشتر ارائه میدهد.
عملکرد فنی و ترمزها
ترایومف Speed Twin 900 اکنون بین موتورسیکلتهای تک سیلندر ۴۰۰ سیسی با قدرت ۴۰ اسب بخار و مدلهای قدرتمندتر 1200 سیسی قرار دارد. بنابراین، با وجود اگزوز جدید و تغییرات انجام شده برای تطابق با استاندارد Euro5+، همچنان ۶۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. نکته اصلی در اینجا گشتاور موتور است؛ موتور ۹۰۰ سیسی همچنان قوی، کارآمد و بدون پیچیدگی کار میکند، اگرچه هیجانانگیز نیست، اما همین هم کافی است. جعبهدنده پنج سرعته آن نیز به دلیل انعطافپذیری موتور، به یک مزیت تبدیل شده است.
سیستم ترمز نیز بهبود یافته است و اکنون شامل کالیپر شعاعی چهار پیستونی جدید با برند Triumph از مدل Tiger Sport 660 است که روی یک دیسک بزرگتر ۳۲۰ میلیمتری نصب شده و با ABS مخصوص پیچها همراه شده است. اگرچه این ترمز به اندازه موتورسیکلتهای ورزشی قوی نیست، اما بیش از حد نیاز پاسخگو است.
سواری و هندلینگ
اگرچه عملکرد موتور تغییری نکرده، اما شاسی Speed Twin 900 مدل 2025 کاملاً ارتقا یافته است. علاوه بر قاب پشتی باریکتر، بازوی عقب اکنون از آلومینیوم سبکتر ساخته شده و ۱۵ میلیمتر کوتاهتر شده است که فاصله محور کوتاهتر، چابکی بیشتری به موتورسیکلت میبخشد. چرخهای جدید، سبکتر هستند و سیستم تعلیق نیز بهروزرسانی شده است؛ دو شاخ های معمولی Showa جای خود را به دو شاخ های قویتر معکوس Marzocchi دادهاند که با کمک فنرهای دوگانه عقب جدید با طرح “پیگی بک” همراه شدهاند. نتیجه کار، همچون گذشته، سواری آسان، طبیعی و شهودی است، اما اکنون در سرعتهای بالاتر کمی سفتتر و دقیقتر عمل میکند. البته نشانههایی از ریشههای اقتصادی این مدل در عدم قابلیت تنظیم سیستم تعلیق (فقط پیش بار در عقب قابل تنظیم است) و نحوه عملکرد آن روی دست اندازها دیده میشود، اما با توجه به نوع موتورسیکلت، کاملاً مناسب است.
قابلیت اطمینان و دوام فنی
نسخه ۹۰۰ سیسی موتور دوقلوی Bonneville جدید Triumph از سال 2016 در بازار بوده، چندین بار بهروزرسانی و اصلاح شده و به دلیل طراحی نسبتاً کم فشار، هیچ مشکل عمدهای از نظر قابلیت اطمینان نداشته است. اگرچه این نسخه با اگزوز جدید و به روزرسانی های استاندارد Euro5+ کمی مدرنتر شده، اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. از نظر شاسی نیز، بسیاری از قطعات ارتقا یافتهاند و در مدلهای دیگر نیز به خوبی امتحان خود را پس دادهاند. بنابراین، باز هم جای نگرانی نیست.
تجهیزات
در نهایت، Speed Twin 900 جدید همچنان یک موتورسیکلت جادهای کلاسیک و نسبتاً ساده است و سطح تجهیزات آن هرگز تجملاتی نخواهد بود. با این حال، در مقایسه با مدل قبلی، در بخش قطعات مکانیکی مانند سیستم تعلیق و ترمزها و همچنین از نظر فناوری، بهبود یافته است. صفحه نمایش جدید LCD/TFT، دو حالت رانندگی ارائه میدهد. این سیستم جدید همچنین دارای قابلیت اتصال بلوتوث به تلفن هوشمند و یک پورت شارژ USB-C است. طیف گستردهای از لوازم جانبی نیز به خریدارانی که علاقه به شخصیسازی موتورسیکلت خود قبل از تحویل دارند، ارائه میشود.
جمعبندی
به راحتی میتوان دلیل محبوبیت Speed Twin 900 را در میان مدلهای کلاسیک مدرن Triumph درک کرد. تمام ویژگیهایی که آن را در ابتدا جذاب کرده بودند، همچنان وجود دارند؛ از اعتبار برند تا ترکیب اسپرت بودن و سهولت استفاده که نظر بسیاری را جلب کرده است. ورود مدلهای ۴۰۰ سیسی اکنون این امکان را به Speed Twin 900 داده که کمی بیشتر بر روی جنبههای تخصصی تر خود تمرکز کند، که این امر با بهبود سیستم تعلیق، ترمزها و بازوی عقب جدید محقق شده است. نتیجه همچنان دوستانه، سرگرمکننده، با ظاهر بهتر و تجهیزات پیشرفتهتر است که توانسته جذابیت خود را برای نسلهای مختلف، از موتورسواران جوان تا افراد مسنتر، حفظ کند.
source