Wp Header Logo 787.png

به گزارش مجله ماشین، شکست مالی شرکت نورولت، امیدهای اروپا برای توسعه باتری‌های خودروهای برقی خود را کاملاً از بین نبرده است، اما برای تحقق این هدف احتمالاً نیاز به سرمایه‌گذاری و تخصص چینی‌ها وجود دارد. شرکت استارتاپی اینوبات که در اسلواکی فعالیت می‌کند، برای تأمین مالی پروژه‌های خود تلاش زیادی کرد تا اینکه در سال گذشته، شرکت گوشن، پنجمین تولیدکننده بزرگ باتری در چین، ۲۵ درصد از سهام اینوبات را خریداری کرده و یک همکاری مشترک برای ساخت گیگافکتوری‌های باتری در اروپا ایجاد کرد.

روز جمعه، اینوبات اعلام کرد که توانسته ۱۰۰ میلیون یورو (۱۰۴ میلیون دلار) در مرحله سری C جذب کند که مجموع سرمایه جذب شده آن را به بیش از ۴۰۰ میلیون یورو رسانده است. این سرمایه‌گذاری، که چند هفته پس از سقوط نورولت صورت گرفته، نشان می‌دهد که پروژه‌های باتری خودروهای برقی در اروپا هنوز می‌توانند سرمایه جذب کنند. اما به جای صنعتی مستقل در اروپا، به نظر می‌رسد که در آینده همکاری‌های مشترک با تولیدکنندگان باتری چینی، که سلطه‌ای بی‌رقیب در تولید باتری‌های خودروهای برقی با حاشیه سود پایین دارند، به امری رایج تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: نورولت در آستانه بحران تولید: فروپاشی غول باتری‌ساز

چین و نقش آن در صنعت باتری اروپا

بسیاری از کارشناسان، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران، به ویژه با توجه به مشارکت گوشن و اینوبات و قرارداد جدیدی که هفته گذشته میان استلانتیس و CATL اعلام شد، بر این باورند که همکاری‌های مشترک به جای استارتاپ‌ها در آینده غالب خواهد شد. لَسی میجلی، تحلیلگر تحقیقاتی در بانک سرمایه‌گذاری پن‌میور لیبروم، معتقد است که استارتاپ‌های باتری دیگر جذاب نیستند. او افزود که سرمایه‌گذاران نهادی تمایل دارند که قبل از سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها، شرکای استراتژیک معتبر داشته باشند.

در سال ۲۰۲۳، شرکت چینی گوشن با ظرفیت تولید تقریبی ۱۵۰ گیگاوات ساعت (GWh)، قادر به تولید باتری برای ۱.۵ تا ۲ میلیون خودرو بود. پیش‌بینی می‌شود که این ظرفیت تا سال ۲۰۲۵ به ۲۷۰ گیگاوات ساعت برسد که بسیار بیشتر از ظرفیت فعلی اروپا است.

ویکرام گوریننی، مدیر اجرایی شرکت باتری هندی آمارا راجا که سرمایه‌گذاری اصلی در دور سری C اینوبات بوده است، گفت: «اینکه اینوبات یک شریک مانند گوشن دارد، تفاوت بزرگی ایجاد کرده است.» او افزود که شکست‌های برجسته استارتاپ‌هایی مانند نورولت و بریتیشولت باعث شده خودروسازان از تولیدکنندگان باتری با مقیاس اثبات‌شده خواسته باشند، زیرا نمی‌خواهند در برنامه‌های خودروهای برقی خود ریسک کنند.

چالش‌های صنعت باتری اروپا

تلاش‌های مختلف برای ساخت باتری‌های خودروهای برقی در اروپا با مشکلات مختلفی از جمله موانع بوروکراتیک، مشکلات تولید و تقاضای کمتر از حد انتظار برای خودروهای برقی مواجه شده است. برنامه‌ها برای ایجاد گیگافکتوری‌های باتری در اروپا تاکنون با مشکلات زیادی مواجه شده و در نتیجه، بسیاری از پروژه‌ها به تعویق افتاده یا لغو شده‌اند. طبق داده‌های Benchmark Minerals، ظرفیت تولید باتری در اروپا تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۱۷۶ گیگاوات ساعت در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است.

پروژه‌های جدید در صنعت باتری

با وجود این چالش‌ها، پروژه‌های جدید همچنان در حال پیشرفت هستند. به عنوان مثال، شرکت ورکور در فرانسه که توسط شرکت خودروسازی رنو پشتیبانی می‌شود، توانسته است حدود ۳ میلیارد یورو برای ایجاد یک گیگافکتوری ۱۶ گیگاوات ساعتی در شهر دانکرک جذب کند. این گیگافکتوری باتری‌هایی برای تولید ۳۰۰,۰۰۰ خودرو برقی در سال تا حدود سال ۲۰۲۸ تولید خواهد کرد.

شرکت ایلیکای در بریتانیا نیز به دنبال امضای قراردادهای مجوز برای تولید انبوه باتری‌های حالت جامد خود است و قصد دارد در سال ۲۰۲۵ باتری‌های آزمایشی برای ۱۷ خودروساز و تولیدکننده باتری ارائه دهد.

همکاری‌ها برای سرعت بخشیدن به تولید

ماریان بوچک، مدیرعامل اینوبات، گفت که همکاری با گوشن به این شرکت کمک کرده است تا مشکلات خود را سریع‌تر حل کرده و منابع مالی خود را صرفه‌جویی کند. او همچنین اعلام کرد که خودروسازانی همچون فراری در حال آزمایش باتری‌های با کارایی بالا تولیدی اینوبات هستند، که در یک گیگافکتوری ۴ گیگاوات ساعتی با حجم تولید پایین و حاشیه سود بالا در وودرا ساخته می‌شوند.

در نهایت، بسیاری از کارشناسان صنعت بر این باورند که در حالی که برخی پروژه‌های باتری در اروپا در حال پیشرفت هستند، واقعیت این است که صنعت باتری خودروهای برقی در اروپا به شدت به چین وابسته است. تولیدکنندگان چینی باتری با هزینه تولید پایین و توانایی تولید انبوه، نقش بزرگی در تأمین نیازهای اروپا به باتری‌های خودروهای برقی خواهند داشت.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir