منتشر شده در 02 دی 1403 ساعت 13:56
استرس بار یکی از قطعاتی است که بر روی خودرو های اسپرت دیده می شود و در بهبود پایداری و کنترل خودرو نقش به سزایی را ایفا می کند.
دستیابی به پایداری و هندلینگ بهتر از مهمترین دغدغههای خودروسازان و علاقهمندان به رانندگی است. شاسی و سیستم تعلیق به عنوان ستونهای اصلی پایداری خودرو، تحت نیروهای مختلفی قرار میگیرند. برای مقابله با این نیروها و بهبود عملکرد شاسی، قطعات مختلفی طراحی شدهاند که یکی از مهمترین آنها استرس بار است. این قطعه که به ویژه در خودروهای اسپرت و مسابقهای کاربرد زیادی دارد، میتواند تجربه رانندگی را به شکلی محسوس تغییر دهد. در این مطلب به بررسی کامل وظایف، انواع و کاربردهای استرس بار میپردازیم.
استرس بار چیست و چه وظیفهای دارد؟
استرس بار (Strut Bar یا Strut Tower Brace) یک قطعه فلزی یا آلیاژی است که بین برجکهای کمکفنر نصب میشود تا شاسی خودرو را در برابر تنشها و نیروهای وارده مستحکمتر کند. وقتی خودرو در حال عبور از پیچهای تند، ترمزگیری شدید یا جادههای ناهموار است، شاسی به طور مداوم تحت فشارهای خمشی و پیچشی قرار میگیرد. این فشارها میتوانند باعث تغییر شکل شاسی و کاهش دقت فرمانپذیری شوند. استرس بار وظیفه دارد این فشارها را به صورت یکنواخت توزیع کرده و از تغییر شکل شاسی جلوگیری کند.
به زبان ساده، استرس بار با ایجاد یک اتصال قوی بین دو برجک کمکفنر، باعث کاهش خمش و پیچش شاسی در نقاط بحرانی میشود. این عملکرد به خصوص در خودروهای دیفرانسیل جلو که شاسی آنها به دلیل جایگیری موتور و گیربکس فشار بیشتری تحمل میکند، اهمیت بیشتری دارد.
در شرایط عادی، شاسی خودرو ممکن است در اثر نیروهای وارد شده دچار خمش یا انحراف جزئی شود. هرچند این تغییرات کوچک هستند، اما میتوانند باعث کاهش دقت فرمانپذیری و انتقال نامتوازن نیروها به چرخها شوند. استرس بار این مشکل را حل میکند و با تثبیت برجکهای کمکفنر، به چرخها اجازه میدهد که عملکرد بهینهتری داشته باشند. این موضوع به خصوص در پیچهای تند و هنگام تغییر سریع مسیر اهمیت ویژهای پیدا میکند.
استفاده از استرس بار به دهه ۱۹۶۰ بازمیگردد، زمانی که شرکت بریتانیایی لوتوس برای نخستین بار این قطعه را در خودروهای مسابقهای معرفی کرد. بعدها در دهه ۱۹۸۰، شرکت ژاپنی مزدا استرس بار را به عنوان یک قطعه استاندارد در خودروی اسپرت مزدا MX-5 عرضه کرد که محبوبیت زیادی پیدا کرد. اولین استرس بارها از فولاد ساخته میشدند و طراحی سادهای داشتند، اما با پیشرفت تکنولوژی، از آلیاژهای سبک مانند آلومینیوم و فیبرکربن برای ساخت آنها استفاده شد.
انواع استرس بار
استرس بارها بر اساس نوع خودرو و نیازهای راننده به چندین دسته تقسیم میشوند. برخی از آنها طراحی سادهای دارند و تنها وظیفه اتصال برجکهای کمکفنر را بر عهده دارند، در حالی که برخی دیگر از سازههای پیچیدهتری بهره میبرند که به بهبود استحکام کلی شاسی کمک میکنند.
استرس بارهای ساده تکمحوری اولین و رایجترین نوع این قطعات هستند که تنها با یک میله فلزی دو برجک کمکفنر را به هم متصل میکنند. نوع پیشرفتهتر آن ها استرس بارهای دومحوری یا چندمحوری هستند که با استفاده از چندین اتصال موازی یا عمودی، پایداری بیشتری به شاسی میبخشند. استرس بارهای قابل تنظیم نیز وجود دارند که راننده میتواند طول و زاویه آنها را بسته به نیاز خود تغییر دهد. این نوع برای خودروهای مسابقهای بسیار کاربردی است. علاوه بر این، استرس بارهای ترکیبی که از آلیاژهای سبک و مقاوم ساخته میشوند، همزمان استحکام بالا و وزن کم را ارائه میدهند.
مزایا و معایب
استرس بار تأثیر قابلتوجهی بر بهبود پایداری و دقت فرمانپذیری خودرو دارد. تحقیقات نشان داده است که نصب استرس بار میتواند در خودروهای اسپرت مانند مزدا MX-5 تا ۲۰ درصد بهبود در هندلینگ و پایداری خودرو در پیچها ایجاد کند. همچنین در خودروهای مسابقهای، مانند بیامو M3، استرس بار به کاهش حدود ۱۵ درصدی خمش شاسی در مانورهای شدید کمک کرده است. این قطعه با تثبیت برجکهای کمکفنر، لرزشهای ناشی از نیروهای وارد بر شاسی را کاهش داده و عمر مفید شاسی و سیستم تعلیق را افزایش میدهد.
همچنین در جادههای ناهموار، نصب استرس بار میتواند تا حدود ۱۰ درصد به کاهش لرزشهای بدنه کمک کند و تجربه رانندگی را راحتتر کند. این ویژگی به خصوص برای رانندگانی که به طور مکرر از مسیرهای پرچالش عبور میکنند، مزیتی بزرگ محسوب میشود.
با این حال، معایبی نیز وجود دارد. نصب استرس بار به دلیل نیاز به قطعات خاص و گاهی تنظیمات اضافی، میتواند هزینهبر باشد. در خودروهای معمولی که تحت شرایط رانندگی عادی قرار دارند، ممکن است اثرات مثبت آن کمتر محسوس باشد. علاوه بر این، در برخی خودروها، نصب این قطعه ممکن است فضای زیر کاپوت را کاهش داده یا تداخلهایی با اجزای موتور ایجاد کند.
استرس بار به عنوان یکی از قطعات کاربردی در بهبود هندلینگ و افزایش پایداری خودرو شناخته میشود. این قطعه با جلوگیری از خمش و پیچش شاسی، تجربهای مطمئنتر و لذتبخشتر در رانندگی ارائه میدهد. هرچند نصب آن ممکن است هزینه و فضای بیشتری نیاز داشته باشد، اما برای علاقهمندان به رانندگی پویا و خودروهای اسپرت، یک انتخاب ایدهآل است.
source