Wp Header Logo 921.png

با آغاز سال ۲۰۲۵، رقابتی جدی برای تسلط بر فناوری رانندگی خودکار و نیمه‌خودکار آغاز خواهد شد. خودروسازانی مانند تسلا در پی کسب سهمی از بازاری هستند که برآورد می‌شود تا سال ۲۰۳۵ ارزشی معادل ۴۰۰ میلیارد دلار داشته باشد. با این حال، دستیابی به مزایای این بازار ممکن است چالش‌برانگیز باشد.

به گزارش مجله ماشین، خودروهایی که نیازی به هدایت دست ندارند، در راه‌اند. صنعت خودرو، قابلیت‌های خودران را در سطوح ۰ تا ۵ دسته‌بندی می‌کند؛ از بدون کمک تا خودروهایی که در هر شرایطی بدون نیاز به راننده انسانی عمل می‌کنند. شرکت‌هایی مانند ویمو (متعلق به آلفابت)، پونی AI و بایدو هم‌اکنون خودروهای سطح ۴ را در مناطق آزمایشی به‌عنوان تاکسی‌ربات به کار گرفته‌اند. اما طبق برآوردهای کانالیس، تنها ۵.۵ درصد خودروهای فروخته‌شده در سال ۲۰۲۴ دارای کمک‌رانندگی ساده‌تر سطح ۲+، مانند کروز کنترل و تغییر خودکار خط، هستند.

رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده، دونالد ترامپ، ممکن است عاملی شتاب‌دهنده باشد. طبق گزارش واشنگتن‌پست، او قصد دارد قوانین مربوط به توسعه هوش مصنوعی را کاهش دهد و ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و خالق سایبرکب، را مأمور کاهش بوروکراسی کرده است. حتی گام‌های کوچک مانند گسترش برنامه‌های آزمایشی می‌تواند به خودروسازان اجازه دهد داده‌های بیشتری جمع‌آوری کرده و پیشرفت‌های خود را سریع‌تر تجاری‌سازی کنند.

برای پیش‌بینی آینده، به چین نگاه کنید؛ جایی که دست‌کم ۱۹ شرکت مشغول آزمایش خودروهای کاملاً خودران هستند. گلدمن ساکس تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۴۰، ۹۰ درصد فروش خودروها در چین به سطح ۳ یا بالاتر برسد، در حالی که این رقم در ایالات متحده ۶۵ درصد خواهد بود. اگر ترامپ فرآیند پذیرش این فناوری را تسریع کند، بزرگراه‌های آمریکا به چشم‌انداز جاده‌های چین نزدیک‌تر می‌شوند. کشورهای اروپایی و سایر نقاط نیز تحت فشار قرار خواهند گرفت تا همین مسیر را دنبال کنند.

پیشرفت با ریسک همراه است. خودروسازان از امکانات و مشوق‌ها برای جذب مشتری استفاده می‌کنند. در چین، فناوری خودران به یک ابزار کاهش قیمت در جنگ قیمتی تبدیل شده است. نظرسنجی برنشتاین نشان می‌دهد که حدود نیمی از مصرف‌کنندگان در چین انتظار دارند این فناوری‌ها بدون هزینه اضافی در خودروهای برقی ارائه شود. تحقیقات سیتی نیز نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۵، مدل‌های زیر ۲۰۰ هزار یوان (حدود ۲۸ هزار دلار) شامل این امکانات خواهند بود و این فناوری‌ها نقشی کلیدی در تصمیم‌گیری خرید دارند.

این به معنای آن است که رسیدن به جایزه ۴۰۰ میلیارد دلاری دشوار خواهد بود؛ زیرا فناوری خودران هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، بدون اینکه الزاماً به افزایش قیمت خودروها منجر شود. در عین حال، خودروهایی که این ویژگی‌ها را ندارند، رقابت‌پذیری کمتری خواهند داشت و شرکت‌های عقب‌مانده مجبور به هزینه‌کرد برای جبران خواهند شد.

شرکت‌هایی مانند BYD که زمانی مفهوم خودروهای خودران را رد می‌کرد، اکنون ۱۴ میلیارد دلار برای توسعه این فناوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تویوتا نیز اوایل امسال ۱.۷ تریلیون ین (۱۱.۳ میلیارد دلار) برای نرم‌افزار و توسعه بیشتر اختصاص داد. خرید فناوری نوآورانه نیز یک گزینه است؛ به‌عنوان مثال، فولکس‌واگن ۷۰۰ میلیون دلار در شرکت XPeng چین سرمایه‌گذاری کرده تا به تخصص این حوزه دست یابد.

در سال ۲۰۲۵، خودروسازان تلاش خواهند کرد تا جایگاه خود را در رقابت خودروهای خودران حفظ کنند.

لینک کوتاه نوشته

شتاب در مسابقه خودروهای خودران توسط ترامپ و تسلا