منتشر شده در 03 دی 1403 ساعت 15:00
با وجود پیشرفتهای قابل توجه، نگرانی درباره عمر باتری و محدوده پیمایش همچنان یکی از موانعی است که مشتریان را از خرید خودروهای برقی منصرف میکند. اما مطالعهای جدید که در Nature Energy منتشر شده، نشان میدهد عمر باتریهای به کار رفته در خودروهای برقی ممکن است بیشتر از تخمینهای اولیه خود تولیدکنندگان باشد.
روشی جدید برای بررسی عمر باتری
در آزمایشهای سنتی برای ارزیابی عمر باتری از چرخههای سریع شارژ و تخلیه شارژ استفاده میشود. این امر در واقعیت و کابرد روزمره خودروهای برقی به ندرت رخ میدهد. در مطالعه مورد بحث محققان به جای این روش، ۹۲ باتری لیتیوم یونی تجاری را در طول دو سال تحت چهار الگوی مختلف تخلیه شارژ قرار دادهاند تا سناریوهای واقعی رانندگی را شبیهسازی کنند.
یافتههای این محققان حاکی از آن است که عمر باتری خودروهای برقی بیشتر از آنکه به تعداد چرخههای شارژ و تخلیه شارژ وابسته باشد، به فرسودگی طبیعی در گذر زمان بستگی دارد. این یعنی عواملی مانند شتاب گیری و ترمزهای مکرر، سفرهای کوتاه همراه با استراحت و حتی توقفهای طولانی مدت میتوانند به افزایش عمر باتری کمک کنند.
سیمونا اونوری، نویسنده ارشد این تحقیق و استاد دانشکده پایداری دانشگاه استنفورد، در این رابطه گفته:
«برخلاف انتظار، در رانندگی واقعی که شامل شتابگیری، شارژ باتری هنگام ترمزگیری، توقف برای خرید و استراحت طولانیمدت باتریها میشود، این عوامل به افزایش عمر باتری کمک میکنند. این نتایج با یافتههای آزمایشهای استاندارد صنعتی تفاوت دارند.»
مطالعه جدید فرضیه رایج که چرخههای شارژ و تخلیه شارژ مداوم عامل اصلی کاهش عمر باتری هستند را به چالش میکشد. هرچند این فرضیه شاید برای خودروهای تجاری با کاربری سنگین صحیح باشد، اما در مورد خودروهای شخصی برقی با الگوهای استفاده متنوع صدق نمیکند.
تأثیر بر صنعت خودروهای برقی
نتایج این مطالعه میتواند تأثیرات مهمی بر صنعت خودروهای برقی داشته باشد. خودروسازان میتوانند با بهینهسازی نرمافزار مدیریت باتری، عمر مفید آن را افزایش دهند. از آنجایی که باتری بخش بزرگی از هزینه کلی خودروهای برقی را تشکیل میدهد، افزایش عمر آن برای مصرف کنندگان و خودروسازان اهمیت بسیاری دارد.
کاهش قیمت باتری و فرصتهای جدید
در کنار خبرهای امیدوارکننده درباره عمر باتری، قیمت باتری خودروهای برقی نیز در حال کاهش است. همانطور که قبلاً به اطلاعتان رساندهایم، در سال ۲۰۲۴ میانگین قیمت باتریها ۲۰ درصد کاهش یافته و به ۱۱۵ دلار به ازای هر کیلووات ساعت رسیده است. کارشناسان پیشبینی میکنند که این رقم تا سال ۲۰۲۶ به کمتر از ۱۰۰ دلار و تا سال ۲۰۳۰ به ۶۹ دلار کاهش خواهد یافت.
این کاهش قیمت به نفع مصرف کنندگان است، اما رقابت شدیدی را در میان تولیدکنندگان باتری ایجاد میکند. شرکتهای بزرگی مانند بی وای دی و CATL ممکن است با جنگ قیمتی، فشار بیشتری بر خودروسازان و رقبای کوچکتر وارد کنند که نتیجه آن کاهش سود و یا حتی حذف شماری از رقبا از بازار خواهد بود.
در هر حال افزایش طول عمر باتری در کنار کاهش قیمت، خبری مثبت برای مشتریان بازار خودرو محسوب میشود. با این روند، انتظار میرود قیمت خودروهای برقی پایین آمده و به خودروهای بنزینی نزدیک شود.
source