Wp Header Logo 951.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با کاهش توان مالی برای خرید خودرو و مشکل تردد خودروها در با افزایش بار ترافیک در شهرهای بزرگ، استفاده از موتورسیکلت به‌جای خودرو تک‌سرنشین در حال جا افتادن است و حتی بسیاری از افراد با توان مالی مناسب نیز این روزها برای تردد در کلان شهرها اقدام به خرید موتورسیکلت می‌کنند.

کارشناسان معتقدند به ازای هر موتورسیکلتی که جایگزین خودرو در خیابان‌ها می‌شود، مصرف سوخت و آلایندگی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و ترافیک روان شده و معضل جای پارک نیز برطرف می‌شود. از سوی‌ دیگر ارزبری واردات نیز کاهش پیدا می‌کند و  به‌جای پرداخت ۲۰هزار دلار برای یک خودرو، یک‌هزار دلار برای موتورسیکلت هزینه می شود.

با این وجود این روزها با تشدید آلودگی هوا، سهم صنایع مختلف در آلایندگی کلان شهرها زیر ذره بین کارشناسان قرار گرفته است به طوری که آمارها نشان می دهد که افزایش تردد موتورسیکلت های فرسوده سهم قابل توجهی در بحران آلایندگی شهرها دارد؛ شرایطی که ضرورت توجه به اسقاط موتورهای فرسوده و جایگزینی در این صنعت را بیشتر می کند؛ حرکتی که در صورت افزایش تولید و عرضه موتورسیکلت هایی با قیمت و کیفیت مناسب، امکان نوسازی برای اقشار با توان اقتصادی پایین را نیز ممکن می کند.

متاسفانه در چند سال اخیر شاهد افزایش قیمت دلار هستیم؛ شرایطی که با توجه به سهم ارزبری بر قیمت تولید محصولات صنعتی تاثیر بسیاری گذاشته است از سویی در این سال ها جریان تولید در این صنعت به گونه‌ای رقم خورده که بیشتر اجزای یک موتورسیلکت از انجین تا بسیاری از قطعات از خارج کشور وارد و در داخل کشور مونتاژ شده است.

به گفته یک مقام مسئول در انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت با بر داشتن گام های اولیه و حمایت وزارت صمت و سازمان استاندارد به زودی معدل ارزبری به دلیل بالا رفتن عمق بومی‌سازی در این صنعت کاهش خواهد یافت.

محمدتقی زردوز رئیس هیئت مدیره قطعه سازان و مجموعه سازان موتورسیکلت کشور، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به ایجاد ساز و کارهای لازم برای افزایش سهم داخلی سازی در صنعت موتورسیکلت تصریح کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته عمده نیاز بازار موتورسیکلت در کشور وارد شده است‏ اما اکنون با توجه به شرایطی که در بومی سازی و داخلی سازی قطعات مورد نیاز موتورسیکلت پیش آمده‏، الزامی را برای صنعت ایجاد می‌کند که آنچه در داخل قابل تولید است دیگر واردات نشود.

مزیت های رقابتی، معدل ارزبری موتورسازان را کاهشی می کند؟

وی با اشاره به مزیت های کشور افزود: هم اکنون ما در زمینه انرژی، نیروی کار، حقوق و دستمزد و مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و حتی آلومینیوم مزیت رقابتی در مقایسه با چین داریم و اگر از این مزیت‌های رقابتی بتوانیم به درستی استفاده کنیم به خوبی می‌توانیم در بسیاری از قطعات با کشورهای مدعی این صنعت رقابت کنیم و در نهایت صنعت موتور را از وابستگی به واردات و ارزبری خارج کنیم.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان موتورسیکلت با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد قطعات مورد نیاز موتورسیکلت ها، قابل ساخت در داخل است، ادامه داد: سیاست دستیابی به عمق داخلی سازی در این صنعت هم اکنون در کشور شکل گرفته است به طوری که در این زمینه تفاهم نامه‌ای با هدف داخلی سازی قطعات موتورسیکلت و تقویت آن میان وزارت صمت، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و انجمن تولید قطعه سازان منعقد شده است.

زردوز تاکید کرد: تمام الزامات قانونی در این زمینه باید تدوین و پیاده سازی شود تا صنعت موتورسیکلت از این بی برنامگی و بهم ریختگی بی رویه نجات یابد از این رو امیدواریم با گام های اولیه و تفاهمات صورت گرفته این حرکت ظرف یک تا ۲ سال آینده به نتایج مطلوبی برسد.

آغاز بومی سازی ۴ مدل موتورسیکت CDI، باکسر، ایروکس و کلیک

وی با اشاره به عمق داخلی سازی در صنعت موتورسیکلت گفت: در حال حاضر بومی سازی در این صنعت و در برخی موتورها ۱۰ درصد، در برخی ۲۰ درصد و در برخی ها هم به ۵۰ درصد رسیده است و امیدواریم در گام های بعدی و آغاز داخلی سازی ۴ پلتفرم بنزینی CDI، باکسر، ایروکس و کلیک و یک پلتفرم برقی که در آینده استارت آن زده می شود به سهم داخلی سازی حدود ۶۵ درصدی در این صنعت دست یابیم.

رئیس هیئت مدیره قطعه سازان و مجموعه سازان موتورسیکلت کشور همچنین از برنامه تولید ۱۰۰ درصدی انجین در آینده نزدیک خبر داد و بیان کرد: تولید انجین و همچنین ABS و CBS آخرین قطعاتی هستند که باید داخلی سازی آن ها به جریان بیفتد و خوشبختانه اراده بسیار جدی و همکاری گروهی در این داخلی سازی شکل گرفته و طرح بسیار خوبی برای ساخت انجین با همکاری چند شرکت قطعه ساز آماده شده و کار مهندسی جدی در حال انجام است و استاندارد ها در حال نهایی شدن است تا بر اساس یک استاندارد قابل قبول و جهانی طراحی آن به نحوی انجام شود که تولید انجین در قالب یک کارخانه عملیاتی شود.

ساخت انجین موتورسیکلت در سال ۱۴۰۴ اجرایی می شود

زردوز افزود: هم اکنون عمده قطعات انجین در داخل تولید می شود منتهی باید نقشه مهندسی و فنی آن تهیه شود و قراردادها منعقد شود و قطعات آن تامین و انجین به تولید برسد این کار مدیریتی و بازرگانی و مهندسی توسط یک تیم در حال اجراست و پیش بینی می شود تا سال آینده خبرهای خوبی برای بومی سازی ۱۰۰ درصد انجین در داخل کشور خواهیم داشت.

وی در پایان همچنین به توان قطعه سازی کشور در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: چنان چه توان قطعه سازان در این صنعت توسعه پیدا کند می توانیم از هم اکنون براساس نیاز بالای ۵۰ درصد قطعات را به طور کامل در داخل کشور هم به لحاظ کیفی و رقابت و قیمت تامین کنیم به طوری که پیش بینی می شود  تا پایان امسال با افزایش تولید نسبت به سال گذشته به حدود ۷۰۰ هزار موتورسیکلت دست یابیم و با بهبود این روند امکان نوسازی در این صنعت و جایگزینی با محصولات با کیفیت و قیمت مناسب تر فراهم شود.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir