#image_title
بررسی و معرفی موتورسیکلت کی تی ام1390Super Duke GT مدل 2025

با وجود ظاهر خشن و گشتاور بالای این موتورسیکلت – به‌ علاوه توان نزدیک به ۱۹۰ اسب بخار – ما درKTM ۱۳۹۰ Super Duke R به جنبه‌ای ظریف و پیشرفته برخوردیم که باعث شد استفاده از آن آسان‌تر از آن چیزی باشد که انتظار می‌رفت. مدل جدید ۱۳۹۰ Super Duke GT وعده می‌دهد که بیشتر بر این جنبه تأکید کند، با ارائه کاربردپذیری و راحتی بیشتر، در حالی که همچنان توانایی ارائه سرعت و عملکرد بالا در جاده یا پیست را دارد.

نقاط قوت و ضعف

نقاط قوت

تمام ویژگی‌های مثبت ۱۳۹۰ Super Duke R، اما با کاربردپذیری بیشتر
داشبورد و فناوری جدید KTM از جمله سیستم کروز کنترل راداری
تعلیق نیمه‌ فعال برای راحتی بیشتر بدون افت در هندلینگ

نقاط ضعف

طراحی ظاهری، مانند سایر مدل‌های مدرن KTM، ممکن است برای همه جذاب نباشد.

بررسی و معرفی موتورسیکلت کی تی ام1390Super Duke GT مدل 2025

عملکرد فنی

موتور دو سیلندر V شکل LC8 KTM در طول سال‌ها چندین نسل را پشت سر گذاشته است و نسخه جدید «۱۳۹۰» قدرتمندترین مدل تاکنون محسوب می‌شود. این موتور با توان ۱۸۸ اسب بخار (۱۴۰ کیلووات) در ۱۰,۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور 107 پوند-فوت (۱۴۵ نیوتن‌ متر) در ۸,۰۰۰ دور در دقیقه به اوج خود می‌رسد.

اگرچه این میزان توان به سطح موتورسیکلت‌های بالای ۲۰۰ اسب بخار نمی‌رسد، اما بیشتر این موتورسیکلت‌ها از نوع چهار سیلندر هستند. شما به‌ سختی می‌توانید انجین دو سیلندر V با قدرتی بیشتر از ۱۳۹۰ پیدا کنید. ظرفیت واقعی این موتور ۱۳۵۰ سی‌سی است (نه ۱۳۹۰ که در نام ذکر شده است) و گشتاور بالایی را به‌ راحتی فراهم می‌کند.

علاوه بر افزایش ظرفیت، توان و گشتاور نسبت به مدل قبلی ۱۲۹۰ Super Duke GT، مدل ۱۳۹۰ دارای ورودی هوای مرکزی جدید، جعبه هوای باز طراحی‌ شده، رادیاتور بزرگ‌تر و دنده‌ بندی اصلاح‌شده است. دنده‌های پنجم و ششم کوتاه‌تر شده‌اند، که این دنده‌ها دیگر صرفاً برای گشت و گذار نیستند و عملکرد واقعی‌تری ارائه می‌دهند. مدل GT با حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت عرضه می‌شود، در حالی که مدل Super Duke R با حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت بدون وجود فلاپ برای کاهش مقاومت هوا ارائه می‌شود.

همان‌طور که از یک KTM رده‌بالا انتظار می‌رود، حالت‌های مختلف سواری از جمله Rain  (بارانی)، Street  (شهری)، Sport (ورزشی) و Custom  یا شخصی‌ سازی‌ شده در دسترس هستند. همچنین دو حالت Custom اضافه و یک حالت  Track یا پیست نیز به‌ صورت آزمایشی برای ۱۵۰۰ کیلومتر فعال می‌شود تا کاربر تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد آن‌ها را به‌ طور دائمی فعال کند یا خیر.

هندلینگ و سیستم تعلیق

شاسی اصلی ۱۳۹۰ Super Duke GT از مدل جدید ۱۳۹۰ Super Duke R گرفته شده است که سختی پیچشی بیشتری نسبت به طراحی قبلی دارد و مرکز ثقل آن نیز پایین‌تر است.

در نسخه GT، KTM تعلیق نیمه‌فعال WP SAT (فناوری نیمه‌فعال) نسل جدید را اضافه کرده است، که حالت «راحتی» بهبودیافته‌ای برای تأکید بر قابلیت طی مسافت‌های طولانی فراهم می‌کند، در حالی که همچنان عملکرد مناسبی در پیست ارائه می‌دهد.

ترمزهای این مدل نیز مانند مدل قبلی GT از برند Brembo هستند و شامل کالیپرهای رادیال مونوبلاک Stylema در جلو با دیسک‌های ۳۲۰ میلی‌متری دوتایی و یک ترمز دو پیستونی Brembo در عقب با دیسک ۲۴۰ میلی‌متری می‌باشند. اهرم جلوی سیستم چندکلیک (MCS) امکان تنظیم بیشتر را فراهم می‌کند. علاوه بر سیستم ABS حساس به زاویه، حالت‌های ABS سوپرموتو و «سوپرموتو+» و همچنین ABS اسپرت نیز وجود دارند که امکان لغزش چرخ عقب را می‌دهند.

تایرهای استاندارد از نوع Michelin Power 6 هستند، با سایز ۱۲۰/۷۰-۱۷ در جلو و ۱۹۰/۵۵-۱۷ در عقب، که عرض آن کمی کمتر از تایرهای ۲۰۰ میلی‌متری مدل Super Duke R است.

وزن آماده حرکت (شامل باک پر از سوخت) طبق اسناد رسمی ۲۲۸ کیلوگرم است، که ۱۶ کیلوگرم بیشتر از مدل Super Duke R در همین شرایط است. البته اگر کیف‌های جانبی اضافه شوند، این عدد افزایش می‌یابد.

بررسی و معرفی موتورسیکلت کی تی ام1390Super Duke GT مدل 2025

راحتی و مصرف سوخت

علاوه بر پیشرفت‌های فنی ناشی از سیستم تعلیق نیمه‌ فعال، KTM ۱۳۹۰ Super Duke GT با صفحه‌ نمایش بلند و قابل‌ تنظیم و پنل‌ های جانبی جدید بدنه، راحتی بیشتری برای موتورسوار فراهم کرده است. در مقایسه با مدل بدون فیرینگ Super Duke R، این تغییرات تجربه‌ای بسیار خوشایندتر برای مسافت‌های طولانی نوید می‌دهد. 

طراحی این موتورسیکلت همچنان با محوریت موتورسوار انجام شده است؛ اگرچه یک صندلی مناسب برای سرنشین عقب وجود دارد، اما این صندلی به‌ طور قابل‌ توجهی بالاتر از صندلی موتورسوار قرار گرفته است. بخش زیرین عقب همان طراحی آلومینیومی یکپارچه مدل Super Duke R را دارد. 
ارقام دقیق مربوط به مصرف سوخت هنوز اعلام نشده‌اند، اما شباهت فنی با مدل ۱۳۹۰ Super Duke R نشان می‌دهد مصرف سوخت این دو بسیار نزدیک خواهد بود. مدل R مصرف سوختی برابر با ۴.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد و با توجه به باک ۱۹.۵ لیتری، به‌ صورت نظری می‌تواند تا ۲۹۸ کیلومتر را بدون نیاز به سوخت‌گیری طی کند. 

بررسی و معرفی موتورسیکلت کی تی ام1390Super Duke GT مدل 2025

تجهیزات

همانند مدل جدید ۹۹۰ Super Duke R، مدل ۱۳۹۰ Super Duke GT نیز به صفحه‌ نمایش ۸.۸ اینچی TFT لمسی جدید KTM مجهز است که رزولوشن بالاتر، طیف رنگی گسترده‌تر و روشنایی کافی برای خوانایی در نور خورشید ارائه می‌دهد. 

علاوه بر قابلیت لمسی، می‌توانید از طریق جوی‌ استیک تعبیه‌شده در سمت چپ فرمان نیز منوها را مرور کنید. اندازه صفحه‌ نمایش و قدرت پردازش چشمگیر آن، امکان نمایش نقشه کامل را فراهم کرده است، برخلاف نمایشگرهای معمولی که فقط راهنمای گام‌ به‌ گام ارائه می‌دهند. حتی یک قابلیت ناوبری آفلاین نیز وجود دارد که می‌تواند نقشه‌ها را پیش از سفر دانلود کند. 

سیستم پایش فشار تایرها نیز یکی دیگر از امکانات استاندارد این مدل است. مانند مدل KTM Super Adventure S، این موتورسیکلت نیز از رادار جلویی Bosch بهره می‌برد. این رادار که در مقایسه با نسخه‌های قبلی به‌ صورت زیباتری مخفی شده است، امکاناتی مانند کروز کنترل تطبیقی، کمک ترمز، دستیار فاصله و حالت‌های گروه‌ سواری را ارائه می‌دهد. 

بررسی و معرفی موتورسیکلت کی تی ام1390Super Duke GT مدل 2025

رقبا

موتورسیکلت KTM ۱۳۹۰ Super Duke GT به شکلی هوشمندانه جایگاه خاصی در دنیای موتورسیکلت‌ها برای خود ایجاد کرده است؛ نه یک تورینگ سنگین در معنای سنتی آن است و نه یک موتورسیکلت ماجراجویی کاملاً جاده‌ محور که سایر برندها تمایل به تولید آن دارند. 
رقبای نزدیک این مدل می‌توانند BMW S1000XR، Suzuki GSX-S1000GX و Ducati Multistrada V4 Pikes Peak باشند. 

نتیجه‌گیری

بر اساس مشخصات فنی، مدل جدید Super Duke GT باید تجربه‌ای هیجان‌انگیز و پر از آدرنالین برای سواری ارائه دهد. پس از بررسی عملی، مانند همیشه، ارزیابی کاملی ارائه خواهیم کرد. 

مشخصات فنی:

ظرفیت موتور: ۱۳۵۰ سی‌سی 
قطر × کورس پیستون: ۱۱۰ × ۷۱ میلی‌متر 
طرح موتور: دو سیلندر V 
ویژگی‌های موتور: ۸ سوپاپ، DOHC، زمان‌بندی متغیر سوپاپ، خنک‌ شونده با مایع 
قدرت: ۱۸۸ اسب بخار (۱۴۰ کیلووات) در ۱۰,۰۰۰ دور بر دقیقه 
گشتاور: ۱۴۵ نیوتن‌ متر در ۸,۰۰۰ دور بر دقیقه 
انتقال نیرو: ۶ دنده، زنجیر 
مصرف سوخت متوسط: هنوز اعلام نشده 
ظرفیت باک: ۱۹.۵ لیتر 
برد تقریبی: هنوز اعلام نشده 
کمک‌راننده: کنترل کشش در پیچ‌ها، ABS در پیچ‌ها، ABS سوپرموتو، حالت‌های سواری مختلف، تعلیق نیمه‌فعال، کروز کنترل راداری، کمک ترمز، نظارت فشار تایر (TPMS) 
شاسی: تریل فولادی کروم-مولیبدن 
تعلیق جلو: WP Apex SAT با تنظیم الکترونیکی 
تعلیق عقب: WP Apex SAT با تنظیم الکترونیکی 
ترمز جلو: دو دیسک ۳۲۰ میلی‌متری، کالیپرهای چهار پیستونی Brembo رادیال 
ترمز عقب: دیسک ۲۴۰ میلی‌متری، کالیپر دو پیستونی Brembo 
تایر جلو: ۱۲۰/۷۰-ZR17 میشلن پاور ۶ 
تایر عقب: ۱۹۰/۵۵-ZR17 میشلن پاور ۶ 
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع): ۲۱۳۹ × ۹۲۹ × ۱۲۹۹ میلی‌متر (۱۳۹۹ میلی‌متر با صفحه‌ نمایش بالا) 
فاصله محور چرخ‌ها: ۱۴۹۶ میلی‌متر 
ارتفاع صندلی: ۸۳۵ میلی‌متر 
وزن: ۲۲۸ کیلوگرم (شامل باک پر).  

بررسی و معرفی موتورسیکلت کی تی ام1390Super Duke GT مدل 2025

source

توسط viraje.ir