منتشر شده در 06 دی 1403 ساعت 12:00
تسلا سایبرکب از همان بدو معرفی بسیار پر سر و صدا بوده و توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این خودرو به دلیل بهرهمندی از بالاترین سطح فناوری خودران، بدون فرمان و پدال طراحی شده و میتواند در تقریباً تمامی سناریوها، خود را هدایت کند. با این حال این سوال پیش میآید که در صورت نیاز به کنترل دستی، این خودرو چگونه قابل هدایت خواهد بود؟
هدایت به سبک بازیهای ویدیویی
موزه پترسن در لس آنجلس این روزها میزبان تسلا سایبرکب است. این موضوع باعث شده اطلاعات جالبی درباره روش هدایت این خودرو منتشر شود. برای کنترل سایبر کب در محیطهای داخلی، تسلا از دسته مخصوصی که به دسته ایکس باکس شباهت دارد، استفاده میکند. این دسته به خودرو متصل شده و تجربهای شبیه به بازیهای ویدیویی را در دنیای واقعی رقم میزند. بدیهی است وجود این دسته در مواقعی که نرمافزار رانندگی خودکار نمیتواند موانع متعدد یا سناریوهای بسیار پیچیده را مدیریت کند، بسیار مفید واقع میشود. در کنار این روش، امکان هدایت تسلا سایبر کب به صورت بی سیم نیز وجود دارد و میتوان آن را مانند یک ماشین کنترلی از راه دور کنترل کرد.
ناوگان تاکسی رباتیک تسلا
یکی از برنامههای بزرگ تسلا، راهاندازی ناوگان تاکسی رباتیک تا سال ۲۰۲۷ است. این تاکسیها بهصورت کامل خودران خواهند بود، اما تیمی از اپراتورها در مواقع اضطراری میتوانند از راه دور کنترل آنها را به دست گیرند. این روش در حقیقت مشابه روشی است که شرکت ویمو برای هدایت خودروهای خودران خود استفاده میکند. در شرایطی که خودروهای ویمو به هر دلیلی امکان مدیریت سناریوی پیش رو را نداشته باشند، اپراتورها وارد عمل شده و مشکلات مربوط به ناوبری یا موانع جادهای را برطرف میکنند.
چالشهای پیش رو
راهاندازی ناوگان تاکسی رباتیک تسلا با عرضه عمومی سایبرکب به مردم، چالشهای خاص خود را دارد. برای فراگیر شدن خودروهای بدون فرمان و پدال باید در قوانین موجود تغییراتی داده شود. همچنین حفظ و نگهداری این نوع خودروها ضمن پیچیده بودن، به هزینه زیادی نیاز دارد. میزان این هزینهها به قدری میتواند زیاد باشد که شرکت بزرگی مثل جنرال موتورز از سرمایهگذاری در این حوزه منصرف شده است.
source