به گزارش صنعت ماشین،

 مدیران دو کارخانه در یک نشست خبری اعلام کردند که برای مذاکره در این مورد تفاهم‌‌‌نامه امضا کرده‌‌‌اند.هوندا  و نیسان دومین و سومین خودروسازان بزرگ ژاپن هستند و در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۷ میلیون و ۴۰۰‌هزار دستگاه خودرو فروختند. ارزش هوندا  در بازار سهام معادل ۴۰ میلیارد دلار و ارزش نیسان معادل ۱۰ میلیارد دلار است.شرکتی که از ادغام این دو کارخانه ایجاد می‌شود سومین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان خواهد شد.در حال حاضر پس از تویوتا و گروه فولکس‌‌‌واگن، گروه خودروسازی هیوندای شامل دو کارخانه هیوندای و کیا سومین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان است.

ادغام برای صرفه‌‌‌جویی

هوندا و نیسان می‌‌‌گویند فروش شرکت مشترکی که این دو کارخانه تاسیس خواهند کرد ۳۰ تریلیون ین (۱۹۱میلیارد دلار) در سال خواهد بود و انتظار دارند که این شرکت سالانه  ۳تریلیون ین (۱۹ میلیارد دلار) سود کسب کند.

هوندا  و نیسان پس از ادغام از پلتفرم‌‌‌های مشترک برای تولید خودرو استفاده خواهند کرد. این دو کارخانه همچنین قطعه و مواد اولیه را به صورت مشترک خریداری می‌کنند و محصولات یکدیگر را در کارخانه‌‌‌هایشان تولید می‌کنند. خدمات مالی هوندا و نیسان هم با یکدیگر ادغام خواهد شد. توشیهیرو میبه، مدیرعامل هوندا، در نشست خبری در شهر توکیو گفت که انگیزه دو شرکت از مذاکره برای ادغام حفظ قدرت رقابت در شرایطی است که صنعت خودرو به شدت در حال تغییر است. ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان هم در این نشست گفت: این مذاکرات لازم است چون رقیبان تازه به بازارهای این دو خودروساز وارد شده‌‌‌اند و در این شرایط صرفه‌‌‌جویی از راه سرشکن کردن هزینه‌‌‌ها اهمیت زیادی دارد.

اکثر اعضای هیات‌مدیره شرکتی را که پس از ادغام هوندا و نیسان ایجاد می‌شود هوندا تعیین خواهد کرد. قرار است مذاکرات برای تاسیس این شرکت تا ماه ژوئن سال ۲۰۲۵ ادامه پیدا کند و این شرکت از ماه اوت سال ۲۰۲۶ کار خود را آغاز کند. با آغاز فعالیت این شرکت، نیسان و هوندا از بازار بورس خارج خواهند شد و سهام شرکت جدید در بازار بورس عرضه خواهد شد. شرکت میتسوبیشی هم که از سال ۲۰۱۶ با رنو و نیسان در یک ائتلاف خودروسازی است، ممکن است با هوندا و نیسان ادغام شود. این شرکت یک تفاهم‌‌‌نامه جدا برای این کار امضا کرده است و ماه آینده تصمیم خود را اعلام خواهد کرد. در صورت پیوستن میتسوبیشی به هوندا و نیسان مجموع تولید این گروه به بیش از ۸ میلیون دستگاه می‌رسد و ارزش شرکت مشترکی که این سه خودروساز با یکدیگر تاسیس کنند ۵۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

چالش خودروسازان قدیمی

ورود خودروسازان جدید مانند تسلا و قدرت گرفتن خودروسازان چینی در بازارهای جهانی، خودروسازان سنتی اروپایی و ژاپنی و آمریکایی را به شدت تحت فشار قرار داده است. این خودروسازان از یکسو در ساخت فناوری‌‌‌های جدید مانند نرم‌‌‌افزار برای محصولاتشان از رقیبان تازه عقب افتاده‌‌‌اند و از سوی دیگر نمی‌توانند خودروهایشان را با قیمتی ارزان‌‌‌تر از رقیبان چینی به بازار عرضه کنند. نیسان در ماه‌‌‌های اخیر با مشکلات مالی جدی دست به گریبان بوده و فروش این شرکت در بازارهای آمریکا و چین رو به کاهش است. این کارخانه ناگزیر شده تا ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در هزینه‌‌‌هایش صرفه‌‌‌جویی کند که به کاهش ۲۰ درصدی در تولید و اخراج ۹هزار کارگر منجر شده است.

هوندا هم ماه گذشته اعلام کرد که به دلیل مشکلات در بازار چین درآمدش در سال‌جاری میلادی کمتر از رقمی خواهد بود که ابتدای سال پیش‌بینی کرد. سود عملیاتی این شرکت در ۳ ماه دوم سال ۲۰۲۴ حدود ۱۵‌درصد از مدت مشابه در سال قبل کمتر بود. ادغام خودروسازان با یکدیگر فرصتی ایجاد می‌کند تا این شرکت‌ها هزینه‌‌‌ها را کاهش دهند و خود را برای رقابت با تهدید‌‌‌های تازه در بازار آماده کنند. در سال ۲۰۲۱ گروه خودروسازی PSA شامل پژو و سیتروئن و اوپل با گروه خودروسازی فیات-کرایسلر ادغام شد. در پی این معامله ۵۲ میلیارد دلاری شرکت استلانتیس تاسیس شد که اکنون ۱۴ شرکت خودروساز در زیرمجموعه‌‌‌اش فعالیت می‌کنند.

source

توسط viraje.ir