منتشر شده در 08 دی 1403 ساعت 11:37
بر اساس اطلاعات داده شده در نخستین همایش زنجیره تامین کرمان موتور، هاچبک ملی کرمان موتور به زودی به بازار خواهد آمد.
نخستین همایش زنجیره تامین کرمان موتور امروز در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد. سامان فیروزی، مدیر عامل کرمان موتور، در این همایش در مورد پروژه های توسعه محصول این شرکت صحبت کرد و برای نخستین بار الگوهای طراحی هاچبک ملی کرمان موتور در این همایش به نمایش در آمد. کرمان موتور برنامه دارد تا محصولات بومی خود را بر مبنای پلتفرم های اختصاصی خود به تولید برساند. ایگل نخستین محصول بر مبنای پلتفرم ملی بود و شدو دومین محصول این شرکت بر مبنای همان پلتفرم است و قرار است تا پایان زمستان ۱۴۰۳ تولید آزمایشی این خودرو در مجموعه کرمان موتور آغاز شود. این شرکت در آینده محصولات ملی دیگری هم خواهد داشت که در ادامه به آن می پردازیم. نکته مهم در مورد برنامه توسعه کرمانی ها این است که آن ها قوای محرکه بنزینی، برقی و هیبرید را در سبد ملی خود خواهند داشت و بر اساس برنامه های این شرکت، کرمان موتور در سال ۱۴۰۷ افق تولید ۳۰۰ هزار دستگاهی را دارد که ۸۰ درصد از این میزان تولید به محصولات با نشان ملی اختصاص خواهد داشت.
افق ۳۰۰ هزار دستگاهی برای کرمانی ها
فیروزی، مدیر عامل کرمان موتور، در ارائه مراحل توسعه و برنامه های آینده این شرکت آمار هایی از تولید ارائه داد و افق این شرکت در آینده را نیز مشخص نمود. بر اساس آنچه فیروزی ارائه داده است، کرمان موتور در سال ۱۴۰۲ آمار تولید ۷۲ هزار دستگاهی داشته و این تولید در سال ۱۴۰۳ به حدود ۹۰ هزار دستگاه می رسد. این را دقت داشته باشید که رشد تولید این شرکت در سال ۱۴۰۲ مثبت ۱۰۲ درصد بوده و این نشان می دهد از سال گذشته ظرفیت تولید در این شرکت به میزان قابل توجهی بالا رفته است.
کرمانی ها برنامه دارند تا ۱۲ مدل کاملا جدید را تا سال ۱۴۰۷ به بازار کشور معرفی کنند که ۸۰ درصد از این مدل ها و کل تولید قرار است مختص به محصولات بومی و ملی این شرکت باشد. از این میان قرار است ۳۰ درصد محصولات تولیدی هیبرید باشند و سهم برقی ها ۱۰ درصد خواهد بود. در این ۴ سال ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه انجام می شود و در نهایت تولید سالانه این شرکت در سال ۱۴۰۷ به ۳۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
جایگاه کرمان موتور در سطح کلان اقتصادی
بر اساس اطلاعات ارائه شده، سهم کرمان موتور از GDP کشور در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵ صدم درصد بوده و در افق ۴ ساله کرمان موتور این سهم به ۱.۳۲ درصد می رسد. همچنین در آمار پیش بینی شده این شرکت سهم تولیدات کرمانی ها در انتشار کربن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و در مصرف سوخت هم صرفه جویی قابل توجهی انجام خواهد شد. نکته مهم بعدی سهم این شرکت در اشتغال کشور است که می تواند المان اجتماعی بسیار مهمی در بحث صنعت کشور به حساب بیاید. در سال ۱۴۰۲ در حدود ۱۱ هزار نفر در مجموعه کرمان موتور مشغول به کار بوده اند که بر اساس برنامه های افق ۱۴۰۷ این شرکت، میزان اشتغال به ۲۰ هزار نفر خواهد رسید که عددی بسیار راضی کننده در صنعت خودرو به حساب می آید.
شاسی بلند ملی کرمان موتور در مسیر بازار
کرمان موتور در آینده ای نه چندان دور یک شاسی بلند ملی هم خواهد داشت. بر اساس آنچه سامان فیروزی، مدیر عامل کرمان موتور در همایش زنجیره تامین کرمان موتور ارائه داد، شاسی بلند ملی کرمانی ها بر اساس پلتفرم KP2 توسعه داده شده و تحت پروژه KP21 تا شهریور ۱۴۰۵ به تولید آزمایشی می رسد و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۵ به تولید تجاری برسد.
نمونه های گلی این شاسی بلند بر مبنای طراحی بومی آماده شده است و سبد محصولات بومی کرمان موتور با این خودرو به تکامل می رسد. نکته جالب در مورد این خودرو و پلتفرم آن این است که محصولات تحت این پلتفرم می توانند به صورت تک و دو دیفرانسیل تولید شوند و قرار است دو نسخه استاندارد و فول آپشن از آن را در بازار شاهد باشیم.
source