منتشر شده در 09 دی 1403 ساعت 12:00
چین را اکنون باید بهشت خودروهای برقی دانست، چرا که استقبال از این نوع خودروها بسیار بالا بوده و مدام بر تعداد آنها در خیابان افزوده میشود. سرعت تحولات موجود به حدی است که میتوان گفت بزرگترین بازار خودرویی جهان درون یک انقلاب قرار داشته و در حال گذر از مدلهای احتراق داخلی به مدلهای برقی میباشد. جدیدترین پیشبینیها نشان میدهند سال آینده فروش خودروهای برقی از خودروهای بنزینی در چین فراتر خواهد رفت. نکته عجیب اینکه انتظار میرفت این اتفاق در سال ۲۰۳۵ بیفتد.
رشد بیسابقه فروش خودروهای برقی
بر اساس پیشبینیهای قبلی، فروش خودروهای برقی در چین تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۱۲ میلیون دستگاه خواهد رسید. در صورت تحقق، این رقم گویای رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ خواهد بود. در مقابل فروش خودروهای بنزینی در سال جاری با کاهش ۱۰ درصدی به کمتر از ۱۱ میلیون دستگاه افت خواهد کرد. این ارقام گویای آن هستند که چینیها یک دهه زودتر از تخمینها، به هدف خود، یعنی اختصاص ۵۰ درصد از بازار به مدلهای تمام الکتریکی، دست پیدا میکنند.
آینده صنعت خودروسازی چین
فایننشال تایمز پیشبینی کرده در سال ۲۰۳۴ فروش خودروهای برقی در چین به حدود ۱۸ میلیون دستگاه خواهد رسید، در حالی که فروش خودروهای بنزینی احتمالاً به حدود ۲.۹۳ میلیون کاهش خواهد یافت. همچنین طبق پیشبینیهای این نشریه، فروش خودروهای هیبریدی شارژی در سال ۲۰۲۵ به ۴.۳۹ میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت. در صورت ادامه روند کنونی، این نوع خودروها در سال ۲۰۳۳ رکورد فروش ۶.۰۵ میلیون دستگاه را ثبت خواهند کرد. خودروهای هیبریدی سنتی هم سهمی بین ۷۳۰ تا یک میلیون دستگاه را در دهه آینده خواهند داشت.
رقابت فشرده در بازار خودروهای برقی
بازار خودروهای برقی در چین با وجود رشد سریع، شاهد رقابت شدید و کاهش حاشیه سود خواهد بود. تحلیل گران معتقدند تنها خودروسازانی که بتوانند خودروهای باکیفیت را با قیمتی رقابتی ارائه دهند، در این بازار باقی خواهند ماند.
کاهش سهم خودروهای خارجی
به احتمال زیاد در پایان سال ۲۰۲۴، سهم خودروهای خارجی در چین به ۳۷ درصد کاهش یافت. برای مقایسه بد نیست بدانید این رقم در سال ۲۰۲۰ برابر با ۶۴ درصد بود. این موضوع به خوبی تغییر در سلیقه مشتریان چینی و گرایش آنها به سمت مدلهای داخلی را منعکس میکند.
source