مدل جدید ناتیلوس لینکلن ثابت کرد که کیفیت لازم برای ارتقاء این برند به سطحی تازه و عالی را دارد. در این مطلب به بررسی این خودرو می پردازیم.
لینکلن ناتیلوس جدید، برندهی جایزه SUV سال ۲۰۲۵ موتورترند است. اما واقعا کسی این این را پیشبینی کرده بود؟ بررسی یادداشتهای داوران و ارزیابی کنندگان نشان میدهد که تعداد کمی از این موضوع مطلع بودند. اما از روز اول فرآیند ارزیابی SUVOTY که پنج روز زمان برد، ناتیلوس حالوهوای فینالیست قطعی یا حتی برندهی مسلم را داشت.
این انتخاب با توجه به رقابت سنگینی که با آن مواجه بود تاثیرگذار است. چرا که درباره رقبای بزرگی مثل تویوتا لند کروز و لکسس GX550، هیوندای سانتافه و ارزش فوقالعادهاش، SUV شگفتانگیز و عجیب GMC هامر، و حتی ریویان R1S نسل دوم که هم پورشه ۹۱۱ است و هم فورد رپتور صحبت میکنیم و فراموش نکنید که G Wagen قدرتمند مرسدس هم در این بین حضور دارد. با این حال، چیزهایی در مورد ناتیلوس وجود داشت که بر روی نظرکارشناسان تأثیر گذاشت و در نهایت این کراساوور لوکس دو ردیفه با ظاهری زیبا را بالاتر از همهی دیگران قرار داد. همانطور که آلیسا پریدل، ویرایشگر دیترویت گفت، “ناتیلوس نشان لینکلن را به سطح دیگری میبرد.”
لینکلن ناتیلوس چیست؟
لینکلن ناتیلوس در سنل دوم خودش که دو ردیفه و پنج نفره است، بین مدل بزرگتر لینکلن یعنی آوییتور سه ردیفه هفتنفره و مدل کوچکتر و ارزانتر کُرسِیر دو ردیفه و پنجنفره قرار میگیره. قیمت این خودرو از ۵۲ هزار دلار شروع می شود و قابلیت انتخاب دو نوع پیشرانه و سه تریم مختلف دارید؛ Premier۵۲,۰۱۰ دلار، Reserve ۵۶,۴۴۵ دلار و Black Label ۷۵,۹۴۵ دلار.
ناتیلوس دارای آخرین زبان طراحی برند با تفسیر زیبایی از جلوپنجره جدید “گلایدری” است. مدل آزمایشی در این رقابت، از تریم گرانقیمت Black Label با همان جلوپنجره گلایدری روشن بود که با چراغهای عقب ترکیب میشود تا وقتی که به ناتیلوس نزدیک میشوید یا قفل آن را باز میکنید، یک نمایش نور جذاب به شما ارائه دهد. تنها موردی که خودروی آزمایشی این تریم به طور استاندارد نداشت، بسته جذاب Jet Appearance بود که اکثر قسمت های کروم ناتیلوس را به رنگ مشکی در می آورد. این خودروی بر روی رینگهای ۲۱ اینچی و ۱۱ پرهای زیبا سوار بود، هر چند که بسته Jet چرخهای ۲۲ اینچی را به شما هدیه میدهد.
راننده و مسافران از انواع آپشنهای راحتی و لوکس برخوردار هستند. از جمله صندلیهای جلو با ۲۴ حالت ماساژ، گرمایش و تهویه، حذف صدای فعال و یک صفحه نمایش ۴۸ اینچی بزرگ که قابلیت تنظیمهای مختلفی دارد و اطلاعات زیادی را به همه مسافران نمایش میدهد. مواد با ظاهر زیبا در این خودرو وجود دارد و حتی جزئیاتی مانند تزئینات چوبی در جاهایی که اکثر خودروسازان معمولاً نادیده میگیرند، قرار دارد. همه مدلهای ناتیلوس با سه عطر رویال موجود هستند (لینکلن چهار گزینه اضافی ارائه میدهد اگر سه گزینه اولیه مورد پسند شما نبود)، و بلک لیبل شاید بهترین سیستم صوتی کارخانهای را که در حال حاضر به فروش میرسد، به لطف ریول و ۲۸ بلندگو داشته باشد. در این بین باید تحسین ویژهای هم برای صندلیهای چرم ونیزی رد قائل باشیم. اسکات ایوانز، سردبیر بخش آپشنها گفت: “این چرم به رنگ کاراملی سوخته فوقالعاده است” و “دوخت سفید یک طراحی زیبا را ایجاد میکند.” اما قسمت جالبتر اینجاست که صندلیهای عقب حتی راحتتر هستند!
نیروی محرکه استاندارد لینکلن از یک موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ خطی چهار سیلندر است که به یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته متصل شده است. این موتور ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۰نیوتن متر گشتاور تولید میکند. اگر ۱۵۰۰ دلار اضافی بپردازید، نسخه هیبریدی ارائه میشود که در آن گیربکس هشت سرعته با یک eCVT جایگزین میشود. بخش e به این معناست که دو ژنراتور وجود دارد که ۱۶۸ اسب بخار و ۳۲۰نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس ضریب متغیر پیوسته اضافه میکنند و مجموع قدرت به ۳۰۰ اسب بخار و ۴۰۰نیوتن متر میرسد. سیستم چهار چرخ متحرک در این خودرو استاندارد است. عملکرد آن مناسب است، زیرا تیم تست موفق شد زمان ۰ تا ۱۰۰کیلومتر در ساعت را ۶.۹ ثانیه و زمان مسافت ۴۰۰ متر را ۱۵.۲ ثانیه در سرعت ۱۶۰ کیلومتر ثبت کند. در مورد ترمز هم باید گفت ، فاصله توقف ۴۰ متر از ۱۰۰کیلومتر در ساعت و زمان ۲۸.۸ ثانیه ثبت شد. بنابراین لینکلن ناتیلوس از نظر عملکرد در حد اعجاب انگیز نیست و یک مجموعه متوسط محسوب میشود.
معیارهای کلیدی ششگانه را بشناسید
اولین معیار کلیدی داوران پیشرفت در طراحی است. فضای داخلی لینکلن دقیقاً همان چیزی است که باید باشد. فرانک مارکوس، مدیر بخش فنی به محض اینکه پشت فرمان بیضی دو پره نشست با صدای بلند گفت: چقدر تاثیر اولیه شگفت انگیزی دارد!
لینکلن یک فضای داخلی باورنکردنی لوکس و شیک طراحی کرده. شما وسوسه میشوید که بیشتر تحت تأثیر صفحه نمایش بزرگ ۴۸ اینچی قرار بگیرید و کیفیت صندلیها واقعاً توجه شما را جلب میکند. این صندلیها از نظر ظاهری، احساس و راحتی به سبک کاملا مدرن هستند. نکته ویژه برای مسافرانی که قصد سفر طولانیمدت دارند این است که بالشتکهای ران چپ و راست میتوانند به طور مستقل بالا و پایین بروند و این یک مزیت بزرگ در طول سفر است. صندلی عقب هم که بیشتر شبیه مبل است جای کاملا مناسبی برای نشستن دارد. ضمن اینکه سیستم صوتی ربل هم بلندگوها را پشت شبکه هایی توری مانند با ظاهری شیک قرار داده است.
تقریبا توجه همه داوران به صفحه دیجیتال لینکلن ناتلیوس جلب شده بود. این نمایشگرها فوقالعاده زیبا و در عین حال نوآورانه و هم کاربردی طراحی شده بودند.نمایشگرهای لینکلن تجربه های شلوغ و غیرضروری صفحههای دیجیتال خودروهای امروزی را از بین برده اند.بر خلاف تجربه ای که در بنز یا ب ام و دارید و گاها نمی توانید چیزی را پیدا کنید اطلاعات در ناتیلوس به راحتی در دسترس هستند. کارشناس مکزیکی، میگل کوتینا، گفت که این صفحهی بزرگ “به ایجاد محیطی بدون استرس در کابین کمک میکند و جوی از آرامش ایجاد میکند.” میتوانید اطلاعاتی را که به شما نشان میدهد، سفارشی کنید و حتی یک دکمهی آرامش نیز وجود دارد که قسمت زیادی از نمایشگررا خاموش میکند و بهتر است در شب از این حالت استفاده کنید تا رانندگی بهتری تجربه کنید. داوران به لینکلن به خاطر طراحیاش و رهایی از هژمونی کابینهای آلمانی احترام میگذارند.
اوج مهندسی
اوج مهندسی معیار بعدی است و ناتیلوس امتیازهای زیادی از این بخش میگیرد. به طورکلی گیربکس های CVT امتیاز بالایی ندارند اما در لینکلن اینطور نیست. تیم مهندسی لینکلن کار فوقالعادهای در پنهان کردن نالههای معمول و خشن این جعبه دنده ها انجام داده اند. همانطور که Erik Johnson، مدیر دیجیتال، دربارهی عملکرد CVT در حالت تخته گاز گفت: “این حتی ذره ای هم بد به نظر نمیرسد.” شما هرگز نمیفهمید این ناتیلوس، که از مدلهای با تجهیزات کامل Black Label Hybrid است، یک خودروی هیبریدی است. ادغام بین موتورهای الکتریکی همراه با CVT و موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ خطی چهار سیلندر فوقالعاده است و اینجاست که یک هیبرید چهار سیلندر واقعاً میتواند یک سیستم قدرت عالی برای یک وسیله نقلیه لوکس باشد. این سیستم به Nautilus بیش از ۸۰۰ کیلومتر مسافت با هر باک سوخت میدهد. لینکلن از معماری فورد C2 که پلتفرم برانکو اسپورت، اسکیپ و ماوریک است، استفاده کرده و موفق شده یک رقیب برای آئودی، بیامو، لکسوس و مرسدس بسازد. این واقعاً یک مهندسی درخشان است.
در ظاهر به عنوان یک عنصر طراحی، صفحه نمایش بزرگ کابین همچنین شامل مهندسی بسیار خوبی است و با راهاندازی ناویگاتور ۲۰۲۵، لینکلن این تکنولوژی را گسترش میدهد. اگر به فرمان بیضی شکل دوشاخهاش نگاه کنید، میبینید که پدهای دستگیره انگشت به نظر خالی هستند اما به هر قسمتی از کنترل دست بزنید، عملکردهای مختلف روی صفحه نمایش نشان داده میشوند.
عملکرد مورد نظر
همیشه به یاد داشته باشید که خودروهای لوکس با عملکرد فنی خیره کنندهتر نسبت به خودروهای معمولی از نقطه A به B حرکت نمیکنند. پس در واقع خرید یک خودروی لوکس آنچنان هم ضروری به نظر نمیرسد. ترفند فروش یک SUV لوکس و در واقع خرج کردن پول اضافی، این است که مردم را وادار کنید محصولی را بخرند که مطابق با انتظارت آنا در حد اعلا باشد. در مورد لینکلن هم داوران و کارشناسان به محض باز کردن درب ناتیلوس شگفتزده شدند که بیشتر به دلیل زیبایی و سطح لاکچری بودن کابین این خودرو بود. در واقع لینکلن همان کاری را کرده بود که دیگران منتظرش بودند. کمپانی لینکلن اخیراً زیاد در این باره صحبت کرده و ادعا میکند که خودروهایش “مکانهای مقدس” هستند و ظاهرا برند لاکچری فورد(لینکلن) حق دارد چنین ادعایی مطرح کند. اغراق نیست اگر بگوییم لینکلن ناتیلوس آنقدر در ایجاد یک محیط لوکس خوب است که نظر مردم را درباره برند لینکلن تغییر دهد.
در گذشته، همیشه یک “آره، ولی” مرتبط با لینکلن وجود داشت. با ناتیلوس اما، از ابتدا تا انتها داوران تحت تأثیر قرار گرفتند. یکی از کارشناسان به نام کورتینا گفت: “با این همه امکانات لوکس و راحتی بهویژه در تریم بلک لیبل، لینکلن یک کلاس خاص و منحصر به فرد از لوکس بودن را ساخته است”.
کارایی، ایمنی و ارزش
این خودرو کاملاً برقی نیست، اما سیستم هیبریدی ناتیلوس به میزان معقول بنزین مصرف میکند، هرچند که مصرف سوخت مشاهده شده ما تقریبا ۷/۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که از مقدار میانگین استاندارد هم پایین تر است. وزن لینکلن ناتیلوس حدود ۲۱۰۰کیلوگرم است که بخشی از این وزن بدون شک به امتیاز برتر ایمنی ناتیلوس از IIHS کمک میکند. باید اشاره اشاره کرد که چنین نمرهای (بالاترین نمره موجود) این روزها به دلیل تغییرات در روش های تست ایمنی به راحتی به دست نمیآید.
در مورد ارزش، مدل هیبریدی بلک لیبل که تست شد، قیمتش کمتر از ۸۰,۰۰۰ دلار است و به نظر نمیرسد که مقدار خیلی زیادی در ازای چیزی که دریافت می کنید باشد. با این حال، در طول تست به این نکته توجه شد که مدل پرمیوم با قیمت ۵۲,۰۱۰ دلار شروع میشود که با رقبا همخوانی دارد. جالب است بدانید قبلا تویوتا rav4هایی تست شده که قیمتی بیش از این مقدار داشته اند. پس لیمکلن ناتیلوس واقعا میتواند یک گزینه ارزنده باشد.
آیا لینکلن ناتیلوس بی نقص است؟
خیر، هیچ ماشینی اینطور نیست. به نوعی، ۸۰ هزار دلار برای هر چیزی که بر مبنای فورد اسکِیپ ساخته می شود، فارغ از اینکه چقدر خوب کار شده است، غیرعادی به نظر می رسد. ناتیلوس هرچند از نظر لوکس بودن با آلمانیها به خوبی رقابت میکند، اما وقتی به اعداد و عملکرد میرسید، بلافاصله میفهمید که بخش پرفورمنس فورد در طراحی این ناتیلوس دخالتی نداشته. با این حال، وقتی که خودرو را به حالت رانندگی Excite تغییر می دهید، در جادههای پرپیچوخم خیلی از چیزی که انتظار دارید لذت رانندگی را به شما ارئه می دهد. استفاده از لاستیکهای بزرگ یعنی ایجاد صدای بلند در شهر، اما خوشبختانه این رینگ و تایرها در سرعتهای بالا بی صدا هستند. ضمن اینکه صفحه نمایشگرهای این خودرو می توانستند عملکردی روان تر داشته باشند و تم های تصویری بهتری را ارائه دهند.
نوتیلوس اولین خودروی برنده جایزه موتورترند سال است که در چین ساخته شده! میدانیم که این موضوع برای برخی از افراد غیرقابل باور است اما قبل از هر چیز به این فکر کنید که به این فکر کنید که بهترین گوشی های امریکایی هم در چین مونتاژ می شوند. نکته اینجاست که امریکاییها مشکلی برای خرید کالاهای چینی ندارند. فقط به خرید خودروهایی که در چین ساخته می شوند عادت ندارند.
یک گزینه خیلی خوب
لینکلن با ناتیلوس به طور جدی میزان انتظارات را بالا برد و خودش را هم در موقعیت بهتری قرار داد. اگر به ماشینهایی که با این خوردو رقابت داشتند بیندازید (کادیلاک XT5، لکسس RX، جنسیس GV80، اینفینیتی QX50، و ولوو XC90) ناوتیلوس بهترین گزینه است. اگر به ماشینهای آلمانی هم نگاه کنید، مخصوصاً آئودی Q5 و Q8، بیامو X3 و X5، یا مرسدس بنز GLC و GLE (لینکلن بین رنج قیمتها این خودروهاست)، ناوتیلوس توانایی رقابت با همه آنها را دارد و دلیل اصلی آن هم حس خوب و آرام رانندگی با این خودرو است. “رانندگی در بزرگراه با سیستم فوقالعاده کروز فعال، دستها روی زانوها، و یک صندلی ماساژور که استرس را از بین میبرد، یکی از بهترین راهها برای عبور از زندگیه.” این نظر یکی از داوران ارشد تست و انتخاب بهترین SUV سال است.
باید گفت که لینکلن هنر این را به خوبی یاد گرفته است که هر سرنشینی را باارزش احساس کند، بدون آنکه چیزی برای آن ها کم بگذارد. ناتیلوس در هر زمینه ای پاسخگو است.
قیمت | ۷۷۰۰۰-۷۹۰۰۰دلار |
قدرت | ۳۰۰اسب بخار قدرت / ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۶.۹ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۲ ثانیه با ثبت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
مسافت ترمز ۱۰۰-۰ | ۴۰متر |
شتاب جانبی | ۰/74g |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۷لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
حداکثر برد ترکیبی | ۹۶۰ کیلومتر |
وزن (جلو/عقب) | ۲۱۴۰ کیلوگرم(۵۶/۴۴) |
فاصله محوری | ۲۹۰۰ میلیمتر |
ابعاد (طول/ عرض / ارتفاع) | ۴۹۰۷/۲۰۲۶/۱۷۳۲میلیمتر |
source