به گزارش صنعت ماشین،

  کرمان موتور به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز بخش خصوصی به حساب می‌‎آید که همواره با محصولات باکیفیتش در بازار به جایگاه بسیار خاصی از منظر مشتریان دست یافته است. این شرکت خودروساز موفق خصوصی روز شنبه 8 دی‌ماه سال جاری با همکاری و همت شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان‌خودرو(کادک) رویدادی را در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار کرد؛ در این رویداد و همایش مدیرعامل کرمان موتور سامان فیروزی، 250 شرکت قطعه‌ساز و نمایندگان محترم شواری اسلامی حضور داشتند. 

خودروسازی به سبک کرمان موتور و نه گفتن به مونتاژ کاری!

خودروسازی با تعریف صحیح!

باتوجه به حضور بیش از سه دهه کرمان موتور در صنعت خودروسازی، این شرکت همواره سعی داشته تا با ارائه محصولات باکیفیت و تمرکز بر تولید داخل آن، به یک خودروساز به معنای واقعی بدل شود. بر این اساس سامان فیروزی مدیرعامل کرمان موتور در ابتدای مراسم اینچنین توضیح داد« از سال 1371 شمسی همه شما کرمان موتور را به عنوان یک شرکت مونتاژ کار می‌شناسید. همچنین کرما‌ن‌موتور تنها تا سه سال قبل یک شرکت مونتاژ کار بود، هرچند که مونتاژ کاری نامناسب نبوده و بنده با آن مخالفتی ندارم. اما اخیرا این واژه در کشورمان بار منفی پیدا کرده است. بر این اساس به لطف تجربه سال‌ها در این زمینه، در سال‌های اخیر مونتاژ کاری مشکلات عدیده‌ای برای ما به وجود آورده و همچنین کار و اشتغال ما را نیز با تهدید مواجه کرد. بر این اساس سیاست مونتاژکاری را کنار گذاشتیم و به سمت طراحی و ساخت قدم برداشتیم. این دو مهم سبب شد تا ما را به سمت خودروساز شدن بکشاند. امروز در حضور قطعه‌سازان می‌خواهم برنامه یا بهتر بگوییم عهدی بایکدیگر ببندیم که اسم آن را عهد 1407 کرمان‌موتور می‌گذارم. ما می‌خواهیم تا سال 1407 ثابت کنیم که خودروسازی در کشورمان با انتظارات افکار عمومی قابل جمع است. به این معنا که همه ما می‌دانیم افکار عمومی دیدگاه خوبی به خودروسازی کشور ندارد. اما امروز این قول را به شما می‌دهم که تا سال 1407 این نوع تفکر، ذهنیت و دیدگاه به صورت کامل از صنعت خودرو حذف شود. زیرا همان‌طور که می‌دانید که این مهم در عهد1407 یا به قول انگلیسی‌ها  Promise 1407 امکان‌پذیر خواهد شد.» در ادامه سامان فیروزی به صورت دقیق مقوله‌های بسیاری را در این مسیر خودروسازی کرمان‌موتور مطرح کرد. 

وی با مطرح کردن این پرسش‌های صحیح پاسخ آن را به صورت کامل ارائه کرد.

ما در این برنامه یا عهد چه می‌خواهیم؟

« همه ما می‌دانیم که باتوجه به شرایط تحریم، اتفاقات سیاسی و همچنین نزاع سیاسی بین کشور چین و آمریکا، چالش‌های نیز در این مسیر وجود دارد. ابتدا ما با شناسایی چالش‌های داخلی از جمله عدم تخصیص ارز یا سیاسی بودن صنعت خودرو و چالش‌های خارجی مانند تحریم‌ها، برنامه‌ریزی دقیقی را انجام دادیم. هرچند که باید باتوجه به حضور نمایندگان مجلس شواری اسلامی این مهم را مطرح کنم که صنعت خودرو سیاسی است. زیرا اگر فردی بخواهد در افکار عمومی محبوب شود، در گام نخست پای صنعت خودرو را به میان می‌کشد. بنابراین صنعت خودرو نه تنها یک مساله اقتصادی و فنی است، بلکه یک بحث سیاسی در خود دارد. بنابراین ما باید تا سال 1407 این چالش‌ها را مرتفع و با برنامه‌ریزی صحیح به این چالش غلبه کنیم.»

خودروسازی به سبک کرمان موتور و نه گفتن به مونتاژ کاری!

همچنین سامان فیروزی درباره میزان تولید کرمان موتور و برنامه این خودروساز برای تولید این‌گونه توضیح داد:

شرایط فعلی ما در صنعت خودرو چگونه است؟

« ما در سال 1402 ؛ 72 هزار خودرو به تولید رساندیم. جالب است بدانید که در سال گذشته 50 درصد خودروهای تولید داخلی و 50 درصد الباقی آن CKD مونتاژی بودند. برنامه تولید ما برای سال جاری 120 هزار دستگاه بود، اما به دلیل اتفاقات و اختلال‌ها و بحرانی پیش آمده؛ تا پایان سال جاری به 90 هزار دستگاه خواهیم رسید. هرچند باید اضافه کنم که در سال گذشته رشد تولید 102 درصد تجربه کردیم. همچنین ضرورت‌های عملیاتی ما 1.3 میلیارد دلار بوده که کرمان‌موتور را به این جایگاه رسانده که برای تولید 300 هزار دستگاه خودرو نیازی به سرمایه‌گذاری ندارد. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری انجام شده سبب شده تا ظرفیت تولید تا 300 هزار دستگاه ایجاد و آماده بهره‌برداری باشد. این مهم چشم‌نوازی است که در عهد 1407 باید به آن برسیم و تا آن زمان کرمان‌موتور به ظرفیت صد در صدی اسمی 300 هزار دستگاه دست خواهد یافت. همچنین ما برنامه‌ریزی کردیم که در این چهار سال بیش از 300 میلیون دلار در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنیم، نتیجه این 300 میلیون دلار، خلق 12 مدل جدید خودرو است.»

خلق محصول جدید با پلتفرم‌های بومی

کرمان موتور که اخیرا با پلتفرم بومی خود توانسته محصول تولید داخل خود را نیز به عرصه تولید برساند، قصد دارد تا این مهم را پرقدرت‌تر به جلو ببرد. سامان فیروزی در این باره اضافه کرد« با سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری، 12 مدل خودرو به تولید خواهیم رساند که تا سال 1407، 12 مدل خودرو را عرضه می‌کنیم. از این تعداد 8 مدل هیبریدی و برقی و 4 مدل بنزینی خواهند بود. در واقع 80 درصد سبد محصولات ما بومی خواهند بود. در حال حاضر ما 50 درصد بومی و 50 درصد وابسته به خارج هستیم که تا سال 1407 بیش از 80 درصد سبد محصولات‌مان تولید داخل و بومی خواهد بود. به این معنا که تنها 30 درصد هیبریدی و 10 درصد برقی نیز است. این ماحصل طرح جامع و کاملی است که امیدواریم تا سال 1407 تحقق یابد.»

خودروسازی به سبک کرمان موتور و نه گفتن به مونتاژ کاری!

همچنین فیروزی با ارائه سوال دیگر برنامه عهد1407 کرمان موتور را کامل شرح داد.
 
چگونه به اهداف‌مان برسیم؟

« ما بیشتر تمرکزمان را بر زنجیره تامین گذاشتیم که بتوانیم باتوجه به شرایط نوسانی کشور، تاب‌آوری داشته باشیم و اختلال در این مسیر ایجاد نشود و کم‌ترین تاثیر پذیری را داشته باشیم. بایستی ما تعاریف جدیدی از اقتصادی داشته باشیم که این مهم بتواند ما را در مقابل این تهدید همراهی کند و به ما کمک کند تا از این فضای کسب و کار متغیر عبور کنیم. ما تا سال 1407 به 300 هزار دستگاه خواهیم رسید و برای بخش تحقیق و توسعه قول می‌دهیم که در این برنامه 3 درصد از فروش‌مان را به تحقیق و توسعه اختصاص دهیم. 300 میلیون دلاری که اعلام کردم برای بخش تحقیق و توسعه؛ از فروش خواهد بود. استراتژی اصلی ما نیز مانند سایر خودروسازان مطرح، برقی‌سازی است، اما برقی سازی نه به عنوان خودرو برقی، بلکه منظورمان این است که نقش برق در خودرو بسیار حائز اهمیت است که از فعال‌سازی آپشن‌ها تا تامین نیروی قوای محرکه همگی برعهده این مهم است. همچنین باید این نکته را اضافه کنم که رابطه با قطعه‌سازان بسیار مهم است. چراکه تعریف اقتصادی و شراکت اقتصادی بین ما و زنجیره تامین بسیار حائز اهمیت است. ما رویکردمان را از قیمت محاسباتی به رویکرد مذاکره محور تغییر دادیم. یعنی هر تفاهمی که انجام می‌دهیم بایستی بر اساس توافق باشد. چراکه اگر این چنین نباشد، شاهد شرایط کنونی خواهیم بود که همواره در نوسان است. به عبارت دیگر قطعه‌ای که خودروساز دو ماه قبل سفارش داده با دلار 50 هزار تومان بوده، اما امروز خودروساز برای پرداخت به قطعه‌ساز بایستی با دلار 80 هزار تومان محاسبه انجام دهد. بنابراین جایگزینی برای قطعه‌ساز دشوار و مشکل است که بایستی اصلاح شود. ما باید خودمان را در مقابل نوسانات محیط اقتصادی بیمه کنیم. موضوع دیگر در زمینه خلق دانش و کسب دانش است که بایستی باهم در این مسیر شریک باشیم، یعنی اگر من خودروساز دانشی را توسعه می‌دهم یا بدست می‌آوریم بایستی قطعه‌ساز نیز باید در این مسیر حضور داشته باشد، یا بالعکس اگر قطعه‌سازی در حال توسعه یک مجموعه یا محصولی یا فناوری است؛ ما باید در کنار آن باشیم و استفاده از آن محصول برای ما امکان‌پذیر شود. بنابراین ما بسیار مشتاق همکاری با قطعه‌سازان هستیم. چراکه این مهم به خوبی در خودروسازان مطرح نشان داده که منجربه رشد و توسعه آن‌ها شده است.»

خودروسازی به سبک کرمان موتور و نه گفتن به مونتاژ کاری!

در بخش دیگری از گفته‌های سامان فیروزی به توسعه بخش فنی نیز اشاره کرد. 

وی اینطور افزود که« ما تا سال 1407 با توسعه سه پلتفرم KP1 و KP2 و PS1 ، می‌توانیم 8 محصول جدید روی آن توسعه و به بازار عرضه کنیم. همچنین درباره همکاری با دانشگاه کرمان‌موتور در شهر البرز باید مطرح کنم که در ماه‌های آتی این دانشگاه تاسیس و از نیروهای فارغ‌التحصیل در مجموعه خودمان استفاده خواهیم کرد. از سوی دیگر در زمینه خودروهای هوشمند که تقاضای نیاز روز مشتریان است، بایستی توجه به توسعه آن داشته باشیم که یکی از برنامه‌های ما در این مسیر توسعه خودروهای هوشمند خواهد بود. در اینجا اعلام می‌کنم که کرمان‌موتور به فناوری خودروهای هیبرید و توسعه فناوری سیستم انتقال قدرت DHT نیز روی آورده که اولین خط پیشرانه‌های TGDI را راه‌اندازی کردیم و خط تولید گیربکس‌های DCT یا دوکلاچه را نیز از سه ماه آینده آغاز خواهیم کرد. در پایان نیز اشاره‌ای به محصول جدید هاچ‌بک کرمان‌موتور یا شادو می‌کنم که به‌روی پلتفرم P12 توسعه یافته است و توسعه محصول KP1 نیز به‌زودی آغاز خواهد شد.»

خودروسازی به سبک کرمان موتور و نه گفتن به مونتاژ کاری!

ابوالفضل خلخالی به عنوان معاون توسعه محصول کرمان‌موتور در بخش پایانی این همایش اذعان کرد

« کرمان‌موتور برای تولید یک محصول برقی روی ایگل برقی سرمایه‌گذاری کرده که بخش طراحی و مهندسی آن توسط تیم این خودمان صورت گرفته است. همچنین ایگل هیبریدی نیز روی پلتفرم PS1 توسعه یافته که در حال انجام تست‌های اولیه و همچنین توسعه مهندسی است. همچنین درباره پلتفرم جدید KP1 و KP2 توضیح دهم که هر دو پلتفرم به منظور سهم داخلی‌سازی بیش‌تر بوده که کرمان‌موتور را به یک خودروساز بدل سازد. همچنین در زمینه پلتفرم PS1 باید بگوییم که 70 درصد از آن داخلی‌سازی شده و در زمینه زنجیره تامین باتوجه به تکنولوژی پلتفرم‌های جدید، بایستی مسیر پیشرفت و توسعه را دنبال کنیم تا بتوانیم محصول باکیفیت و قطعات جدید و تکنولوژی پیشرفته را به تولید برسانیم، همچنین به منظور ارتقای تکنولوژی در پلتفرم‌ها از زنجیره تامین داخلی استفاده کردیم که بتوانیم به خوبی سهم داخلی سازی را افزایش دهیم.» 

source