#image_title
مقایسه کی ام سی T9 با بهمن G9 رقابت غول‌های آفرود

کی ام سی T9 و بهمن G9 دو پیکاپ دو دیفرانسیل آفرودی مونتاژی هستند که به تازگی در بازار عرضه شده اند. در این مطلب به مقایسه این دو می پردازیم.

بازار پیکاپ‌های آفرودی نسبتاً لوکس در ایران به واسطه محصولات چینی تا حدودی داغ‌تر شده است. خودروهایی از برندهای جک با نشان کی ام سی و دیگر محصولات چینی در حال حاضر بازار ایران را به سلطه خود درآورده‌اند. در این بین، کی ام سی T9 و بهمن G9 دو محصول نسبتاً محبوب و شناخته‌شده بازار پیکاپ‌های کشور به شمار می‌روند که رقیب مستقیم یکدیگر هستند. در ادامه به مقایسه کی ام سی T9 و بهمن G9 می‌پردازیم تا ببینیم کدام وانت پیکاپ مونتاژی بازار، قابلیت‌های بهتری در زمینه آفرود و کاربردهای خدماتی یا خانوادگی برای مشتریان ارائه می‌دهد.

درباره بهمن G9 و کی ام سی T9

پیکاپ T9 از محصولات نسبتاً جدید کمپانی جک چین به شمار می‌رود که در سال ۲۰۲۳ رونمایی شد. این خودرو بر اساس پلتفرم جک T8 توسعه یافته و در واقع به نوعی نسخه به‌روز شده و بهبود‌یافته آن محسوب می‌شود. جک T9 در بازار ایران با نام KMC T9 به فروش می‌رسد و شرکت کرمان موتور مسئولیت مونتاژ و عرضه آن را بر عهده دارد.

اما گروه بهمن، که از سال‌ها پیش با برند ZX Auto چین در زمینه تولید وانت پیکاپ کاپرا همکاری داشته است، حالا یک محصول جدید از این شرکت با نام ترالرد را برای بازار ایران انتخاب کرده است. البته طبق معمول، نام و نشان آن را تغییر داده و حالا این وانت پیکاپ بزرگ با نام بهمن G9 در کشورمان به‌صورت مونتاژی عرضه می‌شود. این خودرو نخستین‌بار طی سال ۲۰۱۶ رونمایی شد و تاکنون در قالب چندین نسخه فیس‌لیفت به بازارهای مختلف راه پیدا کرده است.

ویدیوی معرفی بهمن G9

ویدیوی معرفی KMC T9

مقایسه طراحی بدنه

انصافاً نوع طراحی بیرونی کی‌ ام‌ سی T9 و بهمن G9 به‌عنوان وانت پیکاپ‌های آفرودی دو دیفرانسیل بسیار متناسب و جذاب دیده می‌شود. در این بین، چهره بهمن G9 حالت خشن و زمخت‌تری دارد و ما را به یاد محصولات جذاب آمریکایی در کلاس خودروهای وانت پیکاپ بزرگ می‌اندازد.

مقایسه کی ام سی T9 با بهمن G9 رقابت غول‌های آفرود

اما کی‌ ام‌ سی T9 بیشتر سعی دارد تا چهره‌ای مدرن و آینده‌نگرانه از خود به نمایش بگذارد تا بدین ترتیب سلیقه‌های جدید را نیز پوشش دهد و خود را به‌عنوان یک محصول آینده‌نگر، حداقل از لحاظ طراحی ظاهری، به بازار معرفی کند. طرح نمای جانبی هر دو خودرو مطابق اکثر خودروهای کلاسیک‌ این حوزه، خوش‌استایل، عضلانی و البته ساده دیده می‌شود. نمای عقب آن‌ها نیز در همان سبک همیشگی، اما نسبتاً به‌روز شده و متناسب با سلیقه‌های مدرن‌تر به چشم می‌آید.

مقایسه کی ام سی T9 با بهمن G9 رقابت غول‌های آفرود

در مجموع، نوع طراحی بیرونی هر دو خودرو کاملاً جذاب است؛ اما بهمن G9 حالت زمخت و پرصلابت‌تری ارائه می‌دهد، در صورتی که کی ام سی T9 کمی مدرن‌تر است و ضمن ارائه یک قد و قامت پرابهت، استایل امروزی‌تری را به نمایش می‌گذارد.

مقایسه مشخصات فنی بهمن G9 و کی ام سی T9

بخش فنی این دو خودرو بسیار به هم نزدیک و مشابه است؛ چراکه هر دوی آن‌ها دارای موتور چهار سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ TGDi بوده و از گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته استفاده می‌کنند. در این بین، موتور کی ام سی T9 قدرتی نزدیک به ۲۲۵ اسب بخار و ۳۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این در حالی است که موتور بهمن جی۹ حدود ۲۲۰ اسب بخار قدرت دارد و گشتاور آن نیز به ۳۶۰ نیوتن‌متر می‌رسد.

اختلاف وزن این دو خودرو هم خیلی زیاد نیست و هر دو آن‌ها چیزی بیش از دو تن وزن دارند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که شتاب‌گیری قابل قبولی ارائه دهند و با توجه به گشتاور بالای پیشرانه، کشش مناسبی در عبور از مسیرهای آفرودی، به‌ویژه هنگام استفاده از سیستم چهار چرخ محرک سنگین، از خود نشان دهند.

با توجه به ارتفاع مناسب هر دو خودرو از سطح زمین، زوایای فرار و حمله قابل قبولی برای آن‌ها وجود دارد که قابلیت عبور از مسیرهای ناهموار را بهبود می‌بخشد. در این بین، به نظر می‌رسد که بهمن G9 از این نظر نسبت به کی ام سی T9 وضعیت کمی بهتری داشته باشد. ضمناً وجود قفل اتوماتیک دیفرانسیل عقب در هر دو خودرو باعث بهبود قابلیت عبور از مسیرهای ناهموار، به‌ویژه هنگام اصطلاحاً سه‌لنگ شدن خودرو خواهد شد.

میانگین مصرف سوخت این دو خودرو هم خیلی با ه م تفاوت ندارد؛ چراکه کی ام سی T9 حدود ۹.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند، و این در حالی است که میانگین مصرف سوخت بهمن G9 نزدیک به ۱۰.۱ لیتر است.

خودرو کی ام سی T9 بهمن G9
موتور ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi
حجم موتور ۲ لیتر ۲ لیتر
توان خروجی ۲۲۵ اسب بخار – ۳۸۰ نیوتن متر ۱۹۵ اسب بخار – ۳۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته AT ۸ سرعته AT
انتقال قدرت دو دیفرانسیل دو دیفرانسیل
شتاب ۰-۱۰۰ -ثانیه – ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۹.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۱۰.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت ۱۸۰ کیلومتربرساعت
وزن ۲۰۵۰ کیلوگرم ۲۰۶۰ کیلوگرم
حجم باک ۷۶ لیتر ۸۰ لیتر
ابعاد بدنه ۱۶۲۰-۱۹۶۵-۵۳۳۰ میلیمتر ۱۹۶۵-۲۰۴۵-۵۳۹۳ میلیمتر
فاصله محوری ۳۱۱۰ میلیمتر ۳۲۳۰ میلیمتر
حجم بخش بار – لیتر – لیتر

خوشبختانه سیستم تعلیق جلوی هر دو خودرو از نوع مستقل دابل ویشبون بوده و توانایی جذب ضربات در قسمت جلو را افزایش می‌دهد. این مورد برای بهبود قابلیت‌های آفرود کاملاً تأثیرگذار بوده و کارایی تعلیق جلو را بالا می‌برد. اما تعلیق عقب این دو پیکاپ چینی با هم متفاوت است. کی ام سی T9 دارای سیستم تعلیق ساده فنر تخت است و بنابراین تحمل بیشتری در حمل بارهای سنگین از خود نشان می‌دهد. اما تعلیق عقب بهمن G9 از نوع مستقل مولتی‌لینک است که باعث بهبود کیفیت سواری خواهد شد، اما به‌اندازه سیستم فنر تخت قابلیت تحمل ضربات و حمل بارهای سنگین، به‌ویژه هنگام عبور از مسیرهای آفرودی، را نخواهد داشت.

مقایسه کابین و فضای داخلی

استایل طراحی داخلی، به‌ویژه بخش داشبورد این دو خودرو، تقریباً مشابه است؛ به نحوی که یک داشبورد هندسی ساده با دریچه‌های تهویه عمودی و نمایشگر بزرگ در وسط آن، صلابت و ابهت مناسب یک خودرو آفرودی را به کاربر منتقل می‌کند.

مقایسه کی ام سی T9 با بهمن G9 رقابت غول‌های آفرود

در این بین، شاید به نظر برسد که طراحی المان‌های اصلی داشبورد و غربیلک فرمان در کی‌ ام‌ سی T9 نسبت به حریف کمی مدرن‌تر است، اما در مجموع هر دو خودرو زیبایی و صلابت موردنیاز کابین یک ماشین جدید پیکاپ دو دیفرانسیل را به چشمان بیننده منتقل می‌کنند. پنل حجیم تعویض دنده نیز بین صندلی‌های جلو جا گرفته و کلید گرد انتخاب حالت انتقال قدرت به همراه برخی دیگر از دکمه‌های موردنیاز در آن خودنمایی می‌کند.

مقایسه کی ام سی T9 با بهمن G9 رقابت غول‌های آفرود

کیفیت متریال استفاده‌شده در کابین هر دو خودرو تقریباً قابل قبول است و می‌تواند امتیاز مناسبی به دست آورد. با توجه به ابعاد بزرگ اتاق، ۵ سرنشین بزرگسال می‌توانند از کابین این دو پیکاپ چینی استفاده کنند. فضای بار نیز در هر دو خودرو بسیار بزرگ است؛ به نحوی که حداقل ۱۰۰۰ لیتر ظرفیت در حالت استاندارد دارد و می‌توان انواع چمدان و سایر لوازم را درون آن جا داد.

مقایسه امکانات و تجهیزات بهمن G9 و کی ام سی T9

با وجود آنکه کی ام سی T9 لیست بلندبالایی از امکانات را ارائه می‌دهد، اما نسبت به بهمن G9 کمی محدودیت دارد. به‌ویژه در مواردی مثل رادار اخطار برخورد از جلو، رادار خط‌خوان، سیستم تنظیم سفتی سیستم تعلیق و گرمکن صندلی‌های جلو، این اختلاف بیشتر مشخص می‌شود. بنابراین بهمن G9 از امکانات متنوع‌تری در مقایسه با کی ام سی T9 برخوردار است. 

فهرست تجهیزات کی ام سی تی۹ :

مقایسه کی ام سی T9 با بهمن G9 رقابت غول‌های آفرود

شش کیسه هوا – کنترل پایداری الکتریکی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، صندلی های برقی جلو، سانروف برقی، دسته دنده الکتریکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تریم داخلی چرم مصنوعی، تنظیم حالت رانندگی، تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ ها ( تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین )، قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، نور پردازی کابین، کلاستر دیجیتال، سنسور نور، استارت دکمه ای، آینه الکتروکرومیک، فناوری LED چراغ ها، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب و…

فهرست امکانات بهمن جی۹ :

مقایسه کی ام سی T9 با بهمن G9 رقابت غول‌های آفرود

صندلی های برقی جلو و با گرمکن، چهار کیسه هوا، تودوزی چرم مصنوعی، ترمز پارک برقی و اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور باران، دوربین ثبت وقایع، رادار خطی، اخطار برخورد از جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، کول باکس، تهویه الکتریکی، استارت دکمه ای، نورپردازی کابین، شارژر بی سیم تلفن همراه، آینه حساس به نور، تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ ها، دسته دنده الکتریکی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل حرکت در سراشیبی و… .

نتیجه‌گیری: کی ام سی T9 ارزنده‌تر است یا بهمن G9؟ 

با توجه به نکات ارائه‌شده در این مطلب می‌توان گفت که هر دو خودرو به‌عنوان یک وانت پیکاپ دو دیفرانسیل آفرودی با قابلیت‌های خانوادگی، گزینه‌های مناسبی در شرایط کنونی بازار ایران محسوب می‌شوند.  در این بین، کی ام سی T9 ظاهر مدرن‌تری ارائه می‌دهد، به دلیل سیستم فنر تخت، قابلیت حمل بار و تحمل ضربات بهتری در قسمت عقب دارد، قیمت کمتری نسبت به حریف داشته و خرید آن تا حدودی مقرون‌به‌صرفه‌تر به نظر می‌رسد. ضمن آنکه توان موتور آن نیز کمی نسبت به بهمن G9 بیشتر است، اما اختلاف آن‌ها خیلی زیاد نیست. 

در سمت دیگر، بهمن G9 امکانات بهتری دارد و طراحی ظاهری زمخت‌تر و آفرودی‌تری ارائه می‌دهد، ولی قیمت آن بالاتر است و سیستم تعلیق عقب آن برای حمل بارهای سنگین و تحمل ضربات شدید نسبت به سامانه‌های فنر تخت کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند. 
با این حساب، به نظر می‌رسد قیمت و طراحی ظاهری دو معیار اصلی در زمینه انتخاب یکی از این دو پیکاپ مونتاژی باشند که بسته به توان مالی و سلیقه مشتری، هر کدام را به گزینه‌ای مناسب برای خرید تبدیل می‌کند. ضمناً این نکته را هم باید یادآوری کرد که کی ام سی T9 تا به اینجای کار تیراژ بالاتری داشته و احتمالاً خرید و فروش و خدمات تعمیر یا نگهداری آن نیز تا حدودی نسبت به حریف راحت‌تر صورت می‌پذیرد.  

source