مهارت شغلی ، همان فهرست بلند بالایی است که در رزومه کاری خود می آورید؛ اگر با مهارت شغلی مد نظر کارفرمایان، آشنایی کافی داشته باشید، سریعتر و بهتر می توانید، رزومه خود را تقویت کرده و بر فهرست مهارت های خود بیفزایید. به طور کلی محل کاری که در آن جا مشغول به کار هستید؛ نقش تعیین کننده ای در مهارت شغلی شما، چه در بدو ورود و زمانی که مشغول به کار هستید و چه زمانی که شما مدتی در تیم مانده، مهارت های جدیدی نیز کسب کرده و بر توانایی هایتان اضافه کرده اید.
انواع مهارت شغلی
مهارت شغلی به طور کلی؛ به دو دسته اصلی تقسیم می شود. زمانی که شما برای سازمانی رزومه می فرستید، کارفرمایان به مهارت های انعطاف پذیر، قابل تعمیم و رفتاری شما اهمیت زیادی می دهند؛ این دسته از مهارت ها را تحت عنوان مهارت های نرم می شناسیم.
در درجه اول مهارت هایی قرار دارند که شما برای کسب آن ها سال ها زمان صرف کرده و آموزش های تخصصی کسب کرده اید؛ مانند آن دسته از توانایی های شغلی که شما طی تحصیل در دانشگاه و گذراندن واحد های درسی، آموخته اید.
یا آن بخش از مهارت شغلی قابل دستیابی که مربوط به تخصص شما می شود و در دسته مهارت های تخصصی رشته یا شغل شما قرار می گیرد؛ مانند مهارت برنامه نویسی پیشرفته و تولید محتوا برای یک مهندس کامپیوتر.
در ادامه مقاله با این دسته بندی از مهارت ها بیشتر آشنا خواهیم شد.
مهارت های نرم
آن دسته از مهارت ها که انعطاف پذیر، قابل تعمیم به طیف وسیعی از مشاغل است و توانایی پیشبرد اهداف در مشاغل را به کلی شامل می شود، در دسته مهارت های نرم قرار می گیرند، سازمان ها به این مهارت ها اهمیت زیادی داده و مدیران در بررسی رزومه های دریافتی، به این دسته از مهارت های شغلی توجه ویژه و زیادی نشان می دهند.
مهارت های نرم شامل:
- توانایی حل مشکلات و مدیریت بحران
- تفکر انتقادی و توانایی استدلال و تجزیه و تحلیل داده ها
- توانایی رهبری فعالیت ها
- آشنایی با نرم افزار های عمومی و ابزارهای عمومی مانند: word و office
- انعطاف پذیری و توانایی کار تیمی
- توانایی نوشتن، سخنرانی موثر و گوش دادن فعال.
مهارت های سخت
این دسته از مهارت ها همان طور که پیشتر سخن آن رفت به توانایی های تخصصی، دانش فنی و مهارت هایی مربوط می شود که شما سال های سال برای کسب آن ها زمان و انرژی صرف کرده اید. برای به دست آوردن آن ها تلاش مضاعف کرده اید، درس خوانده اید، در دوره های آموزشی خاصی ثبت نام کرده و مسیر آن را پیموده اید.
مثلا برای یک معلم، توانایی انتقال مطالب، سازماندهی و نظم بخشی به کلاس، توانایی طراحی آموزشی و نوشتن طرح درس خلاقانه در زمره این نوع توانایی ها قرار می گیرد یا یک مهندس کامپیوتر باید با نرم افزار های پیشرفته طراحی و نقشه کشی، موتور های هوشمند جست و جو، هوش مصنوعی در ابعاد پیشرفته و ویژگی های نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر آشنایی کامل و کافی داشته باشد.
تمام مهارت های نام برده شده در زمره مهارت های سخت قرار می گیرد.
چگونه مهارت شغلی خود را تقویت کنیم؟
در قدم اول به یاد داشته باشید که مهارت شغلی شما، یک شبه ارتقا نمی یابد یا به خودی خود ایجاد نمی شود.
برای کسب مهارت شغلی متناسب با نیاز خودتان و سازمان ها و برای اینکه با افزایش این نوع از مهارت ها به رضایت شغلی دست یابید.
باید صبور باشید و راه درازی را طی کنید. اما نگران نباشید در این راه تنها نیستید و حتما متخصصان، مشاوران و استادان دلسوزی خواهید یافت که علاوه بر افزایش مهارت شغلی شما از فرسودگی شغلی احتمالی در آینده نزدیک یا دور جلوگیری می کنند. برای افزایش این نوع مهارت ها ،علاوه بر تحصیلات آکادمیک، باید دوره های آموزشی خاصی را بگذرانید. در کلاس های آموزشی مربوط به حرفه کنونی، یا حرفه مورد علاقه تان ثبت نام کنید، دانش خود را ارتقا دهید, همیشه دانش خود را به روز نگه دارید و مطالعه کنید. در همایش های مربوط به رشته و شغل خود شرکت کرده و آخرین اخبار را در این زمینه دنبال کنید. از مهارت های نرم خود نیز غافل نشده و با حضور در اجتماع و قرار دادن خود در موقعیت های چالش بر انگیز آن ها را تقویت کنید.
رزومه خود را چگونه بنویسیم و مهارت های شغلی را در آن به چه ترتیبی بیاوریم.
ابتدای رزومه تان نام و نام خانوادگی و در صورت امکان یک عکس سه در چهار در دهید. استعداد های برجسته خود را در ابتدای رزومه بیاورید و روی آن ها تاکید داشته باشید. اگر در دانشگاه مطرحی درس خوانده اید یا مهارت برجسته ای در رشته و حرفه خودتان بلدید، در سطور ابتدایی رزومه آن ها را بیاورید. پس از نوشتن این بخش از رزومه نوبت نوشتن مهارت های نرم مثل: توانایی رهبری، سخنرانی، گفت و گو و تعامل سازنده، تجزیه و تحلیل و تفکر انتقادی، آشنایی با نرم افزارهای Office و photoshop را بنویسید. یکبار تمام موارد رزومه را از نظر بگذرانید و چک کنید تا چیزی از قلم نیفتد. حالا با خیال راحت رزومه خود را برای کارفرما ارسال کنید و منتظر دعوت به مصاحبه کاری بمانید؛ این نکته را فراموش نکنید که وقتی مشغول به کار هم شدید باید به صورت مداوم مهارت شغلی خود را ارتقا دهید.
جمع بندی
مهارت های شغلی به دو دسته کلی مهارت های نرم و سخت تقسیم می شوند، مدیران سازمان ها به هر دو دسته از مهارت ها اهمیت می دهند. مهارت های نرم شامل توانایی های عومی قابل تعمیم به اکثر مشاغل است مثلا توانایی خوب صحبت کردن و نوشتن و استفاده درست از نرم افزار های عمومی. مهارت های شغلی سخت نیز شامل: مهارت های تخصصی حرفه ای و تحصیلات آکادمیک شما می شود. توجه داشته باشید که در طی فرایند مصاحبه و حتی در طی مشغول بودن در حرفه مورد نظر تان هر دوسته مهارت را مد نظر داشته و دائما به فکر پیشرفت و ارتقای مهارت های خود باشید.