#image_title

حمایت سازمانی ادراک شده، نخستین بار در قالب یک نظریه توسط آیزنبرگ و  همکارانش، در سال  1986 صادر شد. در ساده ترین تعریف، حمایت سازمانی ادراک شده به میزانی از حمایت شرکت ها و مدیران سازمان ها از کارمندانشان گفته می شود که کارمندان آن را در می یابند. در واقع آن مقدار از حمایت واضحی که کارمندان به خوبی آن را حس می کنند، حمایت سازمانی ادراک شده نامیده می شود؛ بر اساس این تعریف، کارمندان حمایت های سازمانی را بر اساس معیارهای مختلف طبقه بندی می کنند و از هر کدام از این حمایت های پنهان یا آشکار برداشت متفاوتی دارند. در واقع این رفتار سازمانی، مفهومی روانشناسی در بستر شغلی و اجتماعی است که در ادامه به جزئیات آن بهتر و بیشتر خواهیم پرداخت.

دسته بندی حمایت سازمانی 

حمایت سازمانی ادراک شده

برای حمایت سازمانی ادراک شده، طبقه بندی مشخصی نمی توان تعریف کرد، با این وجود نتیجه تحقیقات به این شرح است که این نوع از حمایت با یک پیشفرض توسط کارمندان در ذهنشان طبقه بندی و تعریف می شود. بنابر الگوریتم ذهنی کارمندان، حمایت های سازمانی ادراک شده در دو طبقه بندی ملموس قرار می گیرد. اولین دسته از حمایت ها در طبقه حمایت سازمانی ادراک شده از نوع جبری و دسته دوم، حمایت سازمانی ادراک شده از نوع اختیاری آن است.

حمایت سازمانی ادراک شده به صورت جبری

در ابتدای امر، برای واضح تر شدن این طبقه بندی، مثالی می آوریم تا چگونگی شکل گیری آن را توضیح دهیم. فرض کنید به یک رستوران می روید تا ناهار بخورید؛ ویتری که غذای شما را سرو می کند برای تبلیغ بیشتر و ادای حسن نیت به مشتریان خود و به عنوان راهکار بازار یابی حرفه ای منوی رایگانی شامل یک پیش غذا یا دسر را به شما ارائه می دهد. پس از تمام شدن غذا ممکن است این احساس به شما دست دهد که این پیشنهاد یک جور اجبار، راهکاری برای افزایش مشتری و عملی بر خلاف نیت صاحبان بیزینس مذکور است. این دقیقا شبیه همان افزایش حقوقی است که مدیر شما برای تخطی نکردن از قوانین به عنوان حمایت سازمانی در حق شما انجام می دهد. این دسته از حمایت های ادراک شده سازمانی کمتر باعث بر انگیخته شدن احساسات کارمندان می شود و نظر آن ها را به حسن نیت مدیران جلب نمی نماید.

حمایت سازمانی ادراک شده اختیاری

حمایت سازمانی اختیاری

حالا فرض کنید به خانه مادر بزرگتان رفته و ناهار مهمان او هستنید. پس از این که بشقاب اول غذای تان تمام می شود، مادربزرگ شما به خیال این که هنوز کاملا سیر نشده اید و گرسنه هستید؛ مقداری پلو برایتان می کشد. شما وقتی حسن نیت او را می بینید احتمالا لبخندی می زنید و حتی اگر سیر شده باشید، آن مقدار پلو را خواهید خورد. دلیل این رفتار شما این است که به خوبی متوجه این شده اید که مادربزگ عزیزتان انتظار پاداش ندارد و یا این رفتار را از روی اجبار انجام نداده است و قصد او فقط ابراز محبت بوده است، این دقیقا مثل همان پاداش سازمانی است که رئیستان برای تشکر از انجام وظایف شغلی به صورت منظم  و دقیق به حقوقتان اضافه می کند.

 هدف از حمایت سازمانی         

آیا تا به حال حمایت سازمانی را به صورت مستقیم حس کرده اید؟ این حمایت چه تاثیری در شما داشته و آیا رویکردتان را نسبت به شغلتان تغییر داده است. همانطور که حدس می زنید، این نوع از حمایت با هدف بهبود زندگی کار مندان افزایش سطح رفاه نسبی آن ها و در نهایت تشویق آن ها برای عملکرد بهتر و باز دهی بیشتر است. در درجه اول بهزیستی کار مندان, رضایت شغلی آن را افزایش می دهد و به تبع آن حس رضایت از زندگی را در آن ها بالا برده و باز دهی بیشتری خواهند داشت. اگر این حمایت سازمانی از نوع دوم باشد؛ یعنی از روی اختیار و میل مدیران انجام شود، کارمندان وظایف شغلی خود را بهتر انجام می دهند و توسعه فردی آن ها توسعه کسب و کار را منجر خواهد شد و مدیران را در بیزینس پلن خود یک قدم به جلو خواهد برد. پس یهترین نوع حمایت سازمانی ادراک شده نوع اختیاری آن خواهد بود که به هدف نهایی یعنی بهبود عملکرد کار مندان منجر خواهد شد.

اهمیت حمایت سازمانی ادراک شده

رفتار حرفه ای

همانطور که احتمال زیاد تا کنون در یافته اید، این نظریه اهمیت و تاثیر زیادی در رفتار سازمانی و عواطف کار مندان خواهد گذاشت و کارمندان در می یابند که سازمان چقدر برای آن ها ارزش قائل است و به وجود آن ها در سیستم گردش کاری و مالی خود اهمیت می دهد، حمایت های سازمانی ، یک رویکرد و عکس العمل اجتماعی، عاطفی در دنیای کسب و کار است که انسان ها را به جای  ماشین هایی که تنها با عنوان نیروی کار از آن ها یاد می شود به موجوداتی ارزشمند و دارای عواطف و احساسات تعبیر می کند؛ وقتی کار مندان میزان اهمیت خود کارشان را در سازمان ببیند، به مراتب عملکرد کاریشان بهبود یافته و قدر دان خواهند بود.

جمع بندی

حمایت سازمانی ، یک رفتار حرفه ای سازمانی است که مدیران مجموعه ها با هدف بهزیستی کارمندان و افزایش بهره وری آن ها در جهت پیش برد اهداف و مقاصد خود استفاده  می کنند. این نوع از حمایت در دو دسته جای می گیرد: حمایت سازمانی ادراک شده اختیاری و حمایت سازمانی ادراک شده از روی جبر، همان طور که احتمالا حدس می زنید و از قرائن بر می آید نوع اختیاری حمایت های سازمانی ادراک شده ، نتیجه بهتری خواهد داشت. اهمیت کار مندان را به آن ها یاد آوری کرده و انسان ها را ارزش می نهد در نتیجه رضایت شغلی باعث می شود کارمندان بهتر کار کنند و کارها با سرعت و کیفیت بیشتری پیش رود. کسب و کارها و سازمان ها از این نظریه به عنوان یک ابزار رقابتی برای پیشرفت بهره می گیرند. حالا شما بگویید آیا این جنس از حمایت را از مدیر شرکت خود دریافت کرده اید؛ اگر پاسخ شما مثبت است دسته از حمایت ها را بیشتر درک کرده اید. نوع اختیاری یا اجباری؟

source

By viraje