#image_title
مقایسه ریرا و فیدلیتی پرایم کراس‌اوور ایرانی در برابر رقیب چینی

ریرا و فیدلیتی پرایم دو کراس اوور بازار ایران هستند که یکی از آنها توسط ایران خودرو تولید شده و دیگری توسط بهمن خودرو در ایران عرضه می شود.

بازار خودروهای کراس‌اوور آن‌قدر پرمشتری و پررونق دنبال می‌شود که بالاخره ایران‌خودرو هم دست به کار شد و یک شاسی‌بلند شهری با نشان ملی به سبد تولیدات خود اضافه کرد. ریرا، اولین کراس‌اوور ایران‌خودرو است که با نشان داخلی عرضه می‌شود و انصافاً هم خودروی قابل قبولی از کار درآمده است.

 این محصول می‌تواند با کراس‌اوورهای مونتاژی نسبتاً پرفروش همچون فیدلیتی پرایم جدید به رقابت بپردازد. البته ابعاد ریرا نسبت به فیدلیتی پرایم کمی کوچک‌تر بوده و قیمت رسمی آن نیز نسبت به محصول بهمن‌موتور تا حدودی پایین‌تر است، اما قیمت آزاد آن در بازار به محدوده قیمتی فیدلیتی پرایم نزدیک می‌شود. بنابراین، در حال حاضر این دو کراس‌اوور در بازار ایران رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند و بهتر است به مقایسه ریرا با فیدلیتی پرایم بپردازیم تا بدانید خرید ریرا بهتر است یا فیدلیتی پرایم جدید.

درباره ریرا و فیدلیتی پرایم

شرکت ایران‌خودرو سال‌ها پیش، یعنی در اواسط دهه ۹۰، پژو ۲۰۰۸ را به‌عنوان یک محصول مشترک با کمپانی پژو-سیتروئن روی خط تولید آورد. اما به دلیل شروع تحریم‌ها، این همکاری ناکام ماند. ایران‌خودرو که امتیاز استفاده و توسعه پلتفرم پژو ۲۰۰۸ را در اختیار داشت، تصمیم گرفت تا یک کراس‌اوور جمع‌وجور داخلی بر اساس این پلتفرم تولید کند. نام محصول در نهایت “ریرا” بود که از سال ۱۴۰۳ وارد بازار کشور شد.

اما گروه بهمن نیز در دوران تحریم با خودروسازان چینی ارتباط برقرار کرد و در گام‌های نخست به سراغ یکی از زیرمجموعه‌های چری، یعنی جتور، رفت و مدل X70s را با نام فیدلیتی پرایم به بازار ایران عرضه کرد. این کراس‌اوور سایز متوسط، به دلیل نبود رقبای مستقیم و قیمت مناسب‌تر، مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت. ولی به دلیل انتقاداتی که به گیربکس اتوماتیک دوکلاچه خشک آن وارد بود، از سال ۱۴۰۱ با گیربکس جدید دوکلاچه خیس یا روغنی و با نام فیدلیتی پرایم جدید در فهرست خودروهای مونتاژی بهمن‌موتور قرار گرفت.

ویدیوی تست و بررسی فیدلیتی پرایم با گیربکس جدید

ویدیوی تست و بررسی ری را

مقایسه طراحی بدنه ریرا و فیدلیتی پرایم

مقایسه ریرا و فیدلیتی پرایم کراس‌اوور ایرانی در برابر رقیب چینی

متأسفانه به نظر می‌رسد که طراحان خودروی ریرا کمی عجله داشته و نمای بیرونی خودرو را مشابه برخی دیگر از مدل‌های چینی و غیرچینی طراحی کرده‌اند. طرح قسمت جلو بدون شک با هیوندای سانتافه نسل جدید که در بازارهای جهانی موجود است، مشابهت دارد و به احتمال قوی از روی همین خودرو کره‌ای الگوبرداری شده است. در این طرح، چراغ‌های دیلایت به قسمت بالا رفته و چراغ‌های اصلی در جوانب و ناحیه میانی کناره‌های سپر قرار گرفته‌اند. فرم جلوپنجره و سایر ادوات نیز به سبک هیوندای سانتافه طراحی شده است که چهره‌ای نسبتاً مدرن اما ناهماهنگ با دیگر بخش‌های بدنه برای این خودرو به وجود آورده است. طراحی کلی نمای بغل نیز شباهت زیادی به نیمرخ ام‌وی‌ام X55 دارد، اما نمای پشت جذابیت بیشتری ارائه می‌دهد و علی‌رغم تناقض با قسمت جلو، امتیاز نسبتاً بالاتری به دست می‌آورد.

مقایسه ریرا و فیدلیتی پرایم کراس‌اوور ایرانی در برابر رقیب چینی

اما فیدلیتی پرایم جدید به‌طور کلی به شیوه یک شاسی‌بلند کلاسیک اما با ظاهری نسبتاً مدرن‌تر و چهره‌ای مزین‌شده در بازار ایران عرضه می‌شود. این خودرو نسبت به ریرا فرم بدنه قدیمی‌تری دارد، اما استایل کلاسیک آن طراحی هماهنگ‌تری ارائه می‌دهد و احتمالاً برای طرفداران طرح‌های بااصالت و غیرفانتزی، دلچسب‌تر خواهد بود.

مقایسه مشخصات فنی

با توجه به استفاده از سیستم توربوشارژ در خودروهای جدید، شرکت ایران‌خودرو هم یک موتور توربو را برای کراس‌اوور ریرا در نظر گرفته است. البته این پیشرانه اصل و نسب قدیمی در بازار ایران دارد و در واقع نسخه ارتقایافته موتور EF7 توربوشارژ است که با نام EFP شناخته می‌شود. این موتور معادل ۱۶۴۵ سی‌سی حجم دارد و حداکثر قدرت تولیدی آن در ۴ سیلندر به ۱۶۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. گیربکس ریرا از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است که قبل از این در خودروهایی مثل دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک هم به کار گرفته شده بود.

مقایسه ریرا و فیدلیتی پرایم کراس‌اوور ایرانی در برابر رقیب چینی

اما فیدلیتی پرایم جدید با موتور ۱۵۰۰ سی‌سی توربوشارژ ۴ سیلندر قدرتی نزدیک به ۱۵۵ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که به واسطه گیربکس اتوماتیک شش سرعته دوکلاچه راهی چرخ‌های جلو می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، فیدلیتی پرایم یکی از محصولات شرکت چری به حساب می‌آید و در نتیجه موتور آن نیز با خیلی از محصولات شرکت مدیران خودرو مشابهت فنی کامل دارد.

مقایسه ریرا و فیدلیتی پرایم کراس‌اوور ایرانی در برابر رقیب چینی

میزان اختلاف قدرت موتور این دو خودرو چندان زیاد نیست، اما احتمالاً به دلیل ابعاد کوچک‌تر و ۱۵۰ کیلوگرم وزن کمتر ریرا نسبت به فیدلیتی، شتاب محصول ایران‌خودرو در مقایسه با حریف مونتاژی بهتر خواهد بود. طبق تست‌های انجام‌شده، شتاب صفر تا صد ریرا تقریباً برابر ۱۰.۴ ثانیه بوده و این رقم برای فیدلیتی پرایم به حدود ۱۲ ثانیه می‌رسد. در رابطه با مصرف سوخت هم وضعیت ریرا کمی بهتر است و با ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نسبت به ۸.۱ لیتر فیدلیتی پرایم، بنزین کمتری در مسافت مشابه می‌سوزاند.

خودرو فیدلیتی پرایم ری‌را ایران خودرو
موتور ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۶۴ لیتر
توان خروجی ۱۵۵ اسب بخار – ۲۳۰ نیوتن متر ۱۶۰ اسب بخار – ۲۴۰ نیوتن متر
گیربکس DCT اتوماتیک ۶ سرعته دوکلاچه تر AT اتوماتیک ۶ دنده
انتقال قدرت محور جلو محور جلو
شتاب ۰-۱۰۰ حدود ۱۲.۰۷ ثانیه حدود ۱۰.۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۸.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۷.۳  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۱۸۰ کیلومتربرساعت ۱۹۵ کیلومتربرساعت
وزن ۱۵۷۵ کیلوگرم ۱۴۲۵ کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر ۵۰ لیتر
ابعاد بدنه ۱۷۱۰-۱۹۰۰-۴۷۳۵ میلیمتر ۱۶۳۸-۲۰۷۷-۴۳۳۴ میلیمتر
فاصله محوری ۲۷۲۰ میلیمتر ۲۶۰۵ میلیمتر
حجم صندوق ۱۶۸۰ لیتر ۴۱۰ لیتر

یکی از مزیت‌های فیدلیتی نسبت به ریرا ایران‌خودرو، برخورداری از سیستم تعلیق مستقل مولتی‌لینک برای قسمت عقب است که باعث می‌شود پایداری این خودرو، به‌ویژه هنگام دور زدن‌های سریع و پرشتاب، ارتقا پیدا کند و احتمال انحراف آن کمتر شود. البته ابعاد جمع‌وجورتر ریرا می‌تواند در این زمینه یاری‌کننده باشد و علی‌رغم استفاده از سیستم نیمه‌مستقل توییست بیم، پایداری و هندلینگ آن را در سطح قابل قبول نگه دارد.

مقایسه کابین و فضای داخلی ریرا و فیدلیتی پرایم

انصافاً ریرا یکی از بهترین طرح‌های داخلی را در مقایسه با سایر تولیدات ایران‌خودرو و سایپا که تا پیش از این خودرو وارد بازار شده بودند، ارائه می‌دهد. فرم داخلی ریرا، به‌ویژه سبک داشبورد آن بسیار مدرن طراحی شده و کمبودی نسبت به حریفان چینی در آن احساس نمی‌شود. نمایشگرهای یکپارچه دوگانه در بالای داشبورد، فرمان دوشاخه، فرم جذاب و خاص شیفتر دنده به همراه طراحی جذاب کنسول و کلیدهای اطراف پنل تعویض دنده، همگی از نقاط قوت طراحی داخلی ریرا به شمار می‌روند. 

مقایسه ریرا و فیدلیتی پرایم کراس‌اوور ایرانی در برابر رقیب چینی

در سمت مقابل، فیدلیتی پرایم جدید نیز از نمای داخلی قابل قبول و زیبایی برخوردار است. سبک طراحی داشبورد این خودرو نه خیلی مدرن و فانتزی است که توی ذوق بزند و نه بوی چندانی از قدمت و کهنگی در آن به مشام می‌رسد. 

استفاده از پلاستیک‌های خشک در کابین فیدلیتی پرایم جدید، به‌ویژه داشبورد، نسبت به ریرا بیشتر است و به نظر می‌رسد که مواد نرم به‌کاررفته در بخشی از داشبورد ریرا می‌تواند کیفیت آن را کمی بالاتر نشان دهد. 

مقایسه ریرا و فیدلیتی پرایم کراس‌اوور ایرانی در برابر رقیب چینی

میزان فضای داخل کابین ریرا تقریباً جادار است و ۴ تا ۵ نفر می‌توانند از آن با حداقل محدودیت استفاده کنند. اما فیدلیتی پرایم ابعاد بزرگ‌تری دارد و اتاق آن فضای بیشتری برای حضور کاربران بزرگسال در اختیار می‌گذارد. ضمن آنکه نسخه‌های هفت‌نفره فیدلیتی پرایم می‌توانند در صندلی‌های ردیف سوم، دو کودک یا فرد کوچک‌جثه را جا دهند و برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر گزینه‌ای مناسب‌تر به حساب می‌آیند. میزان حجم صندوق عقب ریرا برابر ۴۱۰ لیتر است که خیلی بزرگ نیست و در برابر گنجایش ۱۶۸۰ لیتری صندوق فیدلیتی پرایم ۵نفره، حرف زیادی برای گفتن ندارد.

مقایسه تجهیزات و امکانات

ریرا امکانات نسبتاً مناسبی ارائه می‌دهد و از تجهیزات مدرنی مثل رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن صندلی‌های جلو، ترمز پارک برقی و… برخوردار است. اما فیدلیتی پرایم جدید از امکانات دیگری مانند رادار خط‌خوان، سیستم هشدار برخورد اشیای متحرک با درب، سنسور پارک جلو و… سود می‌برد که در ریرا مشاهده نمی‌شود. البته فیدلیتی فاقد تهویه اتوماتیک است، اما محصول ایران‌خودرو از تهویه اتوماتیک پشتیبانی می‌کند. 

خودرو  فیدلیتی پرایم جدید ری‌را ایران خودرو
کروز کنترل دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
سنسور پارک جلو / عقب دارد / دارد ندارد / دارد
سنسور باران ندارد دارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
رادار نقطه کور دارد دارد
رادار خط خوان دارد ندارد
ترمز ABS دارد دارد
ترمز EBD دارد دارد
ترمز پارک برقی / اتوهلد دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد دارد
کیسه هوا دارد (۴ عدد) دارد (۴ عدد)
تهویه اتوماتیک ندارد دارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد دارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو دارد دارد
گرمکن صندلی جلو دارد ندارد
شارژر وایرلس دارد دارد
آینه‌های تاشو برقی ندارد دارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد
سانروف دارد دارد
سقف پانوراما ندارد ندارد

نتیجه‌گیری: ریرا ارزنده‌تر است یا فیدلیتی پرایم جدید؟

با توجه به نکاتی که در مطلب مقایسه ریرا با فیدلیتی پرایم اطلاع دادیم، می‌توان گفت که خودروی ریرا ماشین چابک‌تری به حساب می‌آید و هیجان رانندگی با آن نسبت به حریف بیشتر است. ضمن آنکه این محصول ظاهر کمی مدرن‌تر ارائه می‌دهد و همخوانی بیشتری با سلیقه‌های مدرن‌پسند دارد. 

ضمناً از لحاظ فنی، به دلیل تیراژ بالاتر محصولات ایران‌خودرو و اشتراک فنی ریرا با دیگر تولیدات این شرکت، احتمالاً در بحث تأمین قطعات فنی و لوازم بدنه نیز مالک ریرا نسبت به فیدلیتی پرایم دردسرهای کمتری را پیش روی خود خواهد داشت. 

در طرف دیگر، فیدلیتی پرایم نیز نسبت به کراس‌اوورهای مونتاژی در بازار ایران با تیراژ مناسب‌تری عرضه شده و خریدوفروش آن به نحو نسبتاً راحت‌تری صورت می‌پذیرد. این خودرو اتاق بزرگ‌تری دارد، لیست امکانات آن نسبت به ریرا کمی بلندتر است و ظاهر کلاسیک و تقریباً دلنشین‌تری دارد. 

بنابراین، اگر یک خودرو با چهره‌ای نسبتاً مدرن‌تر، شتاب بیشتر و مصرف سوخت پایین‌تر نیاز دارید، ریرا گزینه بهتری به حساب می‌آید؛ به‌ویژه اگر بتوانید آن را با قیمت رسمی خریداری کنید؛ خرید ریرا نسبت به فیدلیتی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر تمام می‌شود. 
اما فیدلیتی برای افرادی که خانواده پرجمعیت‌تری دارند و شاسی‌بلندهای کلاسیک با امکانات کمی بیشتر را می‌پسندند، انتخاب عاقلانه‌تری به شمار می‌رود. اشتراک فنی فیدلیتی پرایم با بعضی محصولات مدیران خودرو نیز دغدغه تامین لوازم یدکی آن را کمتر می‌کند. 

source