#image_title


منتشر شده در 20 دی 1403 ساعت 16:00


سالی تلخ برای الکتریکی ها آلمان و سقوط ۲۷ درصدی فروش خودروهای برقی در ۲۰۲۴

با انتشار آمارهای مختلف، مشخص شده فروش خودروهای برقی در بازارهای بزرگی مثل ایالات متحده و چین در سال ۲۰۲۴ به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اما در آلمان که بزرگ‌ترین بازار خودرویی اروپا محسوب می‌شود، استقبال از این مدل‌ها شدیداً افت کرده؛ طبق داده‌های موجود، فروش خودروهای تمام ‌برقی (BEV) در این کشور طی سال گذشته با کاهش ۲۷.۴ درصدی به ۳۸۰,۶۰۹ دستگاه رسیده است. این کاهش باعث شده سهم خودروهای برقی از بازار آلمان حالا فقط ۱۳.۵ درصد باشد.

دلایل سقوط فروش خودروهای برقی در آلمان

کارشناسان تصمیم دولت برای حذف یارانه خرید خودروهای برقی در پایان سال ۲۰۲۳ را دلیل اصلی کاهش استقبال از این نوع مدل‌ها می‌دانند. پیش از این، شهروندان آلمانی می‌توانستند تا ۴,۵۰۰ یورو یارانه دولتی دریافت کنند، در حالی که خودروسازان نیز مبلغ ۲,۲۵۰ یورو به عنوان یارانه اضافی به مشتریان ارائه می‌کردند. با حذف این کمک‌ها و شرایط نامساعد اقتصادی، انگیزه شهروندان آلمانی برای انتخاب خودروهای برقی کاهش پیدا کرده است.

ولکر ویسینگ وزیر حمل و نقل آلمان، بر این باور بود که بازار خودروهای برقی باید بدون حمایت‌های دولتی توان ایستادگی و ادامه حیات را داشته باشد. اما آمار نشان می‌دهد که این رویکرد در سال ۲۰۲۴ موفق نبوده است.

امید به تغییر روند در آینده

هرچند سال ۲۰۲۴ برای بازار خودروهای برقی آلمان ناامیدکننده بوده، اما بازگشت یارانه‌ها و تغییر روند موجود محتمل است. انتخابات ملی این کشور در تاریخ ۲۳ فوریه برگزار خواهد شد و صدر اعظم اولاف شولتز از احتمال اجرای برنامه‌ای جدید برای حمایت از خرید خودروهای برقی در سطح اروپا خبر داده است. برخی از سیاستمداران نیز بر اهمیت حمایت از صنعت خودرو به ویژه در شرایط کنونی که اوضاع برای مدل‌های درون‌سوز روز به روز سخت‌تر می‌شود، تأکید دارند.

هیبریدی‌ها در مسیری متفاوت از برقی‌ها

در حالی که خودروهای برقی با کاهش فروش مواجه شدند، مدل‌های هیبریدی سالی درخشان را پشت سر گذاشته‌اند. فروش این نوع مدل‌ها با رشد ۱۲.۷ درصدی به ۹۴۷,۳۹۸ دستگاه افزایش یافته و آنها اکنون سهمی ۳۳.۶ درصدی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. استقبال از خودروهای هیبریدی شارژی هم ۹.۲ درصد رشد کرده و به ۱۹۱,۹۰۵ دستگاه رسیده است. این خودروها سهمی ۶.۸ درصدی را از بازار آلمان در اختیار دارند.

اوضاع برای خودروهای بنزینی و دیزلی چگونه است؟

خودروهای بنزینی همچنان محبوب‌ترین انتخاب در بازار آلمان هستند. فروش این خودروها در سال گذشته برابر با ۹۹۱,۹۴۸ دستگاه بوده که رشدی ۱.۴ درصدی را نشان می‌دهد. سهم این نوع خودروها از کل بازار با ۳۵.۲ درصد برابر است. در مقابل، فروش خودروهای دیزلی ۰.۷ درصد افت کرده و به ۴۸۳,۲۶۱ دستگاه رسیده است. سهم این خودروها از بازار آلمان ۱۷.۲ درصد می‌باشد.

برندگان و بازندگان بازار خودروهای آلمان در سال ۲۰۲۴

بازار خودروی آلمان در سال ۲۰۲۴ شاهد نتایج متفاوتی برای برندهای مختلف بود. به طور کلی میزان فروش خودرو در این کشور طی سال گذشته ۱ درصد افت کرده است. از میان خودروسازان پرتعداد حاضر در بازار این کشور، فولکس واگن پیشتاز بوده و بیشترین مشتری را دارد. طبق آمار فروش محصولات این کمپانی با ۳.۴ درصد رشد به ۵۳۶,۸۸۸ دستگاه افزایش یافته؛ با این رکورد فولکس واگن ۱۹.۱ درصد از کل بازار را در اختیار دارد. پس از این شرکت، مرسدس بنز و ب ام و به ترتیب با ۹.۲ و ۸.۳ درصد سهم در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. باید به این نکته اشاره کنیم که فروش این دو برند لوکس ۷ و ۰.۱ درصد کاهش یافته است. در مقابل، تویوتا با رشد ۲۷ درصدی و پژو با جهش ۴۴ درصدی از برندگان بزرگ بازار آلمان بودند. البته سهم این دو شرکت خیلی بالا نبوده و به ترتیب با ۳.۴ و ۲.۴ درصد برابر است. لکسوس هم ۷۵.۳ درصد رشد داشته و رکورد فروش ۵,۷۱۲ دستگاه را ثبت کرده؛ با وجود این میزان رشد، سهم برند لوکس ژاپنی از بازار آلمان تنها ۰.۲ درصد می‌باشد.

اما تسلا یکی از بزرگ‌ترین بازندگان سال ۲۰۲۴ بود، چرا که فروش این برند با کاهش ۴۱ درصدی به ۳۷,۵۷۴ دستگاه افت کرده است. این موضوع نشان می‌دهد حذف یارانه‌ها و شرایط بد اقتصادی به راحتی فروش بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برند لوکس آئودی را باید دیگر بازنده بزرگ سال ۲۰۲۴ دانست، زیرا فروش آن به میزان قابل توجه ۱۸.۱ درصد پایین آمده است. فروش دو برند لوکس مازراتی و استون مارتین هم به ترتیب ۴۸.۳ و ۴۶ درصد کاهش یافته است.

در هر حال سال ۲۰۲۴ برای بازار خودروی آلمان، به‌ویژه در بخش خودروهای برقی، سالی چالش‌برانگیز بود. کاهش یارانه‌ها و شرایط اقتصادی دشوار، بازار را به سمتی سوق داده که سهم مدل‌های برقی کاهش یابد و خودروهای هیبریدی جایگاه بهتری پیدا کنند. با این حال، بازگشت احتمالی حمایت‌های دولتی و قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا برای خودروهای درون‌سوز، می‌تواند مسیری جدید برای بازار آلمان در آینده ترسیم کند.

در جدول زیر می‌توانید وضعیت بازار خودروی آلمان در سال ۲۰۲۴ و آمار فروش برندهای مختلف را به تفکیک مشاهده نمایید. ناگفته نماند برندهایی که کمتر از ۲۵۰ دستگاه فروش داشته‌اند، لحاظ نشده‌اند.

برند میزان فروش در سال ۲۰۲۴ تغییر نسبت به سال ۲۰۲۳ سهم بازار
فولکس ‌واگن ۵۳۶,۸۸۸ ۳.۴ درصد ۱۹.۱ درصد
مرسدس ۲۵۷,۸۸۸ منفی ۷.۰ درصد ۹.۲ درصد
ب ام و ۲۳۲,۸۸۶ منفی ۰.۱ درصد ۸.۳ درصد
اشکودا ۲۰۵,۵۹۳ ۲۲.۰ درصد ۷.۳ درصد
آئودی ۲۰۲,۳۱۷ منفی ۱۸.۱ درصد ۷.۲ درصد
سئات ۱۵۲,۳۳۴ ۱۴.۹ درصد ۵.۴ درصد
اوپل ۱۴۷,۸۳۳ ۲.۰ درصد ۵.۲ درصد
فورد ۹۹,۵۵۴ منفی ۱۴.۶ درصد ۳.۵ درصد
هیوندای ۹۶,۳۶۵ منفی ۹.۴ درصد ۳.۴ درصد
تویوتا ۹۵,۴۷۴ ۲۷.۰ درصد ۳.۴ درصد
داچیا ۷۱,۴۲۴ ۴.۱ درصد ۲.۵ درصد
کیا ۶۸,۶۵۶ منفی ۸.۰ درصد ۲.۴ درصد
پژو ۶۷,۴۵۴ ۴۴.۰ درصد ۲.۴ درصد
ولوو ۶۲,۳۲۶ ۳۹.۳ درصد ۲.۲ درصد
فیات ۵۷,۵۶۱ منفی ۲۴.۸ درصد ۲.۰ درصد
رنو ۵۴,۳۴۹ منفی ۲۰.۴ درصد ۱.۹ درصد
سیتروئن ۵۳,۰۲۵ ۳۲.۹ درصد ۱.۹ درصد
مزدا ۴۵,۲۷۴ منفی ۲.۵ درصد ۱.۶ درصد
تسلا ۳۷,۵۷۴ منفی ۴۱.۰ درصد ۱.۳ درصد
پورشه ۳۶,۰۹۷ ۹.۹ درصد ۱.۳ درصد
مینی ۳۲,۵۷۱ منفی ۲۹.۱ درصد ۱.۲ درصد
نیسان ۲۹,۵۲۹ منفی ۷.۳ درصد ۱.۰ درصد
میتسوبیشی ۲۸,۶۷۹ ۵۰.۸ درصد ۱.۰ درصد
سوزوکی ۲۵,۵۶۶ ۱.۸ درصد ۰.۹ درصد
ام‌ جی رووی ۲۰,۹۷۷ منفی ۱.۲ درصد ۰.۷ درصد
اسمارت ۱۲,۴۶۳ منفی ۲۸.۴ درصد ۰.۴ درصد
لندروور ۱۲,۱۶۹ منفی ۱۱.۷ درصد ۰.۴ درصد
جیپ ۱۱,۹۷۲ منفی ۲۱.۶ درصد ۰.۴ درصد
سایر برندها ۱۱,۶۹۳ ۰.۰ درصد ۰.۴ درصد
هوندا ۷,۰۶۳ ۸.۳ درصد ۰.۳ درصد
آلفا رومئو ۶,۰۹۸ منفی ۱.۶ درصد ۰.۲ درصد
لکسوس ۵,۷۱۲ ۷۵.۳ درصد ۰.۲ درصد
سوبارو ۴,۵۱۰ منفی ۱.۹ درصد ۰.۲ درصد
دی‌اس ۳,۵۸۷ ۵۰.۱ درصد ۰.۱ درصد
پولستار ۳,۱۸۱ منفی ۴۹.۴ درصد ۰.۱ درصد
گریت وال ۳,۰۰۲ منفی ۳۵.۶ درصد ۰.۱ درصد
بی وای دی ۲,۸۹۱ منفی ۳۰.۲ درصد ۰.۱ درصد
سانگ ‌یانگ ۲,۱۸۶ منفی ۱.۷ درصد ۰.۱ درصد
جگوار ۲,۱۰۱ منفی ۳۴.۳ درصد ۰.۱ درصد
فراری ۱,۸۲۷ ۱۰.۶ درصد ۰.۱ درصد
مان ۱,۳۷۶ منفی ۲۷.۱ درصد ۰.۰ درصد
لامبورگینی ۱,۱۱۴ ۱۷.۴ درصد ۰.۰ درصد
ایویکو ۱,۰۰۵ ۱۶.۹ درصد ۰.۰ درصد
بنتلی ۶۳۵ منفی ۲۱.۵ درصد ۰.۰ درصد
مازراتی ۵۴۱ منفی ۴۸.۳ درصد ۰.۰ درصد
اینئوس ۴۸۵ منفی ۴۹.۸ درصد ۰.۰ درصد
آلپاین ۴۴۷ ۱۰.۴ درصد ۰.۰ درصد
نیو ۳۹۸ منفی ۶۸.۵ درصد ۰.۰ درصد
اکسپنگ ۳۹۳ ۰.۰ درصد
لوسید ۳۹۲ ۲۹۶.۰ درصد ۰.۰ درصد
لوتوس ۳۶۵ ۱۳.۷ درصد ۰.۰ درصد
رولز رویس ۳۶۰ ۴.۷ درصد ۰.۰ درصد
استون مارتین ۲۵۰ منفی ۴۶.۰ درصد ۰.۰ درصد
مجموع ۲,۸۱۷,۳۳۱ منفی ۱.۰ درصد ۱۰۰ درصد

source