#image_title


منتشر شده در 20 دی 1403 ساعت 11:00


طوفان هوندا در CES سری صفر با طراحی انقلابی و پیشرانه برقی در لاس وگاس معرفی شد

هوندا با معرفی دو کانسپت «۰ Saloon» و «Space Hub Minivan» در نمایشگاه CES 2024 توجهات زیادی را به خود جلب کرد. حالا این خودروساز ژاپنی با محصولاتی به مراتب نزدیک‌تر به خط تولید به CES 2025 بازگشته است. این کمپانی دو مدل از سری صفر، شامل نسخه تولیدی سدان ۰ و شاسی‌بلند ۰ را به لاس وگاس آورده؛ برخلاف بسیاری از مدل‌های مفهومی که فقط برای نمایش در نمایشگاه‌ها توسعه پیدا می‌کنند، این دو مدل تصویری نزدیک به واقعیت از محصولات آتی هوندا را ارائه می‌کنند. اگر همه چیز طبق برنامه‌ ریزی‌ ها پیش برود، این خودروها از سال ۲۰۲۶ وارد بازارهای جهانی خواهند شد.

تولید در اوهایو

یکی از نکات مهم درباره سری ۰، تصمیم هوندا برای ساخت این خودروها در مرکز تولید تخصصی خودروهای الکتریکی کمپانی در اوهایو است. این مرکز که به‌ طور ویژه برای مونتاژ خودروهای برقی طراحی شده، از فناوری‌های پیشرفته برای ساخت خودروهایی پاک‌تر و پایدارتر بهره می‌برد.

بر اساس برنامه‌ ریزی‌ های هوندا، شاسی‌بلند ۰ از اوایل سال ۲۰۲۶ در بازار آمریکای شمالی عرضه خواهد شد. سدان سری ۰ نیز از اواخر سال آینده راهی بازار خواهد شد. هوندا همچنین قصد دارد این محصولات را در بازارهای ژاپن و اروپا نیز عرضه کند، اما جزئیات دقیق درباره زمان عرضه در این مناطق هنوز مشخص نشده است.

طوفان هوندا در CES سری صفر با طراحی انقلابی و پیشرانه برقی در لاس وگاس معرفی شد

طراحی شاسی بلند ۰؛ ترکیبی از حال و آینده

شاسی‌بلند ۰ با الهام از کانسپت هوندا Space Hub Minivan خلق شده، اما طراحی آن به شکلی است که آماده تولید انبوه به نظر می‌رسد. این خودرو با شیشه جلوی شیبدار، چراغ‌های LED پیکسلی و لوگوی نورانی هوندا، ظاهر مدرنی داشته و تا حد زیادی با روح خودروهای الکتریکی هماهنگ است.

یکی از جنبه‌های متمایز طراحی این شاسی‌بلند، فرم خاص انتهای اتاق آن است که استیل خاصی به آن بخشیده؛ البته طراحی این بخش که شامل چراغ‌های U شکل و یک پنجره باریک می‌شود، ممکن است مورد استقبال همه قرار نگیرد. استفاده از رنگ مشکی برای سقف و ضخامت زیاد ستون D، از دیگر ویژگی‌های ظاهری شاسی‌بلند برقی هوندا هستند.

در داخل کابین، شاسی‌بلند ۰ هوندا تمرکز ویژه‌ای روی فناوری و راحتی داشته است. نمایشگرهای متعدد، یک صفحه نمایش اختصاصی برای سرنشین جلو و دوربین‌هایی که جایگزین آینه‌های سنتی شده‌اند، تنها بخشی از فناوری‌های این خودرو هستند.

طوفان هوندا در CES سری صفر با طراحی انقلابی و پیشرانه برقی در لاس وگاس معرفی شد

سدان ۰؛ خودرویی مدرن و الهام‌گرفته از لامبورگینی

یکی دیگر از ستاره‌های این دوره از نمایشگاه CES سدان ۰ است که به شدت جذاب و آینده‌نگرانه دیده می‌شود. این خودرو همچنان ویژگی‌های کلیدی کانسپت سال قبل را حفظ کرده، اما برای ورود به خط تولید، هوندا تغییراتی را در آن اعمال کرده است. از جمله این تغییرات باید به حذف درهای گالوینگ و جایگزینی آنها با درهای معمولی اشاره کنیم. نکته جالب اینکه طراحی نمای جلوی این سدان برقی، به خصوص فرم چراغ‌های اصلی آن، به شدت لامبورگینی گالاردو را در ذهن تداعی می‌کند. این چراغ‌ها از نوع مخفی‌شونده بوده و یادآور برخی از مدل‌های قدیمی هستند.

در نمای عقب هوندا سدان ۰ خبری از شیشه استاندارد نیست و تصاویر پشت خودرو از طریق دوربین اختصاصی در اختیار راننده قرار می‌گیرد. چراغ‌های حاضر در این بخش مجموعه‌ای از چند حلقه بیضی شکل است که کل عرض خودرو را فرا گرفته؛ این چراغ‌ها هنگام روشن شدن جلوه خاصی ایجاد می‌کنند.

فضای داخلی این سدان نیز مانند شاسی‌بلند ۰ پر از فناوری‌های پیشرفته است. داشبورد این خودرو از نمایشگرهای بزرگ و پرتعداد میزبانی می‌کند و غربیلک فرمان مثل محصولات جدید تسلا یوغی شکل طراحی شده است. هوندا با کمک نورپردازی زیبا سعی کرده حس و حالی متفاوت برای سرنشینان رقم بزند. این کمپانی تأکید دارد در جای جای کابین این سدان برقی از مواد باکیفیت استفاده شده است.

طوفان هوندا در CES سری صفر با طراحی انقلابی و پیشرانه برقی در لاس وگاس معرفی شد

مشخصات فنی هوندا سری صفر

هر دو مدل سری ۰ به دلیل بهره‌مندی از آخرین فناوری‌ها در زمره پیشرفته‌ترین خودروهای الکتریکی قرار می‌گیرند. سیستم فرمان برقی هوندا یکی از این فناوری‌ها است که کنترل فرمان، سیستم تعلیق و ترمز را به طور کامل یکپارچه می‌کند.

این خودروها بر اساس پلتفرمی که با همکاری سونی توسعه یافته، طراحی شده‌اند. در این پلتفرم، وزن پایین، مصرف انرژی کم و دستیابی به برد حرکتی بیش از ۳۰۰ مایل (۴۸۳ کیلومتر) جزو اولویت‌های اصلی بوده است.

در بخش پیشرانه، هر دو مدل در نسخه‌های تک موتوره محور عقب محرک و دو موتوره چهار چرخ محرک عرضه خواهند شد. در رابطه با میزان خروجی پیشرانه، شرکت هوندا فعلاً حرفی به میان نیاورده است.

فناوری خودران و هوشمند

یکی دیگر از نکات برجسته سری ۰، قابلیت‌های خودران سطح ۳ آن است. سیستم خودران این سری با همکاری شرکت Helm.ai توسعه داده شده؛ به گفته هوندا این سیستم می‌تواند در شرایط معین، مثل ترافیک بزرگراهی، امکان رانندگی بدون نیاز به توجه و دخالت راننده را فراهم کند. شایان ذکر است استفاده از این سیستم به قوانین محلی هر منطقه بستگی دارد.

طوفان هوندا در CES سری صفر با طراحی انقلابی و پیشرانه برقی در لاس وگاس معرفی شد

سیستم‌عامل آسیمو OS

مغز متفکر خودروهای سری صفر هوندا، سیستم عامل جدیدی است که به افتخار ربات مشهور هوندا، آسیمو OS نامگذاری شده است. این سیستم عامل تمامی سامانه‌های خودرو از جمله کمک ‌راننده، سیستم اطلاعات و سرگرمی و بروزرسانی‌ های نرم‌افزاری را مدیریت می‌کند. ضمن اینکه این سیستم عامل هوشمند بوده و قابلیت یادگیری و تطبیق با سبک رانندگی هر راننده را دارد؛ بنابراین می‌تواند تجربه‌ای شخصی‌ سازی‌ شده را ارائه کند.

طوفان هوندا در CES سری صفر با طراحی انقلابی و پیشرانه برقی در لاس وگاس معرفی شد

زیرساخت شارژ و امکانات هوشمند

هوندا برای حمایت از خریداران خودروهای الکتریکی خود، به دسترسی به زیرساخت‌های شارژ اهمیت ویژه‌ای داده است. این شرکت با همکاری هشت خودروساز دیگر، تحت برنامه IONNA، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ هزار ایستگاه شارژ جدید راه‌اندازی کند. مدل‌های سری صفر هوندا همچنین به پورت NACS مجهز شده‌اند، در نتیجه امکان دسترسی و استفاده از بیش از ۱۰۰ هزار ایستگاه شارژ در ایالات متحده را دارند.

خودروهای سری ۰ هوندا به قابلیت شارژ هوشمند مجهز هستند. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد در ساعات غیر اوج مصرف، خودروی خود را شارژ کنند و در زمان اوج مصرف، انرژی مازاد را به شبکه برق بازگردانند. این ویژگی نه تنها به کاهش فشار روی شبکه برق کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های برق و حتی کسب درآمد منجر شود.

source