اگر کارفرما هستید و کسب و کار شما دیگر مانند قبل بازدهی ندارد ممکن است اصطکاک سازمانی در این امر دخیل باشد مفهومی که می تواند به روش های گوناگون خودش را به شما نشان دهد. اصکاک سازمانی مفهومی است که در واقع به نگرانی ها و دغدغه های شما در محیط کار اشاره دارد اما این دغدغه ها کاری نیستند. اگر به عنوان کارمند در محل کار خود مدام نگران حرف هایی هستید که پشت سرتان می زنند و این موضوع باعث شده تا در کار خود نیز به مشکل بخورید و رضایت شغلی خود را از دهید. بهتر است ادامه این مطلب را از دست ندهید زیرا در این مقاله دقیقا به همین مسئله اشاره خواهد شد.
اصطکاک سازمانی چیست؟
اصطکاک سازمانی یک نوع مقاومت است. مقاومتی که می تواند از عقب نشینی کارکنان بروز کند و باعث کاهش روحیه و مشارکت کارکنان در سازمان شود. در نتیجه چنین اتفاقی، رضایت کارکنان به شدت کاهش پیدا کرده و خروجی سازمان آن طور که باید نیست. همان طور که از اسمش پیداست متاسفانه عملکرد این مفهوم مانند همان کارکرد فیزیکی اش است. فرصت های رشدی از دست می رود و انرژی کارکنان پایین می آید زیراهمه در حواشی سازمان غرق شده اند و کسی واقعا به کار خود اهمیت نمی دهد.
عوامل اصطکاک سازمانی
همان طور که اشاره کردیم این مفهوم می تواند تماما سازمان را فلج کرده و خروجی خاصی بیرون ندهد. اما چطور این اتفاق می افتد؟ چه عواملی باعث ایجاد اصطکاک سازمانی می شوند؟ در ادامه این مقاله به برخی از آن ها اشاره می کنیم.
- نابرابری حقوق کارکنان
به نظر شما آیا زمانی که شما بیشتر از دیگر همکاران خود در محیط کاری مشغول هستید اما کمتر از آن ها حقوق و دستمزد دریافت می کنید این موضوع باعث ایجاد شدن حواشی و مشکلات متعدد و دغدغه های فکری شما نمی شود؟
- میزان توجه به کارکنان
مانند حقوق دریافتی ممکن است مدیر یک سازمان صرفا فقط به یک کارمند توجه کافی نشان داده و همین مسئله باعث شایعه پراکنی و درگیری آن فرد در حواشی شود. بنابراین این عامل را جدی بگیرید، به ظاهر ممکن است بی اهمیت باشد اما از درون سازمان و پیشرفت شغلی آن را خراب می کند.
- تغییرات ساختار سازمان
تغییرات ساختار سازمان و مدیریت سازمان می تواند تا حد زیادی در ایجاد این مفهوم دخیل باشد. برخی از کارکنان نمی توانند به راحتی خودشان را با تغییرات سازمانی وفق دهند و همین مسئله بذر اصطکاک را در درون سازمان و افراد تیم می کارد.
- ضعف مدیریت و رهبری کارکنان
یکی از دلایلی که ممکن است به شدت سازمان را تحت تاثیر قرار دهد نحوه مدیریت و استراتژی های رهبری آن است. یک مدیر ضعیف نمی تواند آن طور که باید ارتباطات میان کارکنان خود را مدیریت و رهبری کند.
- عدم ارتباط مؤثر
وقتی افراد داخل تیم نتوانند به درستی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، قاعدتا سوءتفاهم ها و مشکلات مختلف افزایش پیدا خواهد کرد.
به طور کلی هر عاملی که باعث اختلافات عقیده و عطفی میان کارکنان شود می تواند زمینه ای برای تجلی و بروز این مفهوم خطرناک و موزی باشد! مفهومی که اگر جدی گرفته نشود از داخل سازمان را نابود می کند.
مزایای کاهش اصطکاک سازمانی
همان طور که گفته شد کاهش اصطکاک منجر به مزیت های متعددی می شود که می تواند به ارتقای مدیریت تغییر کمک کند که برخی از آن ها عبارت اند از
- افزایش بهره وری
- همکاری بهتر
- افزایش مشارکت کارکنان
- نوآوری پیشرفته
- رضایت بیشتر کارکنان و حفظ آن ها
راهکار های اصطکاک سازمانی
شاید مقابله با چنین مشکل موزی و سختی کار دشوار و چالش برانگیزی باشد. در واقع شما باید در ابتدا بتوانید میزان تعهد سازمانی و تعلق کارکنان نسبت به شغل خود را بسنجید و سپس مطابق با آن تصمیم بگیرید. برخی از راه حل هایی که می توانند از بروز این مشکل جلوگیری کند شامل موارد زیر می شوند:
- ارتباطات صریح
کارکنان را تشویق کنید تا با یکدیگر صریح صحبت کنند اینگونه می توانید از حواشی و شایعه پراکنی میان آن ها جلوگیری کنید!
- یادآوری اهداف و انتظارات سازمان
به عنوان یک کارفرما سعی کنید هر از گاهی اهداف اصلی سازمان خود را برای کارکنان خود شرح دهید و یا اگر کارمند هستید هدف خود را از اینکه در آن سازمان هستید به خود یادآوری کنید.
- فرهنگ تیم گرایی را تشویق کنید
شما می توانید با تشویق همکاری و پاداش های درون تیمی ارتباطات میان افراد سازمان را مستحکم کرده و آن ها را تشویق کنید تا دانش و منابع خود را در اختیار یک دیگر بگذارند. بدین ترتیب هم می توانید از بروز مشکلات بین افراد تیم جلوگیری کنید و هم انگیزه کارکنان را بالا برده و از میزان فشار کاری آن ها کم می کنید.
جمع بندی
اصطکاک سازمانی مفهومی است که می تواند در درون سازمان شکل گرفته و محل کار شما را تبدیل به جایی وحشتناک بکند! این مفهوم دقیقا به شایعه پراکنی و حواشی میان افراد اشاره دارد که به تدریج باعث می شود تا آن ها انیگزه خود را برای کار از دست بدهند و خروجی موفقی از ساعات کاری خود نداشته باشند. ما در این مقاله به بررسی این مفهوم ترسناک و عوامل ایجاد آن و همچنین چند راه کوچک برای حل این مشکل پرداختیم تا اگر درگیر این مسئله هستید بتوانید از آن ها کمک بگیرید.