منتشر شده در 22 دی 1403 ساعت 11:00
تسلا خود را برای عرضه نسخه فیس لیفت کراس اوور محبوب و پرفروش مدل Y آماده میکند. این نسخه که پسوند جونیپر (Juniper) را در نام خود دارد، پیش از رونمایی رسمی، در وبسایت منطقهای آسیا-اقیانوسیه ظاهر شده است. با توجه به انتشار تصاویر با کیفیت و برخی ویژگیها، حالا میدانیم تسلا مدل Y جونیپر چه تغییراتی را تجربه کرده و با چه مشخصاتی وارد بازار خواهد شد.
نقطه عطفی برای تسلا؟
پس از افت فروش تسلا در سال ۲۰۲۴، ورود فیس لیفت مدل Y به بازار میتواند نقطه عطفی برای خودروساز آمریکایی باشد. همانگونه که قبلاً به اطلاعتان رساندهایم، فروش این کمپانی از ۱.۸۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ به ۱.۷۹ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است. آنطور که اعلام شده، تحویل فیس لیفت مدل Y از ماه مارس در چین آغاز میشود. پس از این کشور بازارهایی نظیر استرالیا، تایلند و هنگ کنگ میزبان نسخه جونیپر خواهند بود.
تسلا مدل Y جونیپر، همسو با محصولات جدید کمپانی
فیس لیفت تسلا مدل Y تغییرات قابل توجهی در نمای ظاهری دارد. طراحی دماغه در این نسخه با پیکاپ سایبرتراک و تاکسی سایبرکب همسو شده است. نوار LED سرتاسری را باید شاخصترین ویژگی این نما دانست. مثل شمار زیادی از مدلهای جدید، در مدل Y جونیپر نیز چراغهای اصلی به روی سپر منتقل شدهاند. در نمای عقب فیس لیفت تسلا مدل Y تغییرات محدودتری را میبینیم. مهمترین تغییر موجود سرتاسری شدن چراغهای اصلی هستند.
در داخل کابین، تغییرات بیشتری مشاهده میشود. نوار نورپردازی محیطی و نمایشگر اختصاصی برای سرنشینان عقب از جمله این تغییرات هستند. برخلاف تسلا مدل ۳ که در آن چراغهای راهنما از طریق دکمههای مخصوص روی فرمان فعال میشوند، فیس لیفت مدل Y از اهرم سنتی برای چراغ راهنما بهره میبرد. بد نیست اشاره کنیم استفاده از دکمههای فرمان برای چراغ راهنما در مدل ۳ با انتقاداتی مواجه شده؛ به همین خاطر به نظر میرسد تسلا این انتقادات را مد نظر قرار داده و مدل Y جونیپر را با اهرم سنتی راهنما راهی بازار میکند.
عملکرد بهینهتر و راندمان بالاتر
در نسخه مخصوص بازار چین وبسایت تسلا، تأکید شده که فیس لیفت مدل Y از نظر میزان مصرف انرژی و راندمان و همچنین سیستم تعلیق ارتقا پیدا کرده است. این تغییرات در کنار استفاده از تایرها و رینگهای جدید میتواند مشکل سفتی سیستم تعلیق مدل قبلی را برطرف کند.
طبق دادههای موجود، تیپ Long-Range از فیس لیفت تسلا مدل Y در نسخه چهار چرخ محرک (AWD) اکنون بردی برابر با ۷۱۹ کیلومتر (۴۴۶ مایل) را فراهم میکند که نسبت به مدل قبلی ۴.۵ درصد بیشتر است. همچنین، این نسخه میتواند شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۴.۳ ثانیه طی کند. نسخه ارزانتر محور عقب محرک (RWD) نیز با شارژ کامل ۵۹۳ کیلومتر (۳۶۸ مایل) مسافت را پشت سر میگذارد که ۷ درصد بیشتر از مدل قبلی است.
قیمت تسلا مدل Y جونیپر
فیس لیفت تسلا مدل Y در چین افزایش قیمت داشته و نسبت به مدل قبلی گرانتر شده است. برای خرید نسخه Long-Range AWD حالا باید ۳۰۳,۵۰۰ یوان (معادل حدود ۴۱,۴۰۰ دلار) پرداخت کرد. برای نسخه RWD هم ۲۶۳,۵۰۰ یوان (معادل حدود ۳۵,۹۰۰ دلار) قیمت تعیین شده، این ارقام به ترتیب تقریباً ۴ و ۵ درصد بیشتر از قبل هستند.
اهمیت بروزرسانی مدل Y
در حالی که اکثر خودروسازان هر چند سال یک بار ظاهر خودروهای خود را بروزرسانی کرده و در بازههای زمانی مشخص، تغییرات اساسی در طراحی آنها ایجاد میکنند، تسلا از زمان عرضه مدل Y در سال ۲۰۲۰ تغییر خاصی در نمای ظاهری آن ایجاد نکرده است. تحلیلگران صنعت خودرو معتقدند این تصمیم و همچنین سبد محدود و نسبتاً تکراری خودروهای تسلا، موجب کاهش تقاضا برای محصولات این شرکت شده؛ بهویژه اینکه رقابت در بازار خودروهای برقی شدت گرفته و مشتریان گزینههای بیشتر و متنوعتری پیش روی خود دارند.
تسلا در اواخر سال ۲۰۲۳ سایبرتراک را بهعنوان جدیدترین مدل خود معرفی کرد، اما این خودرو به دلیل قیمت بالا و طراحی بحثبرانگیز نتوانسته تقاضای گستردهای را ایجاد کند. مدل Y اکنون نه تنها پرفروشترین خودروی برقی جهان، بلکه پرفروشترین خودرو در میان تمامی مدلها – چه درونسوز و چه الکتریکی – است. این یک خبر خیلی خوب برای تسلا به حساب میآید، اما از سوی دیگر، نشان میدهد که انتظارات مشتریان رفته رفته بالا میرود و در صورت عدم رضایت ممکن است به دنبال گزینههایی جدید و متفاوت باشند. این سوال همچنان مطرح است که آیا فیس لیفت مدل Y میتواند بهاندازه کافی جذاب و متفاوت باشد تا اهداف رشد تسلا را محقق کند؟
به گفته کارشناسان، تسلا برای ادامه گسترش فروش خود نیاز به مدلهای متنوعتر و بهویژه خودروهای ارزانقیمتتر دارد. این شرکت اعلام کرده امسال خودروی جدیدی را عرضه میکند. درباره این مدل جزئیات بیشتری در اختیار رسانهها قرار نگرفته است.
چرا چین؟
بازار چین به عنوان بزرگترین بازار خودروهای برقی، یکی از بازارهای کلیدی تسلا به شمار میرود. از سوی دیگر این کمپانی با تشدید رقابت از طرف برندهای قدرتمندی مانند بی وای دی و جیلی مواجه شده است. بنابراین، تسلا تصمیم گرفته فیس لیفت مدل Y را ابتدا در چین عرضه کند.
source