منتشر شده در 23 دی 1403 ساعت 13:00
شرکت گودیر (Goodyear) برای ارتقای ایمنی رانندگی در شرایط جوی نامساعد، سیستمی نوآورانه معرفی کرده است. این سیستم با تحلیل شرایط جاده، اطلاعات لاستیکها و دادههای محیطی، فعالسازی سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) را تسریع میکند. به گفته گودیر این فناوری پیشرفته میتواند به خودروسازان در راستای مطابقت با قوانین جدید ایالات متحده عمل کند. طبق این قوانین، نصب سیستمهای AEB در تمامی خودروهای جدید تا سال ۲۰۲۹ اجباری خواهد شد.
سیستم ابداعی گودیر چطور کار میکند؟
بیشتر سامانههای مربوط به ترمز اضطراری خودکار، برای جادههای خشک و با اصطکاک بالا طراحی شدهاند، به همین خاطر ممکن است در شرایط بارانی یا برفی عملکرد خوبی نداشته باشند. گودیر با همکاری سازمان هلندی TNO، دادههایی از دوربینهای جلو و عقب خودروها، شرایط جوی و جزئیات مربوط به نوع و عمر لاستیکها را جمعآوری میکند تا بهترین زمان برای فعالسازی سیستم AEB محاسبه شود.
تحولی جدید با لاستیکهای هوشمند گودیر SightLine
سیستم پیشرفته گودیر با تایرهای هوشمند SightLine ترکیب میشود. این تایرها قادر هستند میزان اصطکاک بین لاستیک و سطح جاده، فشار هوای لاستیک و وضعیت فرسودگی آن را اندازهگیری کنند. با استخراج این دادهها، سیستم ابداعی گودیر میتواند نیروی ترمز مورد نیاز را با دقت بالایی محاسبه نماید.
اثبات کارایی در آزمایشهای گودیر
آزمایشهای گودیر که در جادههای خیس انجام شدهاند، نشان میدهند ادغام فناوریهای این شرکت با سیستم ترمز اضطراری خودکار میتواند در سرعتهایی تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت (۵۰ مایل بر ساعت)، از تصادفات جلوگیری کند. این امر با فعالسازی سریعتر ترمزها نسبت به شرایط عادی امکانپذیر است.
کریس هلسل، معاون ارشد و مدیر فناوری گودیر در رابطه با فناوری ابداعی این شرکت گفته:
«ایمنی، سنگبنای تعهد گودیر به نوآوری است. با ارائه اطلاعات حیاتی درباره شرایط جاده و لاستیک به سیستمهای AEB، ما به خودروسازان و مشتریانشان کمک میکنیم تا گامی بزرگ به سمت ایمنی بردارند؛ آن هم بسیار پیشتر از موعد تعیینشده توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) برای سیستمهای AEB در خودروهای سواری تا سال ۲۰۲۹.»
source