#image_title


منتشر شده در 25 دی 1403 ساعت 12:00


صدای زنگ خطر بلندتر می شود بی وای دی تویوتا را در خاک ژاپن شکست داد

شرکت بی وای دی با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت بوده و حضور خود را در بازارهای بین‌المللی مدام پررنگ‌تر می‌کند. با انتشار آمار سال ۲۰۲۴ مشخص شده این شرکت چینی در بازار خودروهای برقی ژاپن، بر تویوتا غلبه کرده است.

رشد خیره کننده بی وای دی با وجود کاهش استقبال از مدل های برقی

به گزارش آخرین خودرو، طبق داده‌های رسمی، در سال گذشته مجموعاً ۵۹,۷۳۶ دستگاه خودروی برقی در ژاپن به فروش رسیده که در مقایسه با سال ۲۰۲۳ این رقم ۳۳ درصد کاهش دارد. بد نیست اشاره کنیم این اولین بار در چهار سال گذشته است که میزان فروش مدل‌های الکتریکی در ژاپن افت می‌کند.

با وجود کاهش استقبال ژاپنی‌ها از خودروهای برقی، فروش محصولات بی وای دی در این کشور ۵۴ درصد رشد کرده و به ۲,۲۲۳ دستگاه افزایش یافته است. رشد قابل توجه بی وای دی در شرایطی حاصل شده که فروش خودروهای برقی تویوتا با افتی ۳۰ درصدی همراه بوده؛ طبق آمار این کمپانی ۲,۰۳۸ دستگاه خودروی برقی به مشتریان تحویل داده است.

بی وای دی از سال ۲۰۲۳ وارد بازار ژاپن شده؛ در ابتدا سبد محصولات این شرکت به کراس اوور Atto 3 و هاچبک ۱۹ هزار دلاری دلفین محدود بود، اما بعداً کراس اوور Atto 3 و سدان سیل (Seal) نیز به سبد اضافه شد. برای سال ۲۰۲۵ بی وای دی قصد دارد مدل جدید Sealion 07 را نیز در ژاپن عرضه کند.

ژاپن و کمترین علاقه به خودروهای برقی در بین کشورهای پیشرفته

آمار نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۴ سهم خودروهای برقی از کل بازار ژاپن به کمتر از ۲ درصد کاهش پیدا کرده که که پایین‌ترین میزان در بین کشورهای توسعه‌یافته است. این موضوع کندی پذیرش مدل‌های برقی در ژاپن نسبت به سایر کشورها را ثابت می‌کند.

نیسان، پیشتاز بازار خودروهای برقی در ژاپن

نیسان با آنکه دوران خوبی را سپری نمی‌کند، اما با در اختیار داشتن سهم تقریباً ۵۰ درصدی همچنان حکمران بازار خودروهای برقی ژاپن است. با وجود پیشتازی، فروش مدل الکتریکی لیف با کاهش ۴۴ درصدی به ۳۰,۷۴۹ دستگاه افت کرده که کمترین میزان از سال ۲۰۲۱ تاکنون به حساب می‌آید. فروش هاچبک برقی ساکورا نیز با کاهش ۳۸ درصدی به ۲۲,۹۲۶ دستگاه کاهش یافته است.

فروش اولین خودروی برقی تویوتا یعنی کراس‌اوور bZ4X، در سال ۲۰۲۴ با رشد ۱۰ درصدی به ۱,۰۱۲ دستگاه رسیده؛ این خودرو با قیمت پایه ۵.۵ میلیون ین (معادل ۳۴,۸۰۰ دلار) عرضه می‌شود. ناگفته نماند در میان برندهای خارجی، تسلا همچنان رهبر بازار خودروهای برقی ژاپن است و بی وای دی پس از آن در جایگاه دوم قرار دارد.

source