در سال 2024، شرکت BYD برای اولین بار در تاریخ خود توانست در فروش خودروهای تمامالکتریکی از تویوتا در بازار ژاپن پیشی بگیرد. این اتفاق نشان از این دارد که یک رقابت بزرگ در صنعت خودروهای برقی در ژاپن در حال شکل گرفتن است!
به طور کلی و بر اساس آمارهایی که تاکنون منتشر شدهاند، تقریبا 59,736 خودرو تمامالکتریکی در سال 2024 در ژاپن به فروش رسید که نسبت به سال گذشته کاهش 33 درصدی را نشان میدهد؛ این اولین کاهش در طی چهار سال گذشته عنوان میشود.
بیوایدی توانست 2,223 دستگاه خودرو برقی در ژاپن به فروش برساند که رشد 54 درصدی نسبت به سال گذشته داشت. در مقابل، فروش خودروهای برقی تویوتا با کاهش 30 درصدی به 2,038 دستگاه رسید. این روند، نشاندهنده رقابت تنگاتنگ میان این دو برند بزرگ خودروسازی در جهان است.
کمپانی بیوایدی از سال 2023 با کراساوور Atto 3 و هاچبک دلفین در ژاپن حضوری فعال داشت؛ چرا که مدل Atto 3 که در بازارهای جهانی به نام Yuan Plus شناخته میشود، با استقبال خوبی روبهرو شد. بعد از آن نیز به سدان BYD Seal EV میرسیم که در بازار ژاپن با فروش خوبی روبرو گشته است.
این شرکت قصد دارد در سال 2025، چهارمین خودرو خود یعنی مدل BYD Sealion 07 EV را در ژاپن معرفی کند. جالب است بدانید که بازار خودروهای برقی در دیگر کشورهای توسعهیافته در حال رشد است، اما ژاپن همچنان نسبت به پذیرش این خودروها تردید دارد!
به همین خاطر است که اکنون سهم خودروهای برقی در بازار ژاپن در سال 2024 به کمتر از 2 درصد رسید. این رقم پایینترین رقم در بین کشورهای توسعهیافته به شمار میرود و نشان از کند بودن پذیرش این فناوری در ژاپن دارد.
در این بین، تویوتا اولین مدل خودروی برقی خود به نام bZ4X را در سال 2024 با قیمت 5.5 میلیون ین (حدود 34,800 دلار) به فروش رساند. فروش این مدل 10 درصد افزایش یافت و به 1,012 دستگاه رسید. نیسان نیز به عنوان رهبر بازار خودروهای برقی در ژاپن، نیمی از این بازار را به خود اختصاص داد. تسلا به عنوان یک برند برتر در ژاپن شناخته میشود و تقریبا 40 درصد از فروش خودروهای برقی را در ژاپن به خود اختصاص داده است.
BYD برنامه دارد برای افزایش حضور خود در بازار ژاپن و جلب توجه بیشتر افراد، تا سال 2025، 100 فروشگاه در ژاپن افتتاح کند.
source