در بحث آموزش، یادگیری مهمترین و محوری ترین امر، است. یادگیری مشارکتی به یادگیری فعالانه و موثری گفته می شود که افراد یک تیم آن را با هدف خاصی دنبال می کنند. در این فرایند هدف نهایی پیشرفت شغلی یا تحصیلی تیم، به صورت کلی و اعضا به صورت فردی است که نتیجه در نهایت، متوجه تمام اعضا می شود. در این نوع از یادگیری، افراد نقش خود را به طور کامل پذیرفته و خروجی کار به پای تمام اعضای گروه نوشته می شود. در یادگیری مشارکتی، افراد با همکاری و تعامل سعی در حل یک مسئله یا یادگیری موضوعی واحد دارند. نقش همه در این فرایند، موثر و حیاتی است. در یادگیری مشارکتی، اعمال نفوذ یادگیری سنتی به طور کامل کنار نمی رود اما محدود می شود؛ در این مدل، معمولا شخصی به عنوان مدیر، راهنما یا معلم در کنار اعضای گروه است و راهنماییشان می کند؛ ولی این کار باعث نمی شود که نقش های تعیین کننده سایر اعضای گروه کنار برود. یادگیری مشارکتی به دلیل وجود تیم ورکینگ، می تواند، مهارت شغلی و تحصیلی شما را افزایش دهد. یادگیری مشارکتی، هم در زمینه تحصیل هم در زمینه شغلی و کاری می تواند کمک کننده باشد.
مزایای یادگیری مشارکتی چیست؟
از یادگیری مشارکتی، به عنوان یک مهارت آکادمیک و همچنین سازمانی یاد می شود. افرادی که در این فرایند، دخیلند، به خصوص اعضا محوری گروه، این سیستم مشارکتی را با هدفی خاص به کار می برند. هدف آن ها پیش بردن کار و دست یافتن به اهداف متعالی نهایی تیم و بیزینس است. یادگیری مشارکتی، مزایایی دارد که با به کار بردن آن به درستی و تمام و کمال می توانیم از این مزایا بهره مند شویم.
افزایش مهارت های رهبری
افرادی که نقش رهبری و ساماندهی را به عهده می گیرند؛ و مسئولیت نهایی کار اعضای گروه با آن هاست، نقش های مهارتی خود را مانند رهبری، آنالیز و تحلیل داده ها و سازماندهی به پروسه کار و همچنین خروجی نهایی کار؛ تقویت می کنند. رهبر گروه به عنوان ناظر اصلی، در کمک کننده ترین و خطیر ترین عرصه مسئولیت پذیری شغلی، پا به میدان می گذارد؛ پس باید نقش خود را به درستی ایفا کند تا در نهایت به نتیجه دلخواه و هدف نهایی از کار کل اعضای گروه و هدف نهایی سازمان، دست یابد.
دقت و نظم
کار مشارکتی ، به دلیل داشتن ددلاین های کاری مشخص و سر آمدهای معین، باعث افزایش دقت و نظم کار مندان می شود. کار گروهی و یادگیری یا هر گونه تلاش، برای دستیابی به اهداف شغلی و تحصیلی، باعث افزایش دقتو نظم و یادگیری مهارت کار گروهی است. این دقت و نظم می تواند به عنوان برگ برنده اعضای تیم، در پروژه های بعدی همراهیشان کند. یکی از مهم ترین مولفه های موفقیت در کار، داشتن دقت و نظم و توجه به دد لاین های کاری، در حین توجه به سرعت و کیفیت پیشبرد و خروجی نهایی کار است.
تقویت تفکر انتقادی
به دلیل تاثیر گذاری و تاثیر پذیری بالا اعضای تیم بر تفکر و کار یکدیگر، افراد باید عملکرد هم را زیر ذره بین برده و بر کار هم نظارت کنند. وقتی افراد نظراتشان را صریح و واضح بیان می کنند؛ علاوه بر بهبود عملکرد و نتایج کار، تفکر انتقادیشان رشد یافته و علاوه بر دستیابی به مهارت انتقاد سازنده و تاثیر گذار، انتقاد پذیری، سعه صدر و مهارت های انتقادیشان به طور کلی تقویت پیدا می کند.
افزایش بهره وری و پیشرفت شغلی
دو مهارت بالا که درباره آن ها سخن گفتیم؛ باید به غایتی ختم شوند که ارزشش را داشته و در دراز مدت، اثراتش را بر روند کلی کارمان بگذارد.هدف نهایی می تواند افزایش بهره وری، پیشرفت شغلی و گرفتن نتایج عالی و هدفمند از یادگیری فعال و موثر باشد که آن را با عنوان یادگیری مشارکتی می شناسیم. پس یکی از مهم ترین نتایج کاربرد یادگیری مشارکتی، افزایش بهره وری و پیشرفت شغلی است که این امر، مهم ترین هدف کسب و کار ها و سازمان هاست.
یادگیری مشارکتی و یادگیری همیارانه چه تفاوت ها و شباهت هایی دارند؟
یادگیری مشارکتی و یادگیری همیارانه در نگاه اول ممکن است، یک مفهوم به نظر برسد؛ ولی تفاوت های جزئی دارند که آن ها را از هم متمایز می کند. یادگیری همیارانه، معمولا در سنین پایینتر و با نظارت معلم در مدرسه انجام می شود و هر شخص نقش خود را بر عهده می گیرد؛ نتایج کلی کار هم می تواند بر همه افراد تاثیر بگذارد و یا نتیجه کار هر کس مربوط به خودش باشد؛ در واقع؛ این نوع از یادگیری افراد را بر می انگیزد که از یکدیگر به عنوان بازوی محرک برای یادگیری مفید و قابل استفاده یاری گیرند. اما یادگیری مشارکتی، بسیار جدی تر و در سطوح سازمانی و آکادمیک به کار گرفته شده و افراد علاوه بر نقش فردی، بر عملکرد سایر اعضا تاثیر گذاشته و به صورت فعال در یک سیستم که تمام اعضا آن به هم وابسته اند در جهت محقق ساختن هدف واحد و به قصد فتح قله ای مشترک به جلو حرکت می کنند و همه اعمالشان با توجه به این تاثیر کلی مورد نظارت، اصلاح و بازبینی یا در صورت نیاز بهبود مورد بررسی قرار می گیرد.
جمع بندی
یادگیری مشارکتی ، فرایندی واحد برای اعضای یک سیستم با هدف بهبود بهره وری و پیشرفت شغلی و تحصیلی است؛ علاوه بر این، اعضای یک تیم درسی یا شغلی با استفاده از این فرایند مهارت هایی چون: رهبری و سازماندهی، بهره وری و تفکر انتقادی خود را تقویت کرده و با هدف دستیابی به اهداف نهایی سازمان تلاش می کنند