دنیای موتورسیکلت ها به ندرت به این سطح از فناوری پیشرفته میرسد: مدل ۲۰۲۵ موتورسیکلت KTM ۱۳۹۰ Super Adventure S Evo نهتنها از جدیدترین نسل سیستم تعلیق نیمه فعال و کروز کنترل تطبیقی مبتنی بر رادار بهره میبرد، بلکه اولین گیربکس خودکار KTM نیز در این مدل معرفی شده است. همه این ویژگیها در قالب قدرتمندترین موتورسیکلت ماجراجویی تولیدی جهان گرد هم آمدهاند.
شاید این جمله اغراقآمیز به نظر برسد، اما روی کاغذ، مدل KTM ۱۳۹۰ Super Adventure S Evo همهچیز دارد؛ از عملکردی نزدیک به سوپر بایک گرفته تا فناوریهایی که سواری را سادهتر و ایمنتر از همیشه میکنند. اینکه آیا این مدل میتواند موتورسواران را از انتخاب رایج بازار ماجراجویی بزرگ یعنی BMW R1300GS منصرف کند یا خیر، هنوز مشخص نیست؛ اما نمیتوان KTM را به کمکاری در این زمینه متهم کرد.
مزایا و معایب
مزایا:
+گیربکس AMT KTM استفادهای آسان و بینظیر را ارائه میدهد.
+رادار پیشرفته جدید با قابلیت کروز کنترل تطبیقی در ترافیک سنگین.
+موتور جدید ۱۳۹۰ LC8 V-twin با افزایش عملکرد قابلتوجه.
معایب:
+مناسب افرادی که تجربهای ساده و ابتدایی میخواهند، نیست.
+انتظار قیمت پایین نداشته باشید.
+طراحی خاص اما چندان زیبا نیست.
پیشرانه و عملکرد فنی
انجین این مدل ۱۳۹۰ LC8 V-twin است که اولین بار سال گذشته در مدل ۱۳۹۰ Super Duke R معرفی شد و جایگزین موتورهای قدیمیتر ۱۲۹۰ خواهد شد.
اعداد درجشده نشاندهنده ظرفیت دقیق نیستند. موتور ۱۲۹۰ دارای حجم واقعی ۱۳۰۱ سیسی و انجین جدید ۱۳۹۰ حجمی برابر با ۱۳۵۰ سیسی دارد. با اینکه افزایش ظرفیت تنها ۴۹ سیسی است، اما افزایش قدرت بسیار قابل توجه تر است. در حالی که مدل قدیمی ۱۲۹۰ Super Adventure S توان خروجی ۱۵۸ اسب بخار داشت، مدل جدید ۱۳۹۰ به قدرت ۱۷۰ اسب بخار (یا 173PS) رسیده است. این رقم همچنان کمتر از توان موتور ۱۸۸ اسب بخار مدل ۱۳۹۰ Super Duke R است، اما کافی است تا KTM را به قدرتمندترین موتورسیکلت ماجراجویی استاندارد بازار تبدیل کند و Ducati Multistrada V4 را پشت سر بگذارد.
افزایش قدرت علاوه بر ظرفیت بیشتر، به دلیل اضافه شدن سیستم تایمینگ متغیر سوپاپها و بلند شدگی متغیر در میل بادامک ورودی است که عملکردی مشابه سیستم ShiftCam شرکت BMW دارد. قدرت حداکثری در دور 9500rpm و گشتاور حداکثری ۱۴۵ نیوتن متر در 8000rpm به دست میآید. اما نکته کلیدی این موتورسیکلت، گیربکس خودکار AMT آن است که رقیبی برای فناوریهایی همچون DCT هوندا، Y-AMT یاماها و ASA بیامو است، اما با رویکردی متفاوت عمل میکند.
برخلاف DCT که از دو کلاچ بهره میبرد، گیربکس AMT KTM یک کلاچ سانتریفیوژی شبیه اسکوتر دارد که در دورهای پایین بهصورت خودکار از مدار خارج میشود. این قابلیت باعث میشود تنها با قرار دادن دنده و چرخاندن گاز، حرکت کنید و موتور در زمان توقف خاموش نشود.
در هنگام حرکت، سیستم تعویض دنده الکترونیکی در هماهنگی با موتور، تعویض دندهها را با سرعتی کمتر از ۵۰ میلیثانیه انجام میدهد. این سیستم طراحی شده تا از گیر کردن دنده در هنگام پارک جلوگیری کند؛ به همین دلیل، تنظیمات جدیدی مانند حالت پارک و دندههای ۱ تا ۶ در آن تعبیه شده است.
هندلینگ و تعلیق
سیستم تعلیق نیمهفعال در مدل جدید پیشرفتهتر از قبل شده است. KTM اعلام کرده که این سیستم جدید از سنسورهای پهنای پالس مدولاسیون و طراحی شاخکهای جدید استفاده میکند.
دوشاخ جلوی ۴۸ میلیمتری معکوس و کمکفنر عقب قابل تنظیم، امکان تغییر تنظیمات از طریق نمایشگر لمسی جدید و بزرگتر را فراهم میکنند.
ترمزها توسط شرکت برمبو ارائه شدهاند و سیستم ABS در پیچها به ایمنی بیشتر کمک میکند. همچنین، سیستم ترمز به رادار جلویی بوش متصل است. وزن این موتورسیکلت با مخزن پر ۲۴۵ کیلوگرم و بدون سوخت ۲۲۸ کیلوگرم است؛ تنها یک کیلوگرم بیشتر از مدل قبلی ۱۲۹۰ Super Adventure S.
راحتی و مصرف سوخت
قضاوت نهایی درباره راحتی این موتورسیکلت زمانی مشخص خواهد شد که با آن سواری کنیم، اما تغییراتی که در موقعیت سواری و بدنهی ۱۳۹۰ Super Adventure ایجاد شده، نویدبخش بهبودهای قابل توجهی است.
پدالها ۸ میلیمتر پایینتر و ۱۰ میلیمتر با فاصلهی بیشتر نسبت به قبل قرار گرفتهاند که باعث ایجاد فضای سواری بازتر و راحتتر میشود. همچنین، بدنهی جدید شامل یک شیشهی جلو بازطراحیشده، چراغ جلو جدید و یک محفظه ذخیرهسازی تازه است. گیربکس نیمهخودکار نیز استرس و خستگی در سواریهای طولانی را کاهش میدهد و تعویض دندهها را بهصورت خودکار مدیریت میکند. سیستم کروز کنترل تطبیقی مبتنی بر رادار نیز یکی دیگر از ویژگیهایی است که تلاش فیزیکی موتورسوار را کاهش میدهد.
مصرف سوخت رسمی این مدل برابر ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. این میزان شاید کم به نظر نرسد، اما با توجه به حجم، قدرت و وزن این موتورسیکلت، منطقی است. با یک مخزن سوخت ۲۳ لیتری، میتوان بهصورت تئوری تا 343 کیلومتر مسافت را از پر تا خالی طی کرد.
تجهیزات KTM ۱۳۹۰ Super Adventure S Evo – مدل ۲۰۲۵
علاوه بر تعلیق نیمهفعال و گیربکس خودکار، این موتورسیکلت تجهیزات پیشرفته دیگری نیز دارد. یکی از نکات برجسته، نمایشگر جدید TFT V80 است. این نمایشگر پرترهای ۸.۸ اینچی با قابلیت لمسی، رنگهای بیشتری نسبت به نسخههای قبلی نمایش میدهد و به نوعی مانند یک تبلت عمل میکند که از طریق آن میتوان به تنظیمات مختلف موتورسیکلت از جمله حالتهای سواری، تنظیمات تعلیق و کروز کنترل تطبیقی دسترسی داشت.
سیستم کروز کنترل تطبیقی، مجهز به رادار نسل پنجم بوش، توانایی نظارت بر ترافیک جلو و حفظ فاصله ایمن را دارد. این سیستم حالتهای جدیدی مانند Dynamic، Street و حالت Group Ride (مخصوص سواری گروهی) را ارائه میدهد.
گیربکس AMT نیز عملکرد این سیستم را گسترش داده است. از آنجا که موتورسیکلت میتواند به طور خودکار دنده را تغییر دهد و بدون نیاز به کلاچ متوقف شود، سیستم کروز کنترل تطبیقی اکنون میتواند با استفاده از قابلیت جدید Stop & Go تا توقف کامل عمل کند. این سیستم مانند بسیاری از خودروهای مدرن، به آرامی ترمز میکند و در صورت توقف کمتر از سه ثانیه، خود به خود حرکت را آغاز میکند. برای توقفهای طولانیتر، نیاز به ورودی موتورسوار، مثلاً چرخاندن گاز یا فشار دادن دکمه “Resume”، خواهد بود.
رقبا
بازار موتورسیکلتهای ماجراجویی بزرگ همچنان رقابتی است و این موتورسیکلت باید با رقبای جدی مانند Ducati Multistrada V4 بهروز شده و BMW R1300GS (که اکنون دارای گیربکس نیمه خودکار خود است) رقابت کند. همچنین نباید Triumph Tiger ۱۲۰۰ را فراموش کرد.
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۳۵۰ سیسی
قطر سیلندر × کورس پیستون: ۷۱ × ۱۱۰ میلیمتر
چیدمان موتور: دوقلو V، زاویه ۷۵ درجه
جزئیات موتور: DOHC، ۸ سوپاپ، Camshift، خنکشونده با مایع
قدرت: ۱۷۰ اسب بخار (۱۲۷ کیلووات) در ۹۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۴۵ نیوتن متر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه
گیربکس: ۶ سرعته،گیربکس دستی خودکار
مصرف سوخت متوسط: ۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
حجم مخزن سوخت: ۲۳ لیتر
حداکثر مسافت با مخزن پر: ۳۴۳ کیلومتر
تجهیزات کمکی راننده: کنترل کشش در پیچ با ۴ حالت، ABS در پیچ با ۳ حالت، MSR، کنترل ترمز موتور
شاسی: فریم فولادی کرومولی
تعلیق جلو: شاخکهای معکوس نیمه فعال WP SAT، ۴۸ میلیمتری
تنظیمات تعلیق جلو: کاملاً قابل تنظیم، نیمه فعال
تعلیق عقب: کمکفنر نیمه فعال WP SAT
تنظیمات تعلیق عقب: کاملاً قابل تنظیم، نیمه فعال، پیشبار الکترونیکی
ترمز جلو: ۲ عدد کالیپر ۴ پیستونی برمبو، دیسک ۳۲۰ میلیمتری
ترمز عقب: کالیپر ۲ پیستونی برمبو، دیسک ۲۶۷ میلیمتری
چرخ جلو / تایر: چرخ آلومینیومی ریخته گری شده، ۳.۵۰ × ۱۹ اینچ، Dunlop Meridian ۱۲۰/۷۰ ZR 19
چرخ عقب / تایر: چرخ آلومینیومی ریخته گری شده، ۵.۰۰ × ۱۷ اینچ، Dunlop Meridian ۱۷۰/۶۰ ZR 17
فاصله بین دو محور: ۱۵۵۸ ± ۱۵ میلیمتر
ارتفاع صندلی: ۸۴۷ / ۸۶۷ میلیمتر
وزن: ۲۴۵ کیلوگرم (با سوخت کامل)
source