#image_title


منتشر شده در 02 بهمن 1403 ساعت 12:30



عکاس
علیرضا پاداش

مقایسه اشکودا سوپرب با جی ای سی امپو سدان با اصالت اروپایی در برابر سدان اسپرت چینی

اشکودا سوپرب و جی ای سی امپو دو سدان وارداتی هستند که توسط شرکت پارس ساتر هوشمند و راسا موتور در بازار ایران عرضه می شوند.

بازار خودروهای وارداتی رشد کرده و سگمنت‌های مختلف، از جمله سدان‌های خانوادگی با چند عضو جذاب روبرو شده است. اشکودا سوپرب و جی ای سی امپو دو مورد از سدان‌های جذاب وارد شده به کشور هستند که می‌توانند نظر بسیاری را به خود جلب کنند. از همین رو، این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا ببینیم کدام یک می‌تواند گزینه مطلوب‌تری برای مشتری ایرانی به شمار رود.

درباره اشکودا سوپرب و جی ای سی امپو

اشکودا سوپرب یک سدان خانوادگی سایز متوسط است که در سال ۲۰۰۱ میلادی رونمایی شد و نسل سوم آن نیز از سال ۲۰۱۶ به بازارهای مختلف راه یافت. همین نسل از اشکودا سوپرب حالا با چهره‌ای کمی فیس‌لیفت‌شده در ایران نیز حضور دارد، اما باید بدانید که نسل چهارم این خودرو هم از سال ۲۰۲۴ وارد بازارهای جهانی شده است. برند اشکودا زیرمجموعه خودروساز بزرگ آلمانی، یعنی فولکس‌واگن، محسوب می‌شود و بنابراین جای تعجب ندارد که محصولات این برند اهل جمهوری چک، از لحاظ فنی و پلتفرم مشابه تولیدات هم‌رده گروه فولکس‌واگن باشند.

اما جی ای سی امپو یک سدان با طراحی اسپرت است که از سال ۲۰۲۱ توسط برند جی ای سی چین وارد بازار جهانی شده است. برند جی ای سی از تولیدکنندگان چینی قدیمی و معتبر در عرصه خودرو به حساب می‌آید و با برخی از خودروسازان بزرگ جهانی، نظیر تویوتا، همکاری مستقیم دارد. شرکت راسا موتور خاورمیانه مسئولیت واردات محصولات جی ای سی، از جمله امپو، به بازار ایران را بر عهده دارد، اما تولیدات اشکودا فعلاً به واسطه شرکت پارس ساتر هوشمند در ایران عرضه می‌شوند.

ویدیوی تست و بررسی اشکودا سوپرب

ویدیوی تست و بررسی جی ای سی امپو

مقایسه طراحی بدنه

مقایسه اشکودا سوپرب با جی ای سی امپو سدان با اصالت اروپایی در برابر سدان اسپرت چینی

در مورد طراحی بدنه باید گفت که با دو سبک متفاوت از سدان‌های خانوادگی روبرو هستیم. یکی از آنها بسیار اسپرت، خشن، تهاجمی و ستیزه‌جو به نظر می‌رسد، به نحوی که احتمالاً اکثر مشتریان جوان در همان لحظه اول به آن علاقه‌مند می‌شوند. جی ای سی امپو با ظاهری کاملاً اسپرت و بدنه‌ای عضلانی می‌تواند گزینه مناسبی برای طرفداران ماشین‌های هیجان‌انگیز محسوب شود.

مقایسه اشکودا سوپرب با جی ای سی امپو سدان با اصالت اروپایی در برابر سدان اسپرت چینی

اما در طرف دیگر، مقصود از طراحی اشکودا سوپرب چیز دیگری است. این خودرو بیشتر با اهداف خانوادگی طراحی شده و از المان‌های تهاجمی در ظاهر آن نسبت به حریف چینی کمتر استفاده شده است. البته نمای جلویی خودرو تا حدودی اسپرت به نظر می‌رسد و فرم چراغ‌های آن می‌تواند باعث جوان‌پسندتر شدن آن شود. اما در مجموع، سوپرب فرم خانوادگی‌تری دارد و افرادی که به دنبال محصولات اصیل با طراحی ریشه‌دار اروپایی هستند، قطعاً سبک طراحی اشکودا سوپرب را به جی ای سی امپو ترجیح می‌دهند.

مقایسه مشخصات فنی اشکودا سوپرب و جی ای سی امپو

نقطه مشترک این دو سدان استفاده از موتورهای نسبتاً کم‌حجم توربوشارژ به همراه گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه است. موتور ۱.۴ لیتری توربو در اشکودا سوپرب ساخت فولکس‌واگن بوده و نهایتاً حدود ۱۴۸ اسب بخار به‌علاوه ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد این خودرو معادل ۹.۸ ثانیه است و میانگین مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی حدود ۵.۹ لیتر برآورد می‌شود.

مقایسه اشکودا سوپرب با جی ای سی امپو سدان با اصالت اروپایی در برابر سدان اسپرت چینی

اما جی ای سی امپو از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم استفاده می‌کند که قدرت به‌مراتب بیشتری، در حد ۱۷۷ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور، را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این میزان توان برای دستیابی به شتاب کمتر از ۷ ثانیه طراحی شده و باعث می‌شود که جی ای سی امپو خودروی به‌مراتب پرشتاب‌تری به شمار رود.
میانگین مصرف سوخت امپو نیز حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که تفاوت چندانی با حریف اروپایی ندارد.

مقایسه اشکودا سوپرب با جی ای سی امپو سدان با اصالت اروپایی در برابر سدان اسپرت چینی
خودرو جی ای سی امپو اشکودا سوپرب
موتور ۴سیلندر-بنزینی-۱۶سوپاپ–توربوشارژ ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۴ لیتر
توان خروجی ۱۷۷ اسب بخار – ۲۷۰ نیوتن متر ۱۴۸ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک
انتقال قدرت محور جلو محور جلو
شتاب ۰-۱۰۰ ۶.۹۵ ثانیه ۹.۸ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۵.۹  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت ۱۹۸ کیلومتربرساعت
وزن ۱۴۰۰ کیلوگرم ۱۴۴۰ کیلوگرم
حجم باک ۴۷ لیتر ۶۸ لیتر
ابعاد بدنه ۱۴۳۲-۱۸۵۰-۴۷۰۰ میلیمتر ۴۸۶۹-۱۸۶۵-۱۴۸۹ میلیمتر
فاصله محوری ۲۷۳۶ میلیمتر ۲۸۵۹ میلیمتر
حجم صندوق ۵۴۳ لیتر ۶۲۵ لیتر

هر دو سدان دارای سیستم‌های تعلیق مستقل مولتی‌لینک برای بخش عقب هستند و طبق انتظار در قسمت جلو از تعلیق مستقل مک‌فرسون استفاده می‌کنند. بنابراین، میزان تعادل آنها در سر پیچ‌ها، به واسطه بهره‌گیری از تعلیق مستقل، اطمینان‌بخش است، هرچند که احتمال بیش‌فرمانی در جی ای سی امپو به دلیل قدرت بالای موتور و شتاب سریع‌تر، بیشتر خواهد بود.

مقایسه کابین و فضای داخلی

هرچقدر طراحی داخل کابین جی ای سی امپو مدرن و امروزی به نظر می‌رسد، طرح کابین اشکودا سوپرب قدیمی و ساده احساس می‌شود. دلیل این امر هم مشخص است، چراکه اشکودا سوپرب حدود ۸ سال پیش طراحی شده، اما جی ای سی امپو تنها ۲ یا ۳ سال است که به بازارهای جهانی راه پیدا کرده است.

مقایسه اشکودا سوپرب با جی ای سی امپو سدان با اصالت اروپایی در برابر سدان اسپرت چینی

سبک طراحی داشبورد، غربیلک فرمان، ادوات تعویض دنده، کنسول بین صندلی‌های جلو و سایر المان‌های روی پنل درها در امپو به نحوی است که کاملاً ارگونومیک، زیبا و دلنشین احساس می‌شود و به‌خوبی می‌تواند سلایق مدرن‌پسند و کمی فانتزی‌گرایانه را پاسخگو باشد. البته این طراحی به اندازه نمای بیرونی خشن و تهاجمی نیست و به نظر می‌رسد بیشتر روی معیارهای خانوادگی تمرکز داشته است.

در طرف دیگر، فرم طراحی داشبورد اشکودا سوپرب ساده، اصیل و مطابق با معیارهای چندین سال قبل انجام گرفته است که می‌تواند برای بسیاری از مشتریان، به‌ویژه آنهایی که به دنبال زرق و برق خودروهای جدید چینی نیستند، همچنان جذابیت خود را حفظ کرده باشد.

مقایسه اشکودا سوپرب با جی ای سی امپو سدان با اصالت اروپایی در برابر سدان اسپرت چینی

میزان فضای داخل کابین هر دو خودرو نسبتاً جادار و بزرگ است، اما به نظر می‌رسد که صندلی‌های ردیف دوم در سدان اروپایی، به‌ویژه از لحاظ فضای پا و زانوها، کمی جادارتر باشد. خوشبختانه صندوق عقب هر دو خودرو نیز بسیار جادار و بزرگ است و می‌تواند لوازم یک خانواده ۵ نفره را به نحو مناسبی در خود جای دهد. البته در این بین، صندوق عقب اشکودا سوپرب با ظرفیت ۶۲۵ لیتری فضای بیشتری نسبت به صندوق ۵۴۳ لیتری امپو ارائه می‌دهد.

مقایسه تجهیزات و امکانات اشکودا سوپرب و جی ای سی امپو

با وجود آنکه اشکودا سوپرب امکانات پایه‌ای و رفاهی قابل قبولی ارائه می‌دهد و از تجهیزاتی همچون اتوپارک، تهویه دوکاناله و سقف نیمه پانوراما برخوردار است، اما فاقد تجهیزات مدرن راداری یا دستیار رانندگی نیمه‌خودکار است که در امپو به طور نسبتاً کامل وجود دارد. بنابراین، سطح تجهیزات و آپشن‌های جی ای سی امپو، به‌ویژه در مواردی نظیر کروز کنترل تطبیقی، دستیار رانندگی بین خطوط، هشدار نقطه کور، ترمز اضطراری خودکار، رادار تابلوخوان، رادار خط‌خوان و مواردی از این دست، نسبت به حریف کاملاً برتر است.

خودرو جی ای سی امپو اشکودا سوپرب
کروز کنترل دارد (تطبیقی) دارد (تطبیقی)
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
رادار خط خوان دارد دارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوط دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
نوربالا اتوماتیک دارد ندارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
ترمز پارک برقی و اتوهلد دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد ندارد
کیسه هوا دارد (۶ عدد) دارد (شش عدد)
تهویه اتوماتیک دارد دارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد دارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو دارد ندارد
سردکن صندلی جلو دارد ندارد
گرمکن صندلی جلو دارد دارد
شارژر وایرلس دارد ندارد
دنده پشت فرمان دارد ندارد
اتوپارک ندارد دارد
آینه‌های تاشو برقی دارد دارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد
سانروف دارد دارد
سقف پانوراما ندارد دارد (نیمه پانوراما)

نتیجه‌گیری: جی ای سی امپو ارزنده‌تر است یا اشکودا سوپرب؟

مقایسه اشکودا سوپرب و جی ای سی امپو نشان می‌دهد که هر دو خودرو قابلیت‌های فراوانی در جذب دسته‌های مختلف مشتریان ایرانی دارند. اگر طرفدار خودروهای اصیل اروپایی هستید و می‌خواهید یک سدان بزرگ با فناوری ساخت آلمانی، عملکرد حرکتی مناسب، آپشن‌های قابل قبول، کابین جادار و کیفیت ساخت مطلوب داشته باشید، اشکودا سوپرب گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

در طرف دیگر، اگر طرفدار هیجان و شتاب بالا هستید، به طراحی هیجان‌انگیز خودرو اهمیت می‌دهید، کابین شیک و مدرن برایتان در اولویت است و از آپشن‌های نوین و متنوع لذت می‌برید، جی ای سی امپو انتخاب اول شما در این میان خواهد بود.

source