#image_title


منتشر شده در 03 بهمن 1403 ساعت 12:00


دی اس در مسیر رقابت با بنتلی و رولزرویس آیا برند فرانسوی می تواند موفق شود

شرکت استلانتیس که مالک برند دی اس (DS) محسوب می‌شود، برنامه‌ای جاه‌طلبانه برای این برند فرانسوی در سر دارد و می‌خواهد آن را به رقیبی برای بنتلی و رولزرویس تبدیل کند. این موضوع اخیراً توسط مدیر طراحی دی اس در حاشیه برگزاری نمایشگاه خودروی بروکسل رسانه‌ای شده است.

از جدایی از سیتروئن تا تبدیل شدن به لوکس‌ترین برند استلانتیس

برند دی اس در سال ۲۰۰۹ توسط سیتروئن تأسیس شد. در سال ۲۰۱۴ این برند با جدایی از سیتروئن، تحت لوای کمپانی مادر یعنی PSA (پژو-سیتروئن) قرار گرفت. پس از ادغام PSA با فیات کرایسلر در سال ۲۰۲۱ و شکل‌گیری گروه خودروسازی استلانتیس، دی اس به یکی از ۱۴ برند زیرمجموعه این گروه تبدیل شد.

دی اس در مسیر رقابت با بنتلی و رولزرویس آیا برند فرانسوی می تواند موفق شود

مدیر طراحی دی اس یعنی آقای تیری متروز در گفتگوی اخیر خود با نشریه اتوکار انگلستان گفته این برند اکنون در دسته برندهای بالارده و اصطلاحاً پریمیوم قرار دارد، با این حال استلانتیس می‌خواهد آن را ارتقا داده و به برندی اشرافی و فوق لوکس تبدیل کند. از دید آقای متروز هدف اصلی استلانتیس تبدیل دی اس به «لویی ویتون صنعت خودرو» است. برای دستیابی به این هدف طبیعتاً کیفیت تولیدات دی اس باید به میزان قابل ملاحظه‌ای ارتقا پیدا کند و از مرغوب‌ترین مواد در داخل کابین استفاده شود.

استراتژی DS برای رسیدن به جایگاه فوق لوکس

دی اس برخلاف برندهایی مانند آئودی یا ب ام و که بر تولید انبوه تمرکز دارند، قصد دارد به جای افزایش حجم فروش، روی ارائه خودروهای باکیفیت و قیمت بالا متمرکز شود. این رویکرد مشابه استراتژی برندهای بنتلی و رولزرویس است که با سودآوری بالا در تولید محدود عملکرد موفقی دارند.

تغییر رده و ارتقای وجهه برند دی اس ناگهانی و یک باره نخواهد بود. آقای متروز معتقد است که تبدیل دی اس به یک برند اشرافی و فوق لوکس به ۱۰ تا ۲۰ سال زمان نیاز دارد. وی افزوده محصولات جدید دی اس برای کنترل هزینه‌ها، همچنان از پلتفرم‌ ها و فناوری‌های سایر اعضای گروه استلانتیس استفاده خواهند کرد، اما طراحی و کیفیت آن‌ها به‌طور قابل‌ توجهی بالاتر خواهد بود.

چالش‌ها و وضعیت فعلی دی اس در بازار

بر اساس گزارش انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، دی اس در سال ۲۰۲۴ تنها ۰.۳ درصد از سهم بازار اتحادیه اروپا، منطقه EFTA و بریتانیا را به خود اختصاص داده است. فروش این برند در سال گذشته با کاهش ۲۲.۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ به ۳۷,۴۸۰ دستگاه افت کرده است.

متروز با انتقاد از حضور گسترده خودروهای کپی‌شده از تسلا و پورشه در بازار، تأکید کرده که دی اس قصد دارد با طراحی‌های اصیل و خاص خود، به یک برند متمایز و قدرتمند تبدیل شود.

source