#image_title


منتشر شده در 04 بهمن 1403 ساعت 08:00


دوج چارجر DAYTONA EV 2024 تغییر سنت خودروهای عضلانی

دوج چارجر دیتونا EV 2024 یکی از جدیدترین خودرو های برقی آمریکایی است که نسخه بنزینی آن جز اسطوره های صنعت خودرو به شمار می رود.

اولین خودروی الکتریکی دوج، به‌عنوان اولین مدل از خط تولید جدید چارجر، یک نگاه مدرن به فرمولی قدیمی داده است. آیا ماشین‌های عضلانی وقتی برقی می‌شوند دچار افت می‌شوند؟ طبق گفته‌ی “چارجردیتونا” ۲۰۲۴، اولین خودروی برقی دوج و پرچمدار خط تولید جدید چارجر که جایگزین مدل‌های قدیمی و کوپه چارجر و چلنجر می‌شود، اینطور نیست. محافظه‌کاران شرکت موپار ممکن است به آن بخندند چرا که آن را یک موجود مصنوعی می‌دانند که زیرکاپوتش آتش و گوگرد ندارد. اما دنیا چه برای آن آماده باشد چه نباشد باید روند روزافزون گسترش خودروهای الکتریکی را بپذیرد و دوج هم در همین مسیر است و سعی دارد ضمن حفظ گذشته‌ی پرافتخار خود، همگام با دیگران حرکت کند..

کمپانی دوج برای اینکه سهم بازار را حفظ کند مدل‌های چارجر ۴ درب را برای سال ۲۰۲۵ اضافه خواهد کرد، همچنین مدل‌های Sixpack با موتور شش سیلندر توربو را هم ارائه می‌دهد. این‌ها چیزهایی نیستند  که مدلی افسانه‌‌ای را بسازند اما ما خوش‌بینی این برند را در نظر می‌گیریم که مدل ۱۹۶۸ افسانه‌ای را با الگوهای مدرن باز تولید کرده است. عاشقان برند دوج از قدرت ترکیبی ۶۷۰ اسب بخار و ۸۵۰نیوتن متر گشتاور مدل دو موتوره اسکت پک لذت می‌برند، که به صورت الکترونیکی در تریم پایه R/T به ۴۹۶ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتن متر محدود شده است. (مگر اینکه حالت درگ با قدرت کامل اسکت پک را فعال کنید، آخرین ۴۰ اسب بخار در هر مدل فقط به مدت ۱۰ ثانیه با فشردن دکمه پاور شات روی فرمان آزاد می‌شوند.)

ابعاد بزرگ دوج چارجر دیتونا

دوج چارجر DAYTONA EV 2024 تغییر سنت خودروهای عضلانی

با استفاده از پلتفرم محکم STLA بزرگ استلانتیس، ماشین جدید Charger یک ماشین بزرگ است. فاصله محور ۳۰۷۳میلیمتری آن ۲۵میلیمتر طولانی‌تر از Charger قبلی و نزدیک به ۱۲۷میلیمتر طولانی‌تر از Challenger است، ضمن اینکه عرض و ارتفاع بیشتری هم دارد.

با بیش از ۵متر طول، به اندازه کافی ورق فلز وجود دارد تا حتی چرخ‌ها و لاستیک‌های جذاب ۲۰ اینچی پک اسکت، که در جلو اندازه‌شان تا ۳۰۵/۳۵ZR-۲۰ و در عقب تا ۳۲۵/۳۵ZR-۲۰ است کوچک به نظر برسند (مدل‌های R/T به طور استاندارد با چرخ‌های باریک‌تر ۱۸ اینچی عرضه می‌شوند، اما ۲۰ اینچی‌ها گزینه‌ای اختیاری هستند). اندازه‌ی چارجر همچنین به آن این امکان را می‌دهد که از بزرگترین فضای عقب جدیدی که در یک مدل دو درب تجربه کرده‌ایم، بهره‌مند شود (این ماشین ۱۰۴ میلیمتر فضای پا بیشتری در عقب نسبت به چلنجر دارد، اما ۷۳میلیمتر کمتر از چارجر قبلی است). صندوق این خودرو حدود ۶۵۰لیتر فضای بار دارد، و اگر صندلی‌های عقب را بخوابانید، این فضا به ۱۰۵۰ لیتر خواهد رسید!

دوج چارجر DAYTONA EV 2024 تغییر سنت خودروهای عضلانی

بدون تعجب، باتری ۴۰۰ ولت و ۹۳.۹ کیلووات ساعتی که در کف خودرو قرار گرفته باعث افزایش وزن کلی به نزدیک سه تن می‌شود. دوج زمان شارژ ۲۴ دقیقه‌ای از ۲۰ تا ۸۰ درصد را با یک شارژر سریع DC ۳۵۰ کیلووات اعلام کرده است. به همراه تخمین‌های مسافت هم برای مدل Scat Pack برابر با ۳۵۰کیلومتر و برای مدل R/T برابر با ۵۰۰کیلومتر است. این مقادیر خیلی زیاد نیستند اما در بازه‌ای قرار می‌گیرد که قابل قبول باشد.

ما تخمین می‌زنیم که اسکت پک باید با Charger و Challenger Hellcats رقابت کند، چرا که در حدود ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و مسافت ۴۰۰ متر را در کمتر از ۱۲ ثانیه طی می‌کند.مدل R/T هم برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به حدود ۵ ثانیه زمان نیاز دارد و مسافت ۴۰۰ متر را در زمانی بیشتر از ۱۲ ثانیه طی خواهد کرد. در مدل اکست پک خیالتان از بابت ترمز کاملا راحت باشد چرا که دیسک‌های ۱۶.۱اینچی به همراه کالیپرهای ۶پیستونه به راحتی از پس توقف خودرو برمی‌آیند.

دوج چارجر DAYTONA EV 2024 تغییر سنت خودروهای عضلانی

علاوه بر این، تمام مدل‌های ۲۰۲۴ شامل بسته Track به ارزش ۳۴۹۵ دلار به‌طور رایگان هستند. این بسته چهار پیستون ترمزهای عقب برمبو و بزرگ‌ترین سایز چرخ و لاستیک را به همراه دارد، به علاوه کمک فنرهای تطبیقی، تعلیق تنظیم‌شده برای حالت اسپرت، یک ضبط‌کننده ویدیو و داده‌های داخل خودرو، یک اسپویلر مشکی روی درب عقب و صندلی‌های مخصوص با روکش و میکروفایبر. البته گفته شده سال آینده باید برای این بسته پول پرداخت کنید.

آماده برای مبارزه 

در واقع، حواشی واقعی در مورد ارائه دیتونا به تنظیمات اگزوز Fratzonic Chambered آن بوده، که یک سیستم تولید صدا ۶۰۰ واتی است و در واقع یک سیستم صوتی خارجی در زیر سپر عقب محسوب می‌شود (صداها همچنین از طریق اسپیکرهای استریو داخل کابین پخش می‌شوند). اگرچه در زمانی که بخواهید به خوبی بلند و قابل توجه است، این نوع تقلید ممکن است برای همه مورد پسند نباشد.

دوج چارجر DAYTONA EV 2024 تغییر سنت خودروهای عضلانی

راه‌اندازی و خاموش شدن سیستم نمایشی دراماتیک دارد، مثل یک نیروگاه که به کار می‌افتد و آرام می‌شود. همچنین در حالت “درجا”، صدای غلغله‌ای شبیه به صدای موتور V-8تولید می‌کند که با یک اثر تپشی ترکیب شده که یادآور K.I.T.T از Knight Rider است. وقتی به راه می‌افتید صدا به وزوزی آینده‌نگرانه و مخلوط با غرش عمیقی تبدیل می‌شود که به پدال گاز، فعال‌سازی PowerShot و کاهش سرعت به حالت احیا پاسخ می‌دهد (سه تنظیم دارد، از جمله عملکرد با یک پدال که از طریق پدال‌های فرمان کنترل می‌شود).

تأثیرپذیری سیستم اگزوز همچنین به انتخاب حالت رانندگی ماشین از روی فرمان بستگی دارد. حالت‌های اتوماتیک، اکونومی و بارانی/برفی به طور کلی سر و صدا را به حداقل می‌رسانند تا سفر آرامی داشته باشید. حالت اسپورت لذت‌بخش‌تر است و صدای بیشتری را ایجاد می‌کند ولی ممکن است در بزرگراه دل‌زدگی به وجود آورد. تنظیمات پیست، درگ، و دریفت تک‌محور Scat Pack صدای آن را تا بالاترین حد زیاد می‌کنند. البته درحالت درجا هم می‌توانید دورموتور دیتونا را بالا ببرید و از صدای آن شگفت زده شوید. از این نکته غافل نشوید که سر و صدا هرچند هم ساختگی باشد یکی از ویژگی‌های لذت بخش خودروهای عضلانی است.

دوج چارجر DAYTONA EV 2024 تغییر سنت خودروهای عضلانی

سیستم ضدلغزش دیتونا را غیرفعال کنید و با آن دریفت بکشید! سیستم دیفرانسیل و توزیع وزن نسبتا متوازن باعث شده جمع و جور کردن آن جذاب‌تر از نسل‌های قبلی که دماغه سنگین داشتند بشود. این حالت، به همراه مرکز ثقل پایین‌تر و کنترل بدنه‌ی مناسب، باعث میشود هندلینگ بهتری داشته باشد و به وضوح کم‌تر دچار کم‌فرمانی شود. در حالی که دیتونا در پیست مسابقه بزرگ و حجیم به نظر می‌رسد، در جاده‌های پیچ‌درپیچ با چابکی یک خودروی بسیار سبک به فرامین پاسخ می‌دهد. عمل‌کردن فرمان مربع شکلش به‌طرز خوشایندی خوب است، اگرچه کمی بدون احساس است. سواری اسکت پک با سیستم تعلیق تطبیقی اختیاری‌اش در جاده‌ها به طرز شگفت‌انگیزی راحت و هماهنگ بود؛ همچنین تنظیمات غیر فعال مدلR/T هم خوب بود اما روی آسفالت‌های خشن صدای بیشتری تولید می‌کرد.

فضای داخل دوج چارجر دیتونا

 در صندلی‌های جلویی راحت هستید و حمایت خوبی از بدن شما می‌شود. همچنین دید خوبی به اطراف دارید. سقف شیشه‌ای ثابت و نورپردازی جسورانه روی درها و داشبورد فضای کاری ساده اما جذابی را پدید آورده است. شکل دسته دنده جذاب است و حفظ برخی از دکمه‌ها و ولوم‌های فیزیکی و نبود تزئینات مشکی براق هم خوشایند است. سیستم اطلاعات و سرگرمی Uconnect5 نیز در صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی وسط، بسیار کاربرپسند است و در صورت استفاده از هدآپ دیسپلی اطلاعات اضافی خوبی را دریافت می‌کنید.

دوج چارجر DAYTONA EV 2024 تغییر سنت خودروهای عضلانی

طراحی داخلی دیتونا با بافت‌های متنوع، با قیمت اولیه‌ی ۶۱,۵۹۰ دلاری مدل R/T هم‌خوانی دارد، اما در مدل Scat Pack با قیمت اولیه‌ی ۷۸,۶۸۰ دلار، این هماهنگی کمتر حس می‌شود. این قیمت برای سال ۲۰۲۴، بخاطر اجباری شدن پکیج Plus Group با قیمت ۴۹۹۵ دلار (چراغ‌های LED بیشتر، صندلی‌های ارتقا یافته، دوربین ۳۶۰ درجه و چیزهای دیگر) از قبل بیشتر شده است. نکته‌ی دیگر هم مربوط به ارتقاهای استاندارد قدرت Direct Connection در مدل Daytona هست که ۴۰ اسب بخار بیشتر برای مدل‌های R/T و ۸۰ اسب بخار بیشتر برای مدل‌های Scat Pack که این‌ها در حداکثر قدرت فعلی هر مدل لحاظ شده‌اند. دوج قبلا گفته بود که این آپشن‌ها در سال ۲۰۲۵ جداگانه قیمت‌گذاری می‌شوند، اما ظاهرا قرار هست مثل مدل‌های ۲۰۲۴، جزو آپشن‌های رایگان باشند.

دوج چارجر DAYTONA EV 2024 تغییر سنت خودروهای عضلانی

برای طرفداران سنتی دوج که منتظر مدل‌های آینده‌ی «sixpack» هستند یا دارند برای آخرین خودروی عضلانی V8 دوج، یعنی دورنگو SRT هلکت ۲۰۲۵، پس‌انداز می‌کنند، این موضوع اهمیتی ندارد اما استایل بی‌نظیر دیتونا پتانسیل جذب مشتریان جدیدی را دارد که کمتر به سنت‌های قدیمی پایبند هستند. در نهایت آن‌ها تعیین می‌کنند که آیا زمان مناسبی برای یک خودروی عضلانی برقی فرا رسیده است یا خیر.

مشخصات فنی دوج چارجر دیتونا scat pack

موتور الکتریکی (یک موتور جلو-یک موتور عقب)
انتقال قدرت ۴چرخ
قدرت موتور ۶۷۰ اسب بخار (ترکیبی) – ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور (ترکیبی)
گیربکس دایرکت درایو
ابعاد(طول/عرض/ارتفاع) ۵۲۴۷/۲۰۲۶/۱۵۰۰میلیمتر
فاصله محوری ۳۰۷۳میلیمتر
وزن ۲۷۰۰کیلوگرم
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۳.۵ثانیه
شتاب ۰ تا ۱۶۰ ۹.۱ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱/۷ثانیه
حداکثر سرعت ۲۲۰کیلومتر بر ساعت

source