منتشر شده در 04 بهمن 1403 ساعت 16:30
با وجود افزایش ثروت شخصی ایلان ماسک در سال ۲۰۲۴، ارزش برند تسلا در سال ۲۰۲۵ به میزان چشمگیری افت کرده است. بر اساس گزارش اخیر موسسه «برند فاینانس»، ارزش این برند ۲۶ درصد کاهش داشته؛ این موضوع باعث شده تسلا در بین ارزشمندترین برند های خودرویی به جایگاه چهارم سقوط کند. در ردهبندی امسال، تویوتا در صدر قرار دارد و با ارزش ترین برند خودروساز جهان در سال ۲۰۲۵ محسوب میشود.
سقوط تسلا، فرصتی برای مرسدس بنز و هیوندای
به گزارش آخرین خودرو، و طبق گزارش برند فاینانس، ارزش برند تسلا اکنون ۴۳ میلیارد دلار است، در حالی که در سال ۲۰۲۴ این رقم با ۵۸.۳ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۳ با ۶۶.۲ میلیارد دلار برابر دلار بود. این کاهش، فرصتی برای مرسدس بنز و هیوندای فراهم کرده تا از تسلا پیشی بگیرند. مرسدس بنز با وجود کاهش ۱۱ درصدی ارزش خود، اکنون با ۵۳ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد، در حالی که تویوتا همچنان با ۶۴.۷ میلیارد دلار و رشد چشمگیر ۲۳ درصدی در صدر قرار گرفته است.
دلایل افت ارزش تسلا
مطالعات برند فاینانس فقط به عملکرد سهام یا ارقام فروش محدود نمیشود؛ بلکه نظرسنجیهای گستردهای که شامل بازخورد مشتریان، توافقنامههای مجوزدهی و سایر عوامل است، در این تحلیل دخیل هستند.
یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش برند تسلا، قدیمی شدن محصولات آن است. فعالیتها و دیدگاههای جنجالی مدیرعامل این شرکت یعنی ایلان ماسک نیز تأثیر منفی بر وجهه برند گذاشته است. برای مثال، حرکت عجیب ماسک در مراسم تحلیف دونالد ترامپ، بحثبرانگیز شده و برخی آن را هر چند به اشتباه، به سلام نازی تعبیر کردهاند.
از دید مدیرعامل برند فاینانس، شخصیت ایلان ماسک به شدت بر تصمیم مشتریان برای خرید خودروهای تسلا تأثیر میگذارد. وی در این رابطه گفته: «افرادی هستند که ماسک را تحسین میکنند، اما بسیاری نیز مخالف او هستند.»
تسلا در برابر رقبا
در اروپا، امتیاز «تمایل به خرید» تسلا از ۲۱ درصد به ۱۶ درصد کاهش یافته و برندهایی مانند مرسدس بنز و خودروساز چینی بی وای دی از آن سبقت گرفتهاند. با این حال، تسلا در ایالات متحده همچنان با استقبال مثبتی مواجه است. پیشبینی شده نسخه فیس لیفت مدل Y احتمالاً خواهد توانست جایگاه تسلا را در رتبهبندیهای بعدی بهبود ببخشد.
در جدول زیر میتوانید جایگاه خودروسازان را در بین ارزشمندترین برندهای جهان در سال ۲۰۲۵ مشاهده نمایید.
جدول باارزشترین برندهای خودرویی جهان در سال ۲۰۲۵ | ||
رتبه | نام برند | کشور |
۱۸ | تویوتا | ژاپن |
۲۳ | مرسدس بنز | آلمان |
۲۹ | گروه هیوندای | کره جنوبی |
۳۶ | تسلا | ایالات متحده |
۳۷ | ب ام و | آلمان |
۴۰ | پورشه | آلمان |
۶۱ | فولکس واگن | آلمان |
۷۰ | هوندا | ژاپن |
۸۶ | فورد | ایالات متحده |
۱۲۷ | آئودی | آلمان |
۱۵۸ | فراری | ایتالیا |
۱۶۷ | بی وای دی | چین |
۱۷۶ | شورولت | ایالات متحده |
۲۰۰ | کیا | کره جنوبی |
۲۰۳ | ولوو | سوئد |
۲۲۶ | نیسان | ژاپن |
۲۳۰ | لکسوس | ژاپن |
۳۴۶ | رنو | فرانسه |
۳۸۵ | جیپ | ایالات متحده |
۳۹۱ | سوبارو | ژاپن |
جایگاه کلی برندها در جهان
در رتبهبندی کلی برندها، اپل با ارزش ۵۷۴.۵ میلیارد دلار همچنان پیشتاز است. پس از آن، مایکروسافت، گوگل، آمازون و والمارت در رتبههای بعدی قرار دارند. در جدول زیر میتوانید لیست ۱۰ برند با ارزش دنیا در سال ۲۰۲۵ را مشاهده نمایید.
جدول ۱۰ شرکت با ارزش جهان در سال ۲۰۲۵ | ||||
رتبه ۲۰۲۵ | رتبه ۲۰۲۴ | نام شرکت | ارزش ۲۰۲۵ (میلیون دلار) | ارزش ۲۰۲۴ (میلیون دلار) |
۱ | ۱ | اپل | ۵۷۴,۵۱۰ | ۵۱۶,۵۸۲ |
۲ | ۲ | مایکروسافت | ۴۶۱,۰۶۹ | ۳۴۰,۴۴۲ |
۳ | ۳ | گوگل | ۴۱۲,۹۸۱ | ۳۳۳,۴۴۱ |
۴ | ۴ | آمازون | ۳۵۶,۳۸۶ | ۳۰۸,۹۲۶ |
۵ | ۶ | والمارت | ۱۳۷,۱۸۳ | ۹۶,۸۴۲ |
۶ | ۵ | گروه سامسونگ | ۱۱۰,۵۹۳ | ۹۹,۳۶۵ |
۷ | ۷ | تیکتاک/دوئین | ۱۰۵,۷۹۰ | ۸۴,۱۹۹ |
۸ | ۸ | فیسبوک | ۹۱,۴۵۷ | ۷۵,۷۱۶ |
۹ | ۳۰ | انویدیا | ۸۷,۸۷۱ | ۴۴,۴۸۸ |
۱۰ | ۱۲ | شرکت شبکه دولتی چین (State Grid) | ۸۵,۶۲۶ | ۷۱,۱۴۵ |
source