#image_title



سیستم کنترل فشار باد تایر TPMS مخفف Tire Pressure Monitoring System است که یکی از جدیدترین فناوری‌های موجود در صنعت خودروسازی است که برای افزایش امنیت افراد، کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد خودرو طراحی شده است. با این سیستم رانندگان می‌توانند از وضعیت فشار تایرهای خودرو آگاه شده و در صورت نیاز به اصلاح فشار آن اقدام کنند.

نحوه کارکرد سیستم کنترل فشار باد تایر TPMS

سیستم کنترل فشار باد تایر TPMS به طور کلی به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • سیستم مستقیم (Direct TPMS): سیستم‌ مستقیم کنترل فشار باد تایر (TPMS) دقیق‌ترین نوع این فناوری است که با استفاده از حسگرهای درون تایرها، مادون قرمز، فشارسنج‌های الکترونیکی و سایر ابزارها، فشار باد تایرها اندازه‌گیری شده و این اطلاعات به واحد کنترل مرکزی خودرو ارسال می‌شود. میزان دقیق فشار هر تایر را به طور جداگانه به راننده نمایش داده می‌شود و در صورت کاهش فشار، سیستم به صورت خودکار به راننده هشدار می‌دهد!
  • سیستم غیرمستقیم (Indirect TPMS): سیستم‌های غیرمستقیم از حسگرهای موجود در سیستم ABS و یا دیگر سیستم‌های تشخیص سرعت چرخ‌ها استفاده می‌کنند. هنگامی که فشار یکی از تایرها کاهش یابد، قطر تایر کاهش یافته و سرعت چرخ کمتر از سایر چرخ‌ها می‌شود. سپس سیستم به صورت غیرمستقیم، تفاوت سرعت چرخ‌ها و قطر تایرها را بررسی می‌کند تا کاهش فشار را تشخیص دهد. به دلیل عدم وجود حسگر داخلی، این سیستم نسبت به نوع مستقیم آن، ارزان‌تر است.


مقایسه با دیگر فناوری‌ها

در جدول زیر مقایسه‌ای بین سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS) مستقیم و غیرمستقیم با سیستم‌های قدیمی انجام شده است:

ویژگی‌ها کنترل فشار باد تایر (TPMS) مستقیم کنترل فشار باد تایر (TPMS) غیرمستقیم سیستم‌های قدیمی
دقت بالا متوسط پایین
هزینه نصب بالا پایین بدون هزینه
نیاز به نگهداری متوسط کم زیاد
هشدار فوری بله بله خیر
نصب حسگر در تایر بله خیر خیر
سازگاری با خودروهای مختلف محدود گسترده محدود
  • TPMS مستقیم: از نظر دقت، این سیستم‌ها به مراتب بهتر از سیستم‌های غیرمستقیم یا روش‌های سنتی هستند. با این حال، هزینه نصب بالاتری داشته و نیاز به حسگرهای خاص داخل تایر دارد. این سیستم‌ قادر است در شرایط مختلف (بار زیاد، تغییرات دما) کاهش فشار تایر را دقیق‌تر ارزیابی کند.

  • TPMS غیرمستقیم: در این سیستم هیچ حسگری داخل تایری وجود ندارد، پس تعجبی ندارد که قیمت آن ارزان‌تر باشد؛ البته به همین دلیل نیز دقت کمتری دارد. این فناوری ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند تغییرات سرعت، وضعیت جاده و یا بار خودرو قرار گیرد و نتایج دقیقی به همراه نداشته باشد.


کاربردهای TPMS

این فناوری کاربردها و مزایای مختلفی دارد؛ از افزایش ایمنی خودرو گرفته تا صرفه‌جویی در مصرف سوخت همگی در اینجا به عنوان مزیت‌های خوب این سیستم به شمار می‌روند.

فشار پایین تایر می‌تواند باعث کاهش کنترل خودرو، افزایش احتمال ترکیدن تایر و تصادفات جاده‌ای شود. این سیستم با هشدار به راننده، از وقوع این خطرات جلوگیری می‌کند. تایرهایی که فشار کمی دارند، مصرف سوخت بالایی خواهند داشت، بنابراین سیستم کنترل فشار باد تایر TPMS به رانندگان کمک کند تا هزینه‌های سوخت را کاهش دهند و باعث افزایش عمر  تایرها شوند.

هرچه خودرو مصرف سوخت کمتری داشته باشد، انتشار گازهای مضر مانند دی‌اکسید کربن (CO2) کاهش می‌یابد و در نتیجه، اثرات منفی بر محیط زیست خواهد داشت.


محدودیت‌ها

هر سیستمی با وجود مزایای فراوان، ممکن است با محدودیت‌ها و چالش‌هایی نیز روبه‌رو شود. از محدودیت‌های سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS) می‌توانیم به موارد پایین اشاره کنیم:

محدودیت‌ها و چالش‌ها توضیحات
هزینه نصب و نگهداری سیستم‌های مستقیم TPMS به دلیل نیاز به نصب حسگرهای خاص داخل تایر، هزینه‌بر هستند. نگهداری و تعمیر این سیستم‌ها ممکن است هزینه‌های اضافی را به دنبال داشته باشد.
عدم دقت در شرایط خاص سیستم‌های غیرمستقیم ممکن است در شرایط خاص، مانند تغییرات دمایی یا بارگذاری نادرست خودرو، نتایج دقیقی ندهند.
نیاز به کالیبراسیون سیستم‌های TPMS مستقیم نیاز به کالیبراسیون دوره‌ای دارند تا دقت عملکردشان حفظ شود. در غیر این صورت، ممکن است هشدارهای نادرست یا غیردقیق دریافت کنید.
فشار باد موقت برخی از سیستم‌های TPMS ممکن است در شناسایی تغییرات فشار باد در شرایط تغییرات دما یا جاده‌های خاص دچار مشکل شوند. حساسیت سیستم ممکن است کمتر باشد.

سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS) یکی از فناوری‌های نوین در خودروها است که ایمنی، کارایی و صرفه‌جویی در سوخت را بهبود می‌بخشد. این سیستم با هشدار به راننده در صورت کاهش فشار باد تایر، از بروز مشکلات جدی مانند ترکیدن تایر یا بروز تصادفات جاده‌ای جلوگیری می‌کند.





source