منتشر شده در 13 بهمن 1403 ساعت 17:00

خودروسازان فرانسوی عادت دارند با کانسپت های عجیب و غریب و ایدههای شگفتانگیز همه را غافلگیر کنند. پس از معرفی ابرخودروی هیدروژنی آلپاین با پیشرانه V6، حالا شرکت مادر آن یعنی رنو، با رونمایی از یک کانسپت جذاب برقی، توجهات را به خود جلب کرده است. این کانسپت پیشرفته که رنو فیلانته رکورد ۲۰۲۵ (Filante Record 2025) نام دارد، یک خودروی آزمایشی فوق کارآمد بوده و در آن بهینهسازی مصرف انرژی و افزایش برد حرکتی در اولویت قرار گرفته است. کمپانی رنو با توسعه این کانسپت قصد دارد رکورد راندمان و میزان مصرف انرژی خودروهای برقی را بشکند.
طراحی آیندهنگر با الهام از خودروهای رکوردشکن قدیمی
اگرچه این خودرو شبیه به اتومبیلی است که از آینده به حال سفر کرده، اما طراحی آن از سه مدل تاریخی رنو برگرفته شده است. این مدلها در اصل برای شکستن رکورد سرعت زمینی ساخته شده بودند. برای مثال، چراغهای گرد رنو فیلانته رکورد ۲۰۲۵ یادآور مدل ۴۰ CV des Records از دهه ۱۹۲۰ هستند؛ چرخهای بیرون زده از اتاق هم از مدل Nervasport des Records محصول سال ۱۹۳۴ الهام گرفته شدهاند. علاوه بر این، گلگیرهای قوسدار به مدل Etoile Filante در سال ۱۹۵۶ که با موتور توربینی کار میکرد، اشاره دارند.

ابعاد بزرگ، وزن کم و راندمان بسیار بالا
رنو فیلانته رکورد ۲۰۲۵ خودرویی بسیار بزرگ محسوب میشود، چرا که طول آن به ۵۱۲۰ میلیمتر میرسد. عرض این خودروی مفهومی ۱۷۱۰ میلیمتر و ارتفاع آن ۱۱۹۰ میلیمتر اعلام شده است. اما نکته جالب توجه اینکه با وجود چنین ابعادی، این خودرو تک نفره بوده و تنها ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد. از این مقدار، ۶۰۰ کیلوگرم به پک باتری ۸۷ کیلووات ساعتی متعلق است. برای مقایسه، باتری ۲۰۵ کیلووات ساعتی جی ام سی هامر برقی ۱۲۷۸ کیلوگرم وزن دارد که تقریباً برابر با وزن یک خودروی کامپکت اروپایی است!
تمام سطوح بدنه کانسپت فیلانته رکورد ۲۰۲۵ با هدف کاهش ضریب درگ و افزایش بهرهوری انرژی طراحی شدهاند. با توجه به این موضوع، انتظار میرود عملکرد کانسپت جدید رنو نسبت به مدل برقی سنیک E-Tech که به همان باتری ۸۷ کیلووات ساعتی مجهز است، به مراتب بهتر باشد.

بدنهای ساختهشده از آلیاژهای خاص
یکی از نکات جالب درباره کانسپت رنو فیلانته رکورد ۲۰۲۵ این است که بدنه آن بدون در نظر گرفتن باتری، تنها ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد. مهندسان رنو برای رسیدن به این رقم، از ترکیبی از آلومینیوم، فیبر کربن و آلیاژهای فولادی در ساختار شاسی استفاده کردهاند. همچنین، برخی بخشهای بدنه با استفاده از آلومینیوم با استحکام بالا و فناوری چاپ سهبعدی تولید شدهاند. ترکیب این فناوریها با هوش مصنوعی، به رنو کمک کرده تا نقاطی را که میتوان وزن اضافی را از آنها کاهش داد، شناسایی کند.

رنو فیلانته رکورد ۲۰۲۵ و نوآوریهای پیشرفته در سیستم باتری و تایرها
برای کاهش وزن، سلولهای باتری رنو فیلانته رکورد ۲۰۲۵ بدون اینکه از ماژولهای میانی استفاده شود، مستقیماً در پک باتری قرار داده شدهاند. به همین دلیل، پک باتری متفاوتی نسبت به سنیک E-Tech برای این خودرو طراحی شده؛ این پک برای افزایش هماهنگی با بدنه باریک خودرو از محفظه فیبر کربنی برخوردار است.
آنطور که رنو اعلام کرده، تایرهای این کانسپت آیندهنگرانه نقش مهمی در افزایش برد حرکتی دارند و تا ۲۰ درصد در آن موثر هستند. این خودرو از تایرهای ۱۹ اینچی سفارشی میشلن سود میبرد. به گفته رنو این تایرها باعث کاهش هدررفت انرژی و افزایش سطح تماس با جاده میشوند.

آیا رنو از مرسدس بنز پیشی خواهد گرفت؟
مرسدس بنز پیشتر توانسته با خودروی مفهومی Vision EQXX به رکورد پیمایش ۱۳.۵ کیلومتر مسافت با هر کیلووات ساعت انرژی دست پیدا کند. اما با توجه به طراحی بهینه و وزن کمتر فیلانته رکورد ۲۰۲۵، پیشبینی میشود این کانسپت بتواند با اختلاف زیاد، رکورد مصرف انرژی بهتری را ثبت کند. شایان ذکر است این کانسپت در نیمه اول سال جاری مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.
طول | ۵۱۲۰ میلیمتر |
عرض | ۱۷۱۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۱۹۰ میلیمتر |
وزن | ۱۰۰۰ کیلوگرم |
وزن باتری | ۶۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت باتری | ۸۷ کیلووات ساعت |

source