#image_title


منتشر شده در 16 بهمن 1403 ساعت 13:00


تحولی جدید در کی جی موبیلیتی موسو به یک برند مستقل مخصوص پیکاپ تبدیل شد

شرکت کی جی موبیلیتی (KG Mobility) که پیشتر با نام سانگ یانگ (SsangYong) شناخته می‌شد، موسو (Musso) را به یک برند مستقل تبدیل کرد. با این اقدام، پیکاپ‌ های بعدی این شرکت تحت برند موسو عرضه خواهند شد. نخستین عضو این برند تازه‌ تاسیس با نام KGM Musso EV به فروش خواهد رسید. طرح‌های اولیه حکایت از آن دارند این پیکاپ برقی شباهت زیادی به کانسپت O300 که در سال ۲۰۲۳ معرفی شد، خواهد داشت. در کنار نسخه برقی، نسخه درون‌سوز این پیکاپ نیز در دست توسعه بوده و راهی بازار خواهد شد.

طراحی و ویژگی‌های  KGM Musso EV

کی جی موبیلیتی تنها تصویری از نمای جانبی این پیکاپ برقی را پیش از عرضه رسمی منتشر کرده است. با این حال، اولین تصاویر واقعی این خودرو در یک جشنواره کره‌ای به نمایش درآمده و توسط وب‌سایت Autospy منتشر شده است. این تصاویر نشان می‌دهند که نسخه تولیدی تا حد زیادی طراحی کانسپت O300 را حفظ کرده و به جز مواردی مثل اندازه رینگ‌ها به آن وفادار باقی مانده است.

تحولی جدید در کی جی موبیلیتی موسو به یک برند مستقل مخصوص پیکاپ تبدیل شد

در نمای جلو چراغ‌های LED باریک، کاپوت و گلگیرها شباهت زیادی به شاسی‌بلند تورس  EVX دارند، اما طراحی سپر و گلگیرها دستخوش تغییراتی شده تا با فرم پیکاپ دوکابین همخوانی بیشتری داشته باشد. کی جی موبیلیتی اعلام کرده که این خودرو در مدل‌های متنوع و شخصی‌ سازی‌ شده به فروش خواهد رسید.

مشخصات فنی و پلتفرم پیکاپ برقی موسو

پیکاپ موسو برقی از همان پلتفرمی استفاده می‌کند که مدل‌های تورس EVX و اکتیون روی آن ساخته شده‌اند. در حالی که مدل‌های مذکور تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند، این پیکاپ نسخه چهارچرخ محرک نیز خواهد داشت. این نسخه به احتمال زیاد نیروی خود را از دو موتور برقی دریافت خواهد کرد. با تصمیم کی جی موبیلیتی قرار است این پیکاپ در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ در کره جنوبی عرضه شود و سپس به بازارهایی مانند بریتانیا و استرالیا راه پیدا کند.

تحولی جدید در کی جی موبیلیتی موسو به یک برند مستقل مخصوص پیکاپ تبدیل شد

نسخه بنزینی موسو

علاوه بر نسخه برقی، کی جی موبیلیتی طراحی اولیه نسخه مجهز به موتور احتراقی پیکاپ موسو را نیز منتشر کرده است. برخلاف تورس که نسخه‌های برقی و احتراقی آن شباهت‌های زیادی دارند، موسو با موتور احتراقی از طراحی متفاوتی بهره می‌برد.

این نسخه ظاهری شبیه پیکاپ‌ های سایز متوسط دارد و طراحی آن ترکیبی از مدرنیته و توانایی‌های آفرود بالا را به نمایش می‌گذارد. چراغ‌های LED جلو شبیه چراغ‌های فورد F-150 هستند و جلو پنجره بزرگ همراه با سینی محافظ سپر جلو بر جان‌سخت بودن این خودرو تأکید می‌کند. در نمای عقب، دو خروجی اگزوز از وجود یک موتور درون‌سوز قدرتمند در زیر کاپوت خبر می‌دهند.

یکی از طرح‌های مفهومی منتشرشده مدل کمپر این پیکاپ را به تصویر می‌کشد. با توجه به این موضوع، احتمالاً کی جی موبیلیتی قصد دارد بازار ماجراجویان و علاقه‌مندان به طبیعت‌ گردی را نیز هدف قرار دهد.

هنوز اطلاعات زیادی درباره نسخه بنزینی پیکاپ موسو منتشر نشده و تاریخ رسمی عرضه آن مشخص نیست. اما از آنجایی که تولید مدل‌های موسو و رکستون اسپرت کنونی در سال ۲۰۲۵ متوقف می‌شود، انتظار می‌رود نسخه جدید موسو در سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه شود.

مروری بر تاریخچه موسو

سانگ یانگ موسو اولین بار در سال ۱۹۹۳ به‌ عنوان یک شاسی‌بلند مجهز به پیشرانه مرسدس بنز معرفی شد. در سال ۲۰۰۲، نسخه پیکاپ دوکابین این خودرو با پسوند اسپرت به بازار آمد. پس از آن، مدل‌هایی همچون اکتیون اسپرت در سال ۲۰۰۶، کوراندو اسپرت در سال ۲۰۱۲ و رکستون اسپرت در سال ۲۰۱۸ عرضه شدند. مدل اخیر در برخی بازارها با نام موسو خان به فروش رسیده؛ گفتنی است نام موسو در زبان کره‌ای به معنای کرگدن می‌باشد. این را هم اضافه کنیم که این مدل در نسخه شاسی بلند و پیکاپ به بازار ایران راه پیدا کرده است. نسخه پیکاپ با نام موسو خان توسط ایلیا خودرو عرضه می‌شود. 

source