منتشر شده در 16 بهمن 1403 ساعت 15:30

سیستم مایلد هایبرید یکی از سیستم های جدید است که در بخش فنی بسیاری از خودرو های دیده می شود. در ادامه به بررسی آن می پردازیم.
در سالهای اخیر، سیستمهای هیبریدی به عنوان یکی از شاخه های کلیدی در صنعت خودرو مطرح شده اند. این سیستم ها با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی توسعه یافتند و در این میان ، یکی از انواع پرکاربرد و نوآورانه آن ها، سیستم مایلد هایبرید است که به شکلی ساده تر و اقتصادی تر از سایر سیستمهای هیبریدی عمل میکند.
معرفی

سیستم مایلد هایبرید (MHEV) بهطور کلی به خودروهایی اطلاق میشود که از موتور الکتریکی بهعنوان کمکی برای موتور درونسوز استفاده میکنند. این سیستمها برخلاف پلاگین هیبرید، هیچگاه قادر به حرکت مستقل با انرژی الکتریکی نیستند. اولین توسعهدهنده این سیستم، شرکت هوندا بود که در سال ۱۹۹۹ این تکنولوژی را در مدل “Insight” معرفی کرد. این خودرو بهعنوان یکی از اولین نمونههای مایلد هایبرید، با استقبال گسترده ای مواجه شد و راه را برای توسعه بیشتر این تکنولوژی هموار کرد.
چگونگی عملکرد مایلد هایبرید
در خودروهای مایلد هایبرید، موتور الکتریکی بهطور مستقیم خودرو را حرکت نمیدهد، بلکه بهعنوان کمکی برای موتور درونسوز عمل میکند. این موتور الکتریکی معمولاً به کمک یک باتری کوچک که از طریق سیستم بازیابی انرژی ترمز شارژ میشود و انرژی مورد نیاز برای کمک به موتور احتراقی را تأمین میکند. یکی از مهم ترین ویژگی های این سیستم، استفاده از انرژی حاصل از ترمزگیری است که در بسیاری از خودروهای هیبریدی بهکار می رود تا انرژی هدررفته به باتری ذخیره شود.

مایلد هایبریدها معمولاً بهطور خودکار انرژی ذخیرهشده را برای شروع حرکت یا کمک به موتور احتراقی در هنگام شتابگیری استفاده میکنند. بهاینترتیب، مصرف سوخت کاهش مییابد و میزان آلایندگی نیز کاهش مییابد. همچنین، این سیستم قادر است به موتور احتراقی در کاهش سرعت خودرو یا در هنگام توقف کمک کند که موجب کاهش مصرف سوخت در شرایط مختلف میشود.
چرا خودروسازان از مایلد هایبرید استفاده میکنند؟
در پاسخ به این سوال که چرا خودروسازان از این سیستم استفاده میکنند، میتوان به مزایای متعددی اشاره کرد:
کاهش مصرف سوخت و آلایندگی
یکی از دلایل اصلی استفاده از مایلد هایبرید، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است. موتور الکتریکی کوچکتر، که به موتور احتراقی کمک میکند، میتواند در شرایط خاصی مانند شتابگیری یا توقفهای ناگهانی، مصرف سوخت را کاهش دهد و آلایندگی کمتری تولید کند.

هزینه کمتر و نگهداری آسانتر
سیستمهای مایلد هایبرید نسبت به سایر سیستمهای هیبریدی، مانند پلاگین هیبرید، هزینه کمتری دارند. باتریهای کوچکتر و سیستمهای سادهتر به خودروسازان این امکان را میدهند که این فناوری را در خودروهایی با قیمت مناسب تری ارائه دهند. همچنین نگهداری و تعمیرات این سیستمها سادهتر از پلاگین هیبریدها است، چراکه نیاز به شارژ خارجی ندارد.
کارایی و بهرهوری بیشتر
مایلد هایبرید ها میتوانند در شرایط مختلف، مانند رانندگی در شهر یا در جادههای بلند، کارایی بالاتری داشته باشند. این سیستمها بهطور هوشمندانه در مواقع ضروری به کمک موتور احتراقی آمده و عملکرد بهینهتری را ارائه میدهند.
انواع سیستم مایلد هایبرید
سیستمهای مایلد هایبرید در خودروها به شکلهای مختلفی توسط خودروسازان طراحی و پیادهسازی شدهاند. هر شرکت با توجه به اهداف، نیازهای بازار و تکنولوژی موجود، از روشهای متفاوتی برای پیادهسازی این فناوری استفاده میکند. در این بخش، به معرفی انواع مایلد هایبرید و تفاوتهای آن ها در رویکرد شرکتهای خودروسازی پرداخته می پردازیم.
سیستم ۱۲ ولتی مایلد هایبرید
یکی از سادهترین و کمهزینهترین انواع مایلد هایبرید، سیستم ۱۲ ولتی است که در بسیاری از خودروهای اقتصادی استفاده میشود. در این نوع، یک استارت-ژنراتور (Belt-Driven Starter-Generator) به موتور درونسوز متصل میشود و نیروی کمکی مورد نیاز برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی را فراهم میآورد. شرکتهایی مانند سوزوکی از این سیستم در خودروهایی نظیر سوزوکی سوئیفت استفاده کردهاند که عملکرد قابل قبولی را نیز ارائه میدهد.
سیستم ۴۸ ولتی مایلد هایبرید
سیستم ۴۸ ولتی یکی از پیشرفتهترین انواع مایلد هایبرید است که قدرت بیشتری نسبت به سیستم ۱۲ ولتی ارائه میدهد. در این نوع، یک باتری ۴۸ ولتی به همراه یک استارت-ژنراتور قویتر استفاده میشود که میتواند نیروی بیشتری برای شتابگیری، کاهش مصرف سوخت و حتی عملکردهای اضافی مانند تهویه مطبوع الکتریکی تأمین کند.
شرکتهایی مانند مرسدس بنز در مدلهایی نظیر E-Class و آئودی در مدل A6 از این سیستم بهره میبرند. این سیستمها بهویژه برای خودروهای لوکس و نیمهلوکس مناسب هستند، چرا که ترکیبی از عملکرد و صرفهجویی در مصرف سوخت را ارائه میدهند.

ISG (Integrated Starter Generator)
در این نوع، موتور الکتریکی بهصورت یکپارچه با موتور احتراقی طراحی میشود و جایگزین استارت و دینام سنتی میشود. این سیستم معمولاً برای کاهش مصرف سوخت در هنگام شتابگیری و همچنین در توقفهای کوتاه مانند پشت چراغ قرمز استفاده میشود. شرکت کیا و هیوندای این نوع سیستم را در مدلهایی نظیر کیا سورنتو و هیوندای توسان به کار گرفتهاند.
سیستم مایلد هایبرید مبتنی بر محور عقب (Rear-Axle Mild Hybrid)
در برخی از خودروها، سیستم مایلد هایبرید به محورعقب خودرو متصل میشود. در این حالت، موتور الکتریکی به چرخهای عقب نیرو میدهد و بهعنوان نیروی کمکی در شتابگیری و حرکتهای سریعتر عمل میکند. این طراحی بهویژه در خودروهای شاسیبلند و اسپرت دیده میشود. بامو یکی از شرکتهایی است که از این سیستم در خودروهایی مانند بامو سری ۵ استفاده کرده است.
مایلد هایبریدهای دیزلی
برخی از شرکتها سیستم مایلد هایبرید را در ترکیب با موتورهای دیزلی ارائه میدهند. این ترکیب به کاهش آلایندگی ذرات دیزلی و افزایش بازده سوخت کمک میکند. شرکت ولوو یکی از پیشگامان این حوزه است و در مدلهایی مانند ولوو XC60 از این نوع سیستم استفاده کرده است.
مایلد هایبریدهای طراحیشده برای خودروهای کوچک شهری
برای خودروهای کوچک و اقتصادی، سیستم مایلد هایبرید با تمرکز بر کاهش هزینه و ارائه عملکرد پایه طراحی شده است. فیات در مدلهایی مانند فیات ۵۰۰ از این سیستم استفاده میکند که علاوه بر کاهش مصرف سوخت، قیمت خودرو را نیز اقتصادی نگه میدارد.

مایلد هایبریدها بهعنوان یک فناوری هیبریدی کارآمد و اقتصادی در حال رشد هستند. این سیستمها به خودروسازان این امکان را میدهند که در کنار کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، هزینههای تولید و نگهداری خودروها را نیز کاهش دهند. با این حال، در مقایسه با خودروهای پلاگین هیبرید، مایلد هایبریدها مزایای کمتری از نظر برد الکتریکی و مصرف سوخت دارند. با این حال، برای بسیاری از کاربران، این سیستم یک گزینه عالی و مقرون بهصرفه محسوب میشود که بهویژه در بازارهایی که نیاز به خودروهای اقتصادی و کمهزینه دارند، جذابیت بیشتری دارد.
source